autor: Bartosz Świątek
Poważny bug w smartfonach Apple zawyża rachunki za telefon
W smartfonach firmy Apple korzystających z systemu operacyjnego iOS w wersjach 13.x znaleziono błąd, który sprawia, że urządzenia samodzielnie pobierają dane z Internetu, wykorzystując do tego celu połączenie mobilne użytkownika i potencjalnie zawyżając rachunki, które płaci on za telefon.
W SKRÓCIE:
- bug w systemie iOS powoduje, że iPhone’y samodzielnie pobierają dane korzystając z połączenia mobilnego;
- problem dotyczy oprogramowania w wersji 13.x;
- Apple jest świadome istnienia błędu, ale na razie nie wiadomo, kiedy zostanie wyeliminowany.
W systemie operacyjnym Apple iOS znaleziono poważny błąd, który sprawia, że urządzenia samodzielnie korzystają z Internetu, pobierając z niego bliżej nieokreślone pliki i zużywając limit danych mobilnych użytkownika. W niektórych przypadkach skutkuje to zwiększeniem rachunków za telefon. Problem podobno dotyczy wszystkich wersji oprogramowania iOS 13 (w tym najnowszej 13.4, która znajduje się obecnie w fazie beta-testów).
Oto, co się stało: po 2-3 minutach mój telefon nagle stał się gorący. Sprawdziłem ustawienia iOS/danych i zobaczyłem odinstalowaną aplikację, która wykorzystała 700-800 MB. Zamknąłem ustawienia i ponownie je otworzyłem - wtedy było to już 900 MB. Odinstalowana aplikacja wykorzystywała 1,2 GB danych w mniej niż 5-6 minut... Od wczoraj wielokrotnie resetowałem statystyki zużycia danych i nie instalowałem ani nie odinstalowywałem niczego, ale "odinstalowana aplikacja" nadal przesyła dane - czytamy.
Istnienie buga potwierdzają liczne posty na forach internetowych. Połączenie Internetowe jest zużywane przez coś, co na liście kryje się w sekcji Uninstalled Apps. W niektórych wypadkach pobrane zostało zaledwie kilka kilobajtów, ale w skrajnych sytuacjach użytkownicy donoszą o zużywaniu powyżej 50 GB… dziennie.
Osoby, które natrafiły na ten problem, nie znalazły żadnego sposobu, by sobie z nim poradzić. Nie pomaga wyłączenie danych mobilnych. Jedynym ratunkiem jest dezaktywacja telefonu (co oczywiście nie jest szczególnie pomocne) albo powrót do starszej wersji systemu (12.x). Według niektórych użytkowników Apple wie o omawianym bugu od stycznia, ale na razie nie wiadomo, kiedy zostanie naprawiony.
Dział wsparcia użytkownika Apple powiedział, że problem jest znany od stycznia... ale nie ma na razie ETA (czasu pojawienia się - przyp. red.) dla poprawki. Nie ma też wyjaśnienia, co się z tymi danymi dzieje lub czy wydatek zostanie zrekompensowany klientom. Rozmawiałem o tym z Verizon (to operator - przyp. red.). Powiedzieli, że zużycie danych jest klasyfikowane jako streamowanie audio i wideo, ale tylko dlatego, że korzysta z portów sieciowych zwykle związanych z tego rodzaju usługami – powiedział dziennikarzom Forbesa jeden z użytkowników.