Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Orkowie z Gothic Remake na nowym materiale. Wreszcie wiemy, jak będzie wyglądało otwieranie zamków

11.04.2025 22:15
MrArien
😍
1
MrArien
26
Chorąży

Niech w końcu wydadzą tę grę bo już nie mogę się doczekać, będę grał nawet z najgłupszymi bugami i błędami, bo w demie było czuć to stare dobre drewno w lepszej szacie graficznej.

post wyedytowany przez MrArien 2025-04-11 22:16:08
11.04.2025 22:26
xKoweKx [stalker.pl]
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
xKoweKx [stalker.pl]
148
Stalker

Klasycznie będziemy wybierać kierunki („góra”, „dół”, „lewo”, „prawo”)

Klasycznie to byłoby lewo/prawo. W oryginale nie było góra/dół.

11.04.2025 22:47
😁
2.1
Nomis
70
Pretorianin

Miałem to napisać, aż bym chętnie wrzucił mema z Simspsonów " .... zawsze o krok przedemną" ( bez urazy, to tylko humorystycznie :) )

11.04.2025 22:56
hexx0
2.2
hexx0
49
Konsul

GRYOnline.plTeam

Fakt, poprawiłem. Dzięki, Panowie. :)

11.04.2025 22:32
SpookyYuuki
3
4
odpowiedz
1 odpowiedź
SpookyYuuki
65
Generał

MrArien Jest różnica między grą zrobioną w 2001 roku przez garstkę ludzi z małym budżetem która uważana jest za grę drewnianą przez ignorantów a grę która ma dużo większy budżet ale nie potrafią zrobić dobrych animacji i walki więc jest drewniana. To wynika z różnych czynników. Już nudne jest to gadania w kółko o drewności. Drewno to jest w Elexie.

13.04.2025 00:25
3.1
Jouchii
1
Legionista

W momencie gdy ktoś nie ma żadnych argumentów to zaczyna pisać "drewno to" i "drewno tamto", powtarzaja to jak roboty

11.04.2025 22:41
baltazar1908
4
odpowiedz
baltazar1908
35
Konsul

też czekam bo na pewno będzie dobra gra.

11.04.2025 22:49
👍
5
odpowiedz
Nomis
70
Pretorianin

Wygląda ciekawie.Ciągle trzymam kciuki by to wypaliło, bo nie tylko to będzie oznaczało remaki kolejnych części, lecz też pokaże,że gracze chcą RPG które nie trzyma gracza za rączkę.

11.04.2025 22:50
DexteR_66
6
odpowiedz
4 odpowiedzi
DexteR_66
7
Generał

Z klimatem dowiozą, to jest pewne. Oby dowieźli z całą resztą.

11.04.2025 23:22
6.1
torlof221
19
Legionista

Jedyne co tutaj czuć to klimat silnika UE, a nie Gothica. To że parę assetów nawiązuje wyglądem do oryginalnych, a na całość nałożono jakiś żółty filtr z wyblakłymi kolorami nie nadaje tej grze jeszcze gothicowego klimatu.

12.04.2025 11:29
6.2
forzaroma
85
Pretorianin

torlof221
A według mnie design i ogólny klimat całkiem dobrze oddaje ducha Gothica. Problemem są głównie archaiczne animacje i walka.

12.04.2025 12:11
Marder
6.3
Marder
261
Senator

torlof221 to zagraj sobie w demo a nie opierasz wszystko na filmikach z YT.

12.04.2025 16:00
6.4
Dylexan
78
Pretorianin

Ahyanan, a?taju ila al-hurub min sa?b al-?ayah,
fa'adhhab ila al-ghabah ?aythu al-hudu' wa al-salam.
Hunak, bayna al-ashjar wa al-nujum, asha?ur anna ru?i tatanaffas.

11.04.2025 22:50
7
odpowiedz
3 odpowiedzi
boy3
117
Senator

Ciekawe jak będą prezentować się questy poboczne

Świat bardzo ładnie wygląda, ale jeśli fabuła zostanie taka sama, a questy znowu będą się ograniczać do zabij, przynieś to będzie mega zawód

Kroniki myrtany archolos pokazały że da się zrobić ciekawe questy nawet na leciwym silniku zenginu gothica

post wyedytowany przez boy3 2025-04-11 23:09:58
12.04.2025 18:13
7.1
tynwar
90
Senator

Może i questy często opierały się na zabijaniu i przynoszeniu czegoś, ale jednak były solidne, a ty o czymś zapomniałeś. Mianowicie o tym, że to wszystko odbywa się w odizolowanym, wielkim i magicznym więzieniu pełnym potworów i orków, a ludzie, którzy żyją w tym miejscu to prawie tylko i wyłącznie więźniowie. Jeśli liczysz na bardziej ambitne questy, to się rozczarujesz. Nasz bezimienny jest tutaj po prostu kimś, który na początku jest mało ważny, robi to co los dla niego przewidział, a następnie postępuje według instrukcji inteligentnego i diabolicznego maga, by uratować świat przed zagładą, w zasadzie nie ma za bardzo wyboru, bo albo zostanie biednym kopaczem albo zaawansuje i będzie potężnym i liczącym się człowiekiem, który przy okazji musi uratować świat, by przeżyć, bo akurat tylko on był na tyle silny i miał to co miał, by uratować świat. Dlatego zawsze musi zabijać i przynosić, by awansować i być w lepszej sytuacji, potem być pachołkiem wypełniającym polecenia maga, by móc uratować świat i nie może liczyć na żaden wybór (a przecież dobitnie pokazuje to brak możliwości przedstawienia się, a także intro wprowadzające do gry).

