autor: Michał Urbanek
Nowy Havok na GDC 2008
Od czasu, kiedy pierwszy Havok został zaprezentowany na Game Developers Conference w roku 2000 sporo się pozmieniało, fizyka w grach przechodziła kolejne rewolucje, a ciała wrogów latały i padały coraz efektowniej. Na tegorocznym GDC firma Havok również zaprezentowała swój silnik – w najnowszej wersji 5.5.
Od czasu, kiedy pierwszy Havok został zaprezentowany na Game Developers Conference w roku 2000 sporo się pozmieniało, fizyka w grach przechodziła kolejne rewolucje, a ciała wrogów latały i padały coraz efektowniej. Na tegorocznym GDC firma Havok również zaprezentowała swój silnik – w najnowszej wersji 5.5.
Oprócz stałych elementów pakietu – Havok Physics, Havok Animation i Havok Behaviour (wszystkie z numerkiem 5.5 na końcu) dodano dwa nowe moduły – Havok Cloth i Havok Destruction.
Co to oznacza dla nas, graczy? Za jakiś czas (o tym, jaki to czas za chwile) będziemy zachwycać się pięknie falującymi i ocierającymi się realistycznie o mury ciuszkami naszych wirtualnych bohaterów. Havok Cloth bowiem pilnuje, aby tkaniny, głównie fatałaszki postaci z ekranu, zachowywały się tak, jak w rzeczywistości. Havok Destruction natomiast dba o wierne odwzorowanie wszelkiego rodzaju zniszczeń – od roztrzaskiwania i pęknięć zacząwszy, na deformacjach skończywszy.
Twórcy zapewniają, że wszystkie moduły nowego Havoka będą efektywnie działały przy stosunkowo niskiej zasobożerności. Mają bardzo pomóc producentom i przyśpieszyć proces tworzenia nowych produkcji. Póki co się to jednak nie stanie, bo nowy Havok będzie dostępny dla developerów dopiero w połowie tego roku.