autor: Aleksander Kaczmarek
PlayStation na plusie mimo słabej sprzedaży konsoli PSP
Do grona firm, które podały dziś do publicznej wiadomości wyniki finansowe zanotowane w pierwszej połowie roku fiskalnego 2010/2011 dołączył koncern Sony. Networked Products & Services Division, dział związany m.in. z marką PlayStation wykazał zyski sięgające 3,1 mld jenów. Dla porównania przed rokiem była to strata rzędu niemal 96 mld jenów.
Do grona firm, które podały dziś do publicznej wiadomości wyniki finansowe zanotowane w pierwszej połowie roku fiskalnego 2010/2011 dołączył koncern Sony. Networked Products & Services Division, dział związany m.in. z marką PlayStation wykazał zyski sięgające 3,1 mld jenów. Dla porównania przed rokiem była to strata rzędu niemal 96 mld jenów.
Pozytywny wynik pierwszego półrocza roku podatkowego 2010/2011 to przede wszystkim zasługa rosnącej sprzedaży PlayStation 3 oraz gier i usług przeznaczonych na tę platformę. Od 1 kwietnia do 30 września stacjonarną konsolę Sony kupiło 5,9 mln klientów, co stanowi o jedną trzecią więcej w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
Jeszcze lepiej wygląda sprzedaż gier na PS3, która wzrosła z 38,7 mln egzemplarzy w pierwszej połowie roku fiskalnego 2009/2010 do 60,1 mln w tym samym okresie tego roku.
Zdecydowanie poniżej oczekiwań radzi sobie PlayStation Portable. O ile spadek zainteresowania grami na tę konsolę był rzędu 5% (z 21,3 mln egzemplarzy do 20,2 mln) to sprzedaż samego urządzenia w drugim kwartale bieżącego roku podatkowego spadła o połowę i wyniosła zaledwie 1,5 mln sztuk. Trudno się dziwić, że w tej sytuacji japoński gigant zdecydował się na obniżenie ceny PSP Go, ale nawet to może nie wystarczyć. Trzy tygodnie temu koncern poinformował o zaprzestaniu sprzedaży zestawów deweloperskich i narzędzi testowych do PSP począwszy od 15 listopada. Z kolei deweloperzy przekonują, że tworzenie gier na tę platformę przestaje być opłacalne z uwagi na skalę piractwa. Być może producent myśli już raczej o PSP2 niż o zwiększaniu zysków ze sprzedaży urządzenia, które na rynku obecne jest od blisko 6 lat.
Zysk operacyjny wypracowany od 1 kwietnia do 30 września przez dział NP&SD Sony wyniósł 3,1 mld jenów (ok. 38 mln dolarów). Nie jest to imponująca wartość, ale prognozy wskazują, że w drugim półroczu wyniki te będą zdecydowanie lepsze.