12.04.2025 23:39
7.2
boy3
117
Senator

Może i questy często opierały się na zabijaniu i przynoszeniu czegoś, ale jednak były solidne
Byly dość średnie

13.04.2025 20:57
7.3
tynwar
90
Senator

boy3
cóż, człowiek nie skupia się tylko na robieniu zadań, ale też śledzi dialogi i interakcje.

11.04.2025 23:20
claudespeed18
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
claudespeed18
213
Wszechwiedzący

Porządne otwieranie zamków w grach to fajny aspekt. Nagroda wtedy smakuje lepiej. Im trudniej tym fajniej.

Choć taki Fallout 3 średnie wypadał i potrafił zdenerwować po czasie, więc wolałem wykonywać wyłamanie zamka.

11.04.2025 23:28
8.1
boy3
117
Senator

Fallout 3 miał tragiczne otwieranie zamków :/

13.04.2025 17:56
SpookyYuuki
8.2
SpookyYuuki
65
Generał

boy3 Skyrim ma bardzo przyjemny system otwierania zamków z poziomami trudności. Polega to na precyzji.

12.04.2025 00:13
9
odpowiedz
7 odpowiedzi
MaXXii
87
Generał

Gothica klasycznego UWIELBIAM, lecz tutaj uśmiech z twarzy zniknął, kiedy sprawdziłem że gra będzie na makabrycznym Unreal Engine 5.

12.04.2025 15:51
9.1
grabeck666
87
Senator

A co, mieli silnik od nowa napisać, żeby zrobić remake? Czy może na unity go zrobić?

12.04.2025 17:29
9.2
MaXXii
87
Generał

grabeck666 - Dokładnie tak, napisać od nowa silnik, albo zrobić go na innym licencjonowanym silniku, licencji jest cała masa na rynku. Łatwiejszych/trudniejszych masz od koloru do wyboru. Niestety ale UE5 to najgorszy z możliwych wyborów, już widzę jak ta gra chodzi na konsolach/PC.

Tutaj bez RTXa 4/5XXX ani rusz. A XSX czy PS5 będą się po prostu dławiły. Już nawet silnik SOURCE pokazał że potrafi generować super grafikę zarówno w FPSach jak i TPP.

12.04.2025 20:21
Marder
9.3
Marder
261
Senator

Może czas już zmienić kartę graficzną póki jeszcze Trump cła zamroził? Jak odpaliłem demo na RTX 4080 Super i gra chodziła bez żadnego kaszelku.

13.04.2025 17:58
SpookyYuuki
9.4
SpookyYuuki
65
Generał

grabeck666 Eeee zrobić grę na UE4 który jest lepszym silnikiem, gra by miała lepszą optymalizację i mniejsze wymagania jak Lies of P.

13.04.2025 18:01
SpookyYuuki
9.5
SpookyYuuki
65
Generał

Marder Gdyby się optymalizowało gry i częściej stosowało inne silniki zamiast problematycznego UE5 to ludzie nie musieliby kupować takich przepłaconych kart jak ty. Nie każdy może i chcę kupować tak drogie karty która ciągnie sporo prądu.

post wyedytowany przez SpookyYuuki 2025-04-13 18:01:48
13.04.2025 21:57
9.6
grabeck666
87
Senator

MaXXii

Nie masz pojęcia o czym gadasz chyba. Napisać od nowa silnik? Mówimy tu o budżetowym projekcie lol, nikt nie będzie wydawał masy pieniędzy, żeby napisać silnik od nowa, pod remake.
I tak, silników może i jest cała masa na rynku. Ale ludzi, którzy umieją w te silniki już na rynku dużo nie ma...

Trochę logiki. Serio myślisz, że to jak pójście do marketu i wybranie sobie ogórka albo marchewki?

Jedyne co jest spoko propozycją to to co SpookyYuuki zaproponował czyli down(up)grade na UE4.

15.04.2025 18:50
Marder
9.7
Marder
261
Senator

SpookyYuuki Gdyby babcia miała wąsy i tak dalej...

12.04.2025 07:52
10
odpowiedz
2 odpowiedzi
marioking
80
Pretorianin

nosz ile to mozna strugać... co by nie zrobili to i tak bedzie wtopa... bo to co pokazali ile to juz 6 lat temu, vs to co pokazali nie dawno to na swoj sposob i tak drewno :P Beda mogli sie szczycic ze trzymaja sie tradycji, ale to nie ma nic wspolnego z dobra grą... nie ma co liczyc na remake "2" bo to by strugali z kolejna dekade :PPP

12.04.2025 18:18
10.1
tynwar
90
Senator

marioking
Tyle lat dłubią, bo dlatego że oni najpierw stworzyli zupełnie innego remake, potem dali demo i po jakimś czasie zdecydowali się, że jednak skasują ówczesny projekt i zaczną od nowa trzymając się bardziej tego co było w oryginale. Więc no to jak w tej sytuacji mieli się szybciej uwinąć?

12.04.2025 21:47
10.2
marioking
80
Pretorianin

tynwar Pracujesz u nich czy coś :P Bo nie wiem jakie trzeba miec klapki na oczach by takie bzdury wypisywać... oni zaczeli to "od nowa" w 2019!!!! wtedy wypuscili tego pierwszego gniota co "zrewidował" ich podejście.ponad 5 lat temu :P Przypomnijmy na zrobienie gry która pierwotnie stworzonow prawie że w garażu w 3-4 lat i kiedy to gry rzeczywiscie trzeba było robić/tworzyc :P Tu maja koncepcje, storyline, mechaniki, w oparciu o nowczesne narzedzia programistyczne nie wiem jakim trzeba być lebiega by to tyle robić...oni to robia na UE5 gdzie w krótszym czasie powstaja fanowskie remake innych gier za free!!! To bedzie taka wtopa że po premierze to ich od razu zamkną by nie generowali wiekszych kosztów :D

post wyedytowany przez marioking 2025-04-12 21:51:37
12.04.2025 09:24
The Lord of the Rimming
11
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
The Lord of the Rimming
0
Legionista

A ja mam nadzieję, że gra będzie czytelna i przedmioty które możemy podnieść z ziemi, nie będą zupełnie zlewały się z tłem. Zwłaszcza te fabularne. Chyba że ich lokalizacja będzie dobrze opisana w dialogach/notatkach. Bo mam uczulenie na korzystanie z poradników, ale błądzenia z powodu złego projektu gry nie lubię w równym stopniu. Wkurza mnie bieganie wzdłuż ścian, czy mebli i patrzenie czy jakiś obiekt się podświetli, bo wszystko jest tak szczegółowe, albo ukryte w cieniu, że przestaje być widoczne.

12.04.2025 12:15
Marder
11.1
1
Marder
261
Senator

Trzeba znaleźć kompromis pomiędzy tym aby nie trzeba mieć sokolego oka by coś dojrzeć ale nie może też wszystko świecić się jak psu jajca z odległości 50 metrów.

12.04.2025 18:19
11.2
tynwar
90
Senator

The Lord of the Rimming
Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale kiedyś gdzieś chyba wyczytałem, że podobno obiekty do podnoszenia lub interakcji też mają się podświetlać tak jak w oryginale.

post wyedytowany przez tynwar 2025-04-12 18:20:18
12.04.2025 18:21
12
odpowiedz
tynwar
90
Senator

Zapowiada się nieźle, oby remake był solidny.

post wyedytowany przez tynwar 2025-04-12 18:21:18
12.04.2025 18:31
13
odpowiedz
3 odpowiedzi
katai-iwa
54
Senator

Ci orkowie to tak trochę na gorylów wyglądają.

12.04.2025 22:46
Styropian333
13.1
Styropian333
4
Chorąży

W pierwowzorze jeszcze bardziej wyglądali na gorylów. Przypomnij sobie te odkryte, gorylaste owłosione łebki z orginału

13.04.2025 00:24
13.2
Jouchii
1
Legionista

Styropian333 co zabawne, to z tego co pamiętam, twórcy właśnie wzorowali się na gorylach, przy projektowaniu modeli orków (w sensie w oryginale)

post wyedytowany przez Jouchii 2025-04-13 00:24:35
13.04.2025 11:44
13.3
katai-iwa
54
Senator

No właśnie mi się wydaje, że w odświeżonej wersji jeszcze bardziej gorylowato je zrobili.

12.04.2025 18:38
[Gammorin]
14
odpowiedz
[Gammorin]
93
N7

Według mnie są duże szanse na grę roku. Nie mogę się doczekać.

12.04.2025 19:31
Szlugi12
15
odpowiedz
Szlugi12
119
BABYMETAL

Via Tenor

Też już odliczam miesiące, tygodnie, dni ^^ urlop na cały tydzień się weźmie !

12.04.2025 20:12
MilornDiester
16
odpowiedz
11 odpowiedzi
MilornDiester
43
Generał
Wideo

Marder

Zagrałem w demo i potwierdzam to co napisał przedmówca.

W grze nie ma za grosz klimatu Gothika - tam gdzie w oryginale mieliśmy szarobure, jesienne klimaty, tu wita nas od razu spiekota lipcowego południa, z napakowanymi filtrami, które sprawiają, że wszystko wygląda jakby zamiast słońca, mieli tam latarnie z białego fosforu.

Wszyscy narzekali, że jest zbyt kolorowo w pierwszym demie, więc co zrobili?

Nie poprawili ogólnej tonacji, tekstur, światła i cienia, tylko obniżyli nasycenie w postprodukcji i dodali białe filtry...

Do tego kompozycja świata zdradza kompletny brak pomyślunku i jakiejkolwiek refleksji nad oryginałem - wszędzie napchano drzew, krzaków i roślin, nie rozumiejąc, że więcej niekoniecznie znaczy lepiej a to, że można gdzieś upchnąć więcej assetów nie oznacza, że koniecznie trzeba to robić.

Jakoś w Hellbladzie 2 dało się zrobić stonowany, w dużej mierze pusty krajobraz na UE5, który wygląda jak gra z obecnej generacji a przy Gothic Remaku trzeba było napchać wszędzie krzaków i innych assetów żeby ktoś zauważył, że grafika uległa modernizacji.

