Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 lipca 2024, 10:05

Nowy Game Pass to „zdegradowany produkt”. Microsoft znów jest na celowniku FTC

Federalna Komisja Handlu znów atakuje Microsoft, tym razem wskazując na „degradację” subskrypcji Xbox Game Pass.

Źródło fot. Microsoft.
i

Zmiany w usłudze Microsoftu wywołały małe zamieszanie wśