Podstawowe informacje o Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic to gra MMORPG osadzona w uniwersum Gwiezdnych Wojen. Akcja osadzona została kilka tysięcy lat przed wydarzeniami przedstawionymi w filmowej sadze George'a Lucasa. Gracze mają okazję wcielić się w postać reprezentującą jedną z ośmiu dostępnych klas postaci i wziąć udział w widowiskowych starciach, w których stawką jest los Galaktyki.
Star Wars: The Old Republic to gra MMO, osadzona w świecie Gwiezdnych Wojen. Została ona stworzona przez studio odpowiedzialne m.in. za Baldur's Gate, Mass Effect i Dragon Age: Początek. Nową grę można uznać za duchową następczynię serii Star Wars: Knights of the Old Republic, aczkolwiek mechanika zabawy jest w niej typowa dla gatunku MMO.
- Producent: BioWare
- Wydawca: Electronic Arts Inc.
- Wydawca w Polsce: Electronic Arts Polska
- Data wydania: 20 grudnia 2011 r.
- Gatunek: MMORPG (wymaga stałego połączenia z Internetem)
- Typ rozgrywki: dla wielu graczy w sieci
- Platforma: Windows XP/Vista/Windows 7
- Wersje językowe: angielska, francuska, niemiecka
- Cena edycji standardowej: 199,90 zł
- Cena edycji kolekcjonerskiej: 499,99 zł
Star Wars: The Old Republic rozgrywa się około 300 lat po drugiej części Knights of the Old Republic. Historia toczy się więc mniej więcej 3-4 tysiące lat przed wydarzeniami znanymi z sześciu popularnych filmów, lecz mimo tego skupia się także na walce dwóch przeciwstawnych frakcji: rycerzy Jedi, reprezentujących Galaktyczną Republikę, oraz wyznawców Ciemnej Strony Mocy, znanych jako Imperium Sith. Po długim starciu pomiędzy dwiema stronami doszło do zawarcia tymczasowego sojuszu i w Galaktyce zapanował pokój. Niestety, porozumienie jest niezwykle kruche.
Firma BioWare postanowiła kontynuować tradycję charakterystycznej dla siebie narracji i tworzenia rozbudowanych historii, aby tym samym przełamać tendencję do pozbawiania gier MMO rozbudowanych wątków fabularnych. The Old Republic naświetla nieodkryty wcześniej epizod w rozrastającym się fikcyjnym świecie Gwiezdnych Wojen i prezentuje skomplikowane historie. Podczas zabawy prowadzimy też wiele dynamicznych, „wieloosobowych” dialogów, w których o wyborze odpowiedzi decydują wszyscy członkowie grupy. Od decyzji graczy nieraz zależy przebieg misji, a nawet jej zakończenie.
W samej grze możemy stanąć po jednej z dwóch stron oraz zostać zarówno wymachującym mieczem świetlnym rycerzem Jedi (Jedi Knight, Jedi Consular), jak i miotającym piorunami z palców, odzianym w ciemne szaty Sithem (Sith Warrior, Sith Inquisitor). Prócz tych najbardziej charakterystycznych klas, zaoferowano nam także kilka innych. Dobrą stronę Mocy, czyli Republikę, reprezentują więc: Przemytnik (Smuggler) oraz Żołnierz (Trooper). Przeciwne szeregi zasilają natomiast Łowcy Nagród (Bounty Hunter) oraz wojownicy Sith (Sith Warrior). Poszczególni bohaterowie cechują się różnymi stylami walki. Przykładowo Przemytnik może korzystać z systemu osłon i prowadzić ostrzał z ukrycia.
Sednem rozgrywki, poza wspomnianą rozbudowaną opowieścią, jest eksploracja, walka i rozwijanie własnych umiejętności (tzn. postaci). Ciekawym patentem jest możliwość zaprzyjaźnienia się z towarzyszami (NPC), którzy ruszą z nami do boju. Przykładem może być Dashade, przedstawiciel rasy polującej na Jedi – chętnie sprzymierzy się z Sithami. Relacje z kompanami zależą od naszych poczynań – jeśli postąpimy niewłaściwie, możemy spodziewać się z ich strony stosownego komentarza, a nawet zdrady. Budowanie silnej drużyny jest bardzo ważne, gdyż podwładni pomagają w zbieraniu surowców, tworzeniu przedmiotów i wykonywaniu pobocznych zadań. Rozkazy wydajemy załodze z poziomu statku, który stanowi jednocześnie środek transportu i bazę każdego z graczy.
Większość zadań, jakie oferuje gra, można wykonać bez pomocy innych graczy. Oczywiście dużo zabawniejsza jest jednak zabawa ze znajomymi, tym bardziej że niektóre misje wymagają uczestnictwa w grupie. Oprócz rozbudowanej rozgrywki PvE twórcy przygotowali wiele trybów współzawodnictwa. Jednym z najbardziej widowiskowych przykładów są tak zwane „Warzones”, czyli strefy fabularnych bitew, w których dwie drużyny walczą o określone cele strategiczne (np. działa pozwalające zniszczyć nadlatujący krążownik).
Jak na Gwiezdne Wojny przystało, teren naszych działań nie jest ograniczony tylko do jednej planety. Możemy zwiedzić większość znanych już światów (np. Coruscant, Tython, Korriban), ale i kilka zupełnie nowych, a nawet powalczyć w kosmicznych bitwach (zrealizowanych w postaci strzelanki „na szynach”). Niektóre planety są zdominowane przez daną frakcję, a na innych walka o pierwszeństwo wciąż się toczy. Chociaż poszczególne krainy różnią się od siebie diametralnie, wszystkie łączy świetne opracowanie graficzne i stylistyczne. Silnik gry doskonale nadaje się do imponujących krajobrazów. Postacie i otoczenia zostały utrzymane w odrobinę komiksowej stylistyce.