Wygląda to raczej jak fanowskie mody, które znane są z tego, że wszędzie wrzucają drzewa i zachowujące się jak lustro kałuże.

Zobaczcie sobie jak ładnie może wyglądać gra na tym samym silniku, przy jednoczesnym zachowaniu minimalizmu, naturalizmu i stonowania.

Wtedy łatwiej będzie zrozumieć dlaczego nowy Gothic jest brzydki nie tyle na poziomie technologii co kierunku artystycznego:
https://www.youtube.com/watch?v=7wAUMmZy2ro

EDIT - oczywiście GOL musiał mi przerzucić ten komentarz nie w to miejsce, które miał iść.

post wyedytowany przez MilornDiester 2025-04-12 20:12:55
12.04.2025 20:29
Marder
16.1
Marder
261
Senator

Rozumiem że mówisz o demie Gothic'a? Czepiać się ilości drzew i krzewów to powiem Ci że na coś takiego nigdy bym nie wpadł. Grałem tyle lat temu że nawet dokładnie nie pamiętam jak się zaczynało a co dopiero ile czego było. Technika idzie do przodu. Będzie więcej detali, filtrów, efektów pogodowych i wszystko będzie bardziej przypominało naturalny pejzaż to chyba dobrze co? Mi właśnie bardzo się spodobał taki skąpany w słońcu wąwóz i wspaniałe górujące nad wszystkim świetnie odwzorowane skały. Aż niemal poczułem ten żar lejący się z nieba. A do tego spokojna muzyczka i powolne tempo gdzie z pozoru nic się nie dzieje, ale wiadomo że droga od zera do bohatera będzie przed nami długa i kręta.

12.04.2025 21:35
MilornDiester
16.2
1
MilornDiester
43
Generał

Marder

No tylko, że właśnie w tym tkwi całą sztuka by używać rozwijającej się technologii tak aby osiągnąć zamierzony cel a nie losowo wrzucać wszystko co jest pod ręką.

Podany przeze mnie przykład pokazuje że można zrobić grę technologicznie zaawansowaną (nawet dużo bardziej niż remake) która jednocześnie przybliża się do klimatu Gothika.

Może się komuś podobać, że mamy żar lejący się z nieba tylko, że to nie jest zupełnie klimat Gothika.

Jeśli ktoś robi remake jakiejś gry to powinien zrozumieć oryginał a następnie umieć go przełożyć na język nowej technologii. W przypadku Remaka twórcy polegli na tym zadaniu.

12.04.2025 22:05
Smalec
16.3
Smalec
38
Egzemplarz człowieka

MilornDiester

Może się komuś podobać, że mamy żar lejący się z nieba tylko, że to nie jest zupełnie klimat Gothika.

Jest, a przynajmniej będzie, gry gra już powstanie. Inna sprawa, że jakby przekładać wszystko 1:1, to by wyszła taka sama gra, a zmiana "pory roku" nie wpływa praktycznie na nic, bo wpływ pogody na gameplay w oryginale był zerowy.

Jeśli ktoś robi remake jakiejś gry to powinien zrozumieć oryginał a następnie umieć go przełożyć na język nowej technologii. W przypadku Remaka twórcy polegli na tym zadaniu.

Jakby jeszcze były jakieś wielkie odstępstwa fabularno-gameplayowe, to bym zrozumiał, ale twoja cała krytyka dotyczy jednego aspektu gry i ino na tym próbujesz forsować tezę, że twórcy nie rozumieją bazy, którą próbują przerobić. Brzmisz jak świr z sekty :D

12.04.2025 22:15
16.4
1
Peon
1
Chorąży

Barwy są raczej dobre natomiast jest chyba za jasno, bo oryginalny pierwszy Gothic bez żadnych modyfikacji graficznych jest mocno szary i ponury natomiast w Gothic 2 już są barwy jak w tym Gothic Remake.

12.04.2025 22:26
16.5
Jouchii
1
Legionista

Smalec Może przeczytaj raz jeszcze co napisales, bo nie ma to kompletnie logiki. Gothic 1 jest chwalony miedzy innymi za klimat, na ktory ma wplyw chocby budowa swiata gry, w co wpisuje sie kolorystyka, pogoda itp. Nie bez powodu nawet na stronach internetowych dba sie o to, żeby kolory odpowiednio do siebie pasowały, żeby sie nie zlewały i byly charakterystyczne. Wiec wyrzucenie charakterystycznej palety barw z gothica i wsadzenie zamiast tego bajkowego klimatu, to jest zwykla glupota ze strony tworcow.
Szczegolnie skoro juz wedlug zamyslu oryginalnych tworcow, chodzilo wlasnie o to zeby bylo szaro i brutalnie, zeby byla to kolonia karna, a nie wczasy na bali.
MilornDiester wspomnial o jednym elemencie, ktory jasno widac na filmie ktory jest w artykule. Ma tutaj pisac o innych trailerach? Gdzie tu masz logike? Komentuje film widoczny w tym artykule i to co rzuca mu sie w oczy.
Osobiscie jestem negatywnie nastawiony do tego remaku, to ze tworcy zareagowali na opinie graczy i wyrzucili poprzednie demo jest na plus, ale ogromnym minusem jest to, że zlekceważyli analize oryginału. Widać to zarówno po oryginalnym demie, jak i obecnych trailerac/demie. Tak naprawde robia swoja gre w ramach danego swiata i postaci. Tyle. A to duza roznica, co jak dla mnie jest duzym minusem.

