autor: Maciej Myrcha
Popularność gier z rodzaju MMO mierzona w ilości subskrybentów
Pan Bruce Sterling Woodcock z serwisu MMOGChart od wielu lat bada popularność gier z rodzaju MMO, opierając się na ilościach subskrybentów poszczególnych tytułów. Obecnie pojawił się jego kolejny raport, w wersji 19.0, zawierający dane zebrane do stycznia 2006 roku.
Pan Bruce Sterling Woodcock z serwisu MMOGChart od wielu lat bada popularność gier z rodzaju MMO, opierając się na ilościach subskrybentów poszczególnych tytułów. Obecnie pojawił się jego kolejny raport, w wersji 19.0, zawierający dane zebrane do stycznia 2006 roku. Oczywiście do danych tych można mieć zastrzeżenia z wielu względów, chociażby dlatego, że nie umieszczono w nich podziału na rejony geograficzne. Jednak popatrzeć na wykresy można.
Pierwszy graf przedstawia największe tytuły MMO, liczące ponad 120,000 subskrybentów. Jak widać, zielona linia symbolizująca World of Warcraft śmiało pnie się w górę, natomiast żółta i czerwona, oznaczające odpowiednio Lineage i Lineage II, powoli lecz nieubłaganie spadają. Ciekawostką w tym zestawieniu jest Runescape, które w końcu przebiło granicę 500,000 subskrybentów.
Drugi wykres przedstawia natomiast "małe" gry MMO, w które gra poniżej 120,000 subskrybentów. Całkiem nieźle radzi sobie Eve Online, w tendencji wzrostowej znajduje się także Second Life. Z drugiej strony Sims Online oraz Asheron's Call czasy swojej świetności mają już za sobą. Inne, takie jak A Tale in the Desert od lat trzymają ten sam poziom - ani nie tracą użytkowników ani nie zyskują nowych.
Na ostatnim wykresie kołowym przedstawiono natomiast podział rynku MMO pomiędzy poszczególne tytuły. Niekwestionowanym władcą jest World of Warcraft, skupiający prawie 40% subskrybentów. Obie części Lineage też na brak popularności narzekać nie mogą, jednak do produkcji Blizzarda brakuje im sporo.