autor: Dorota Drużko
Podsumowanie roku według japońskiego magazynu Famitsu
Ostatnio, jak zawsze pod koniec roku, mieliście okazję zapoznać się z różnymi branżowymi (i nie tylko) zestawieniami „naj” ubiegłego roku. Także japoński magazyn Famitsu poprosił czytelników i wybranych sprzedawców detalicznych o wybranie swoich faworytów w kilku kategoriach.
Ostatnio, jak zawsze pod koniec roku, mieliście okazję zapoznać się z różnymi branżowymi (i nie tylko) zestawieniami „naj” ubiegłego roku. Także japoński magazyn Famitsu poprosił czytelników i wybranych sprzedawców detalicznych o wytypowanie swoich faworytów w kilku kategoriach. Chociaż niektóre typy mogą wydawać się nieco zaskakujące dla zachodnich graczy, dobrze oddają gusta mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni, wolących konsole niż pecety i kolejne sequele znanych serii od nowych tytułów. Na pierwszy ogień poszły tematy najistotniejszych wiadomości ubiegłego roku:
- Zapowiedź Dragon Quest X na Wii i data premiery Dragon Quest IX (10 grudnia),
- Premiera Monster Hunter Portable 2nd G i ogromne zainteresowanie z jakim gra się spotkała (27 marca),
- Squar Enix ogłosił wydanie trzech RPGów na Xboxa 360 - Infinite Undiscovery, The Last Remnant i Star Ocean: The Last Hope (10 czerwca),
- Sony rezygnuje z produkcji modeli PS3 wyposażonych w dyski 60 i 20 GB, czyli posiadających wsteczną kompatybilność z PS2 (20 stycznia),
- Zapowiedź Tales of Vesperia na Xboxa 360 (22 lutego),
- 54 wydawców próbuje zapobiec sprzedaży urządzeń (takich jak chip R4) umożliwiających tworzenie kopii zapasowych na Nintendo DS (29 lipca),
- Premiera Metal Gear Solid 4 (12 czerwca),
- Spadek cen Xboxów 360 (1 września),
- Zapowiedź Final Fantasy XIII na Xboxa 360 w Ameryce i Europie (15 lipca),
- Wielogodzinne oczekiwanie na możliwość zagrania w Monster Hunter 3 tri~ podczas Tokyo Game Show to play (11 października).
Kolejne pytanie dotyczyło wydawców, którzy szczególnie wyróżnili się w 2008 roku. Jak wiadomo Japończycy zawsze najbardziej cenią własne marki, toteż na liście znalazły się praktycznie tylko firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jedynym wyjątkiem w czołowej piątce jest Microsoft, który co ciekawe, pokonał swojego największego konsolowego rywala - Sony.
- Capcom,
- Nintendo,
- Square Enix,
- Microsoft,
- Sony Computer Entertainment.
Z kolei wśród najbardziej zasłużonych dla branży gier postaci znaleźli się wyłącznie Japończycy:
- Hideo Kojima (szef Kojima Productions),
- Ryozo Tsujimoto (producent Monster Hunter),
- Tomonobu Itagaki (były szef Team Ninja),
- Akihiro Hino (szef Level-5),
- Masahiro Sakurai (reżyser Super Smash Bros. Brawl).
Listę najlepszych bohaterów gier roku 2008 zajmują wyłącznie postaci występujące w całych seriach:
- Old Snake (Metal Gear Solid 4),
- Mario (bohater wielu gier ze stajni Nintendo),
- Felynes (seria Monster Hunter),
- Mega Man (seria Mega Man),
- Professor Layton (seria Professor Layton).
Ostatnią i dość oryginalną kategorią, w której głosowano, był znak kanji najlepiej opisujący ostatnie dwanaście miesięcy:
- Kari: "polowanie" - nawiązanie do Monster Hunter,
- Kei: "przenośny" - DS, PSP i iPhone,
- Shin: "nowy" - nowy sprzęt i usługi sieciowe,
- Zoku: "kontynuacja" - sequele gier,
- Shin: "postęp" - ewolucja PSP, Wii, i DS-a.