Patrzac na twoj komentarz wydaje ci sie chyba, ze gothic 1 byl dobry tylko ze wzgledu na fabule. A to duzy blad. Gothic 1 byl dobry ze wzgledu na klimat, rozwiazania mechaniczne, rozwiazania fabularne w tym budowe postaci i budowe swiata. Lekcewazenie ktorychs z tych elementow sprawia ze nie dostrzegasz dlaczego gothic stal sie takim hitem w polsce.

post wyedytowany przez Jouchii 2025-04-12 22:28:15
12.04.2025 22:58
Smalec
16.6
Smalec
38
Egzemplarz człowieka

Jouchii

Może przeczytaj raz jeszcze co napisales, bo nie ma to kompletnie logiki. Gothic 1 jest chwalony miedzy innymi za klimat, na ktory ma wplyw chocby budowa swiata gry, w co wpisuje sie kolorystyka, pogoda itp. Nie bez powodu nawet na stronach internetowych dba sie o to, żeby kolory odpowiednio do siebie pasowały, żeby sie nie zlewały i byly charakterystyczne. Wiec wyrzucenie charakterystycznej palety barw z gothica i wsadzenie zamiast tego bajkowego klimatu, to jest zwykla glupota ze strony tworcow.

To super stary, ale to nie jest konkurs na najlepszego klona oryginału a remake, i jako taki ma prawo, a na nawet powinien się różnić. To, co opisujesz to jedynie składowe, a zmiana/modyfikacja takowych wpływa jedynie częściowo na dany element. Użycie w tym kontekście przymiotnika "bajkowy", to już w ogóle kuriozum i ignorancja, więc rzuć to bagienne ziele, bo ci nie służy.

Szczegolnie skoro juz wedlug zamyslu oryginalnych tworcow, chodzilo wlasnie o to zeby bylo szaro i brutalnie, zeby byla to kolonia karna, a nie wczasy na bali.

Aha, czyli klimat miejsca zmienia jego przeznaczenie. Nawet nie próbuję dyskutować z taką logiką :D

MilornDiester wspomnial o jednym elemencie, ktory jasno widac na filmie ktory jest w artykule. Ma tutaj pisac o innych trailerach? Gdzie tu masz logike? Komentuje film widoczny w tym artykule i to co rzuca mu sie w oczy.

Logika jest taka, że jak już komuś coś zarzucasz, to oprzyj to na czymś więcej niż: "Grafika jest zła, więc twórcy nie rozumieją i nie czują oryginału ".

Tak naprawde robia swoja gre w ramach danego swiata i postaci.

A czyją mają robić?

Patrzac na twoj komentarz wydaje ci sie chyba, ze gothic 1 byl dobry tylko ze wzgledu na fabule. A to duzy blad. Gothic 1 byl dobry ze wzgledu na klimat, rozwiazania mechaniczne, rozwiazania fabularne w tym budowe postaci i budowe swiata. Lekcewazenie ktorychs z tych elementow sprawia ze nie dostrzegasz dlaczego gothic stal sie takim hitem w polsce.

Patrząc na twój komentarz widać, że lubisz sobie dopowiadać rzeczy, których nie ma, a później brać je za pewnik i dyskutować sam ze sobą.
Nie dostrzegłeś, że jednym z głównych powodów, dlaczego Gothic był hitem w Polsce był pełny dubbing i względna łatwość w obsłudze, więc nie nadymaj się tak, bo to twoje znawstwo jest - w tym temacie - mocno umowne.

post wyedytowany przez Smalec 2025-04-12 23:00:20
12.04.2025 23:58
16.7
1
torlof221
19
Legionista

ignorancja

Smalec O ignorancji mówi ktoś, kto w dyskusji o zmianie wschodnioeuropejskiej, jesiennej szarugi na południowoeuropejski, letni ukrop i wpływie tej zmiany na klimat gry, odpowiada stwierdzeniem, że przecież taka zmiana, cytuję, "nie wpływa praktycznie na nic" (bo przecież nie na będący przedmiotem dyskusji klimat gry, prawda? xD).

post wyedytowany przez torlof221 2025-04-13 00:00:01
13.04.2025 00:23
16.8
Jouchii
1
Legionista

Smalec To super stary, ale to ma być remake, a nie kompletnie nowa gra, tylko pod ta sama nazwa. I jako taki, ma prawo, a nawet obowiazek, zachowywac te same glowne założenia projektu. To co opisuje, to założenia, które mają duży wpływ na całość. Użycie w tym kontekście słowa "kuriozum", to już całkowicie ignorancja. Bajkowy, a jednocześnie brutalny świat, nie jest założeniem, którym kierował się gothic. Miał być to brutalny i szary świat, a w ramach remaku powinni zrobić coś podobnego przy użyciu tych założeń. Radze odstawić internet, skoro ci nie służy.

"Aha, czyli klimat miejsca zmienia jego przeznaczenie. Nawet nie próbuję dyskutować z taką logiką :D"
Aha, czyli dopasowanie klimatu do danego miejsca nie ma wpływu na immersje gracza? Nawet nie próbuję dyskutować z taką logiką, skoro nie masz żadnego pojęcia o grach rpg i budowie swiata w tym medium.

"Logika jest taka, że jak już komuś coś zarzucasz, to oprzyj to na czymś więcej niż: "Grafika jest zła, więc twórcy nie rozumieją i nie czują oryginału "."
Logika jest taka, że w momencie gdy na filmiku widać jedynie grafike, to ocenia sie wlasnie grafike, zamiast wymyslac fakty z tyłka, na co ty prawdopodobnie liczysz. A grafika jak najbardziej ma wpływ na jakość gry i nie mówię tu o ilości pikseli, czy kątów w modelach, tylko o stylu graficznym, który w danej grze był określony, a który zwyczajnie olano. Skoro twórcy nie potrafią przełożyć tego samego stylu graficznego na nowszy silnik, zrobić jego nowe wydanie, lepsze, to niech się za to nie zabierają. Proste.

"A czyją mają robić?" - no najlepiej niech robią gothica we własnym wydaniu, a więc niech skorzystają z założeń pierwowzoru we własnej interpretacji, skoro ma to być remake, a nie kompletnie nową grę, której założenia są wymyślane od nowa, a więc z pierwowzorem ma niewiele wspólnego ;)

"Patrząc na twój komentarz widać, że lubisz sobie dopowiadać rzeczy, których nie ma, a później brać je za pewnik i dyskutować sam ze sobą." - napisałeś "Jakby jeszcze były jakieś wielkie odstępstwa fabularno-gameplayowe" więc miałem prawo zrozumieć, ze dla ciebie fabula jest w tym przypadku niezwykle istotna. Skoro miales na mysli cos innego to (o zgrozo) rozbuduj swoja wypowiedz ;) wiem ze cie to moze przerastac, ale mysle ze poradzisz sobie. Takze powodzenia, rozbuduj wypowiedz, a wtedy osoba z ktora dyskutujesz zrozumie co masz na mysli.

"Nie dostrzegłeś, że jednym z głównych powodów, dlaczego Gothic był hitem w Polsce był pełny dubbing i względna łatwość w obsłudze," - ahh no tak, to wszystko wyjasnia. Wyjasniles fenomen tej gry. Wiesz co? Powinienes samodzielnie tworzyc gry, z takim znawstwem tematu...
Gdyby to byla tylko kwestia dubbingu i łatwosci obslugi to ludzie nie graliby do tej pory. I uprzedzajac twoj kolejny slaby argument, nie to nie jest kwestia nostalgii. W ramach nostalgii mozna w cos zagrac raz na pare lat, a skoro ludzie graja w te gre nawet kilka razy do roku, to znaczy ze gra oferuje znacznie wiecej niz ladny dubbing i "wzgledna latwosc obslugi". Skoro nie masz pojecia na jakis temat, to zwyczajnie sie na niego nie wypowiadaj. Tylko i az tyle.

"więc nie nadymaj się tak, bo to twoje znawstwo jest - w tym temacie - mocno umowne." - no jak juz wyjasnilem, jestes kims kto nie ma pojecia o temacie i co najzabawniejsze, jeszcze uwazasz sie za eksperta. Juz dawno nie widzialem takiego hipokryty.

13.04.2025 15:21
16.9
1
Jerry_D
69
Senator

"Czepiać się ilości drzew i krzewów to powiem Ci że na coś takiego nigdy bym nie wpadł. [...] Będzie więcej detali, filtrów, efektów pogodowych i wszystko będzie bardziej przypominało naturalny pejzaż to chyba dobrze co? "
Zacznijmy od wyjaśnienia sobie jednego: nie jestem przeciwnikiem tego remake'a. A że nie jest idealny? Powiedzmy sobie szczerze, że każdy z nas musiałby sam sobie zrobić własny remake, żeby najlepiej oddać walory oryginału.I śmiało zaryzykuję stwierdzenie, że każdy z nas zrobiłby tę grę trochę inną,bo filtrujemy wszystko przez nasze indywidualne preferencje i wspomnienia związane z grą. Więc widzę w nim potencjał na całkiem niezłe odświeżenie, ale to nie przeszkadza mi zauważać pewnych niedostatków.

Milorn ma pod tym względem pełną rację. Nie wystarczy nawrzucać wszystkiego więcej, tylko dlatego, że technologia na to pozwala. To, że w oryginalnym Gothicu nie było dużo roślin, to nie tylko kwestia technikaliów. Jałowość terenu była jednym z elementów budujących klimat surowego, odpychającego i klaustrofobicznego więzienia, miejsca, w którym nikt przy zdrowych zmysłach nie chciałby przebywać z własnej woli.

Ja osobiście dodam do roślinności jeszcze inne zastrzeżenie.Nie tylko jest jej dużo, ale to zwyczajne, zdrowe, ładne drzewa i krzewy. Porównaj to sobie z drzewami w oryginale: szorstka kora, zbrązowiałe liście, gałęzie powyginane. Nawet rośliny wydawały się zmarniałe i chore. A to już nie tylko sprawa, na co technika pozwala, ale element artstyle'u, budujący klimat. Co mamy w remeke'u? Kępki barwnych kwiatków, nad którymi latają równie kolorowe motylki.

"Grałem tyle lat temu że nawet dokładnie nie pamiętam jak się zaczynało a co dopiero ile czego było."
I to może wyjaśniać, dlaczego nie robi co to teraz różnicy.

"Mi właśnie bardzo się spodobał taki skąpany w słońcu wąwóz i wspaniałe górujące nad wszystkim świetnie odwzorowane skały. Aż niemal poczułem ten żar lejący się z nieba."
I super, że ci się podoba, ale jednak nie ma to wiele wspólnego z oryginalnym Gothickiem. Milorn ma też sporo racji w kwestii światłą i kolorystyki. Gothic był niby szaro-bury, ale jednocześnie potrafił mieć intensywne barwy. Stylistyka wynikała z odpowiednio dobranej palety barw. W nowej wersji masz normalną kolorystykę, tylko z mocno obniżonym nasyceniem. Przez co nie ma tych istotnych plam koloru wśród ogólnej szarości (chyba tylko magiczna ruda się kolorem wyróżnia).

A to stanowi nie tylko problem nie tylko wizualny, ale i użytkowy. I tu znów wróćmy na chwilę do roślin. W oryginale użyteczne rośliny były wyraźnie widoczne na pustej ziemi, a i to wyróżniały się dodatkowo o wiele żywszym kolorem niż nieinteraktywne elementy otoczenia. Grając, widziałeś je z kilometra. W demie remake'a? Nie dość, że użytkowe rośliny są otoczone przez zwyczajne krzaczki i trawki, utrudniające ich dostrzeżenie,to jeszcze nie mają tej plamy intensywniejszego koloru, która by je wyróżniła, właśnie dlatego, że wszystko jak leci ma obniżone nasycenie i zlewają się z tłem.

13.04.2025 15:33
MilornDiester
16.10
2
MilornDiester
43
Generał

Smalec

Tak jak zostało wspomniane już wcześniej - kolorystyka i idący za nią nastrój gry nie jest czymś nieistotnym dla danej produkcji ponieważ bezpośrednio wiąże się z doświadczeniem jakie płynie z danej gry.

Wyobraźmy sobie, że jakiś wydawca bierze sobie film stworzony przez Kurosawę czy Kubricka i postanawia pozmieniać całą kolorystykę filmu, narzucając nań milion filtrów z moviemakera, uważając, że w ten sposób będzie on wyglądał lepiej. Czy dalej jest to zmiana bez żadnego znaczenia?

Grając w grę przez cały czas oglądamy to co dzieje się na ekranie. To co na nim zobaczymy odpowiada za przytłaczająco dużą część naszych wrażeń (obok tego co usłyszymy i tego co sami sobie wyobrazimy na podstawie tekstów i dialogów). Oczywiście, że to czy będziemy nieustannie oglądać lejące się zewsząd białe światło czy ponure szaro/brązowe krajobrazy, będzie miało wpływ na doświadczenie jakie będziemy czerpać z rozgrywki.

I w przypadku gdybyśmy mieli do czynienia z kolejną częścią gry to moglibyśmy się zastanawiać czy to dobrze (dostajemy coś oryginalnego i świeżego) czy źle (oddalamy się od tego co dobre i sprawdzone). Gothic 2 był bardziej kolorowy niż 1 i wyszło super. Natomiast w przypadku remaku celem jest oddanie tego samego doświadczenia za pomocą nowej technologii. Oczywiście, że nie chodzi o powtórzenie 1:1 grafiki oryginału (bo jaki były sens remaku?) ale o jak najwierniejsze przypomnienie wrażenia, jakie wywarła ta gra 25 lat temu, używając technologii, która przez te 25 lat się rozwinęła. I tak np. bardzo dobry remake Mafii 1, jest tak dobry ponieważ zachował "realistyczny" i "filmowy" styl oryginału. Doświadczenie ludzi, którzy grali w Mafię 20 parę lat temu, było takie, że czuli się jakby byli częścią filmowej opowieści o gangsterach. I to doświadczenie udało się powtórzyć - korzystająć z motion capture, tworząc bardziej realistyczną grafikę, poprawiając reżyserię przerywników filmowych itd. Całe szczęście, nikt nie wpadł na pomysł przerobienia gry na komiksową stylistykę ŕ la Saints Row 3...

I tak samo z Gothikiem - tworząc remake, należy zastanowić się jakie doświadczenie chcemy zreplikować, zobaczyć jakimi środkami zostało ono osiągnięte kiedyś i jakich środków możemy uzyskać dzisiaj, żeby współczesny gracz mógł przeżyć to samo.

W przypadku Gothika jest to bez wątpienia doświadczenie ponurej, wrogiej i nieprzyjemnej kolonii karnej. Udało się to osiągnąć m.in. stonowaną kolorystyką, pogodą kojarzącą się z najbardziej depresyjną porą roku, oszczędnym wykorzystaniem "dekoracji" w postaci assetów itd. Część z tych rzeczy była wykorzystana świadomie w celu zbudowania takiej a nie innej atmosfery, część wynikała z ograniczeń technologicznych ale też się do całości przyczyniła, a część wynikała z ograniczeń, ale tylko blokowała twórców przed urzeczywistnieniem wizji w pełni. To wszystko trzeba rozważyć i świadomie zdecydować się na konkretną stylistykę, która korzysta z obecnej technologii, tak aby wzmacniać to doświadczenie a nie je zabijać.

I tak. Grafika ma w tym przypadku fundamentalne znaczenie. Cała idea remaku bierze się stąd, że mamy świetną grę z przeszłości i dajemy jej drugie życie poprzez ubranie jej w szaty obecnej technologii. Wszystko poza grafiką trzyma się w Gothiku dobrze i wymaga co najwyżej małych szlifów. To grafika jest głównym celem remakowania i nie ma co tego ukrywać - w innym przypadku wystarczyłoby zrobić modyfikację albo sequel.

A skoro twórcy polegli w tak podstawowej i fundamentalnej kwestii jak to, żeby pochodzić po świecie gry, zobaczyć jak on wygląda i pomyśleć dlaczego i po co tak wygląda, to w jaki sposób można mieć nadzieję, że cokolwiek innego zrobili dobrze? A nawet jeśli wszystko inne zrobili przyzwoicie to jaki to ma sens skoro na wstępie popełnili tak fundamentalne błędy, że gra po prostu nie daje doświadczenia, które powinna. I to najbardziej uderzyło mnie nie przy okazji oglądania filmików promocyjnych (tu wciąż miałem nadzieję, że będzie dobrze), ale podczas samej rozgrywki.

Dlaczego?

Ponieważ w samej rozgrywce jednocześnie dostajemy wyśmienitą ścieżkę dźwiękową w wykonaniu oryginalnego kompozytora, która na warstwie dźwiękowej robi dokładnie to co powinno wydarzyć się w warstwie wizualnej - ubiera dobrze znane kompozycje w nowe szaty, tak że ponownie czujemy się jakbyśmy ogrywali (poprawiony) oryginał. I grając w te grę odczuwamy dysonans - z jednej strony słyszymy muzykę z Gothika przenosząc się dwie dekady w przeszłość, a z drugiej patrzymy na coś co w żaden sposób Gothika nie przypomina. I w tym miejscu widać, że twórcy po prostu zawalili robotę. Już na samym początku.

Jednocześnie dało się to zrobić lepiej, ponieważ nie raz i nie dwa zdarzało mi się grać we współczesne gry, czując na moment klimat niezwykle do Gothika podobny. Wrzucony przeze mnie wyżej gameplay z Hellblade'a 2, doskonale pokazuje, jak mógłby wyglądać Gothic w 2025 roku.

Ten, którego dostaniemy tak nie wygląda. Wygląda jak sklejony na szybko zbiór faktycznie dobrych assetów (duża część pancerzy), z zupełnie losowymi (potwory, archtektura), nawrzucanymi jednocześnie bez ładu i składu byle więcej, z losowo wybranym oświetleniem oferowanym przez silnik i na szybko obniżonym nasyceniem ponieważ fani pisali, że "zbyt kolorowo" nie odróżniając postprocesu od kierunku artystycznego.

15.04.2025 19:04
Marder
16.11
Marder
261
Senator

Jerry_D może więc już czas aby po tych 25 latach stare wspomnienia trochę wypłowiały a zastąpiły je nowe bardziej kolorowe? Nikt z nas jeszcze nie zagrał i nie przeszedł pełnej gry a już ferowane są wyroki że brak klimatu. A może teraz klimat będzie inny, może nawet lepszy i uzyskany przez inne zabiegi artystyczne? Nikt też nigdy nie powiedział że dobry remake to taki gdzie mamy kopię 1:1 oryginału.

Dla mnie klimat oryginału nie opierał się na tym czy było szaro, ponuro czy słonecznie, czy było dużo roślinności czy mało. Dla mnie klimat to było specyficzne wolne tempo gry, fabuła która powoli się krystalizowała, rozmowy z NPC z których często nie można było się dowiedzieć co robić dalej nawet jeśli ktoś twierdził "idź do kowala on powinien Ci pomóc". Klimat to była trudna walka, a pokonanie jakiegoś strażnika przy bramie było po prostu niemożliwe. Klimat to wejście komuś do chałupy i próba zabrania czegoś a tu nagle zonk bo NPC reagował a nie stał jak słup soli co było na porządku dziennym w konkurencyjnych grach. Klimatem było zdobycie miecza czy pancerza po wielu godzinach gry które cieszyło bardziej niż setka zebranych przedmiotów w tym samym czasie w innych gra tamtego okresu. To był dla mnie klimat.

post wyedytowany przez Marder 2025-04-15 19:20:36
15.04.2025 01:43
Zapalony graczek
17
odpowiedz
1 odpowiedź
Zapalony graczek
38
Centurion

Fajnie się czyta te wasze coraz dłuższe wypociny jak się nawzajem cytujecie i przepychacie się kto ma bardziej rację a kto bardziej komu nawsadzał... hahah xd .

15.04.2025 07:25
17.1
1
Jouchii
1
Legionista

To tzw dyskusja ;) wiem, na niewtajemniczonych to robi spore wrażenie

Wiadomość Orkowie z Gothic Remake na nowym materiale. Wreszcie wiemy, jak będzie wyglądało otwieranie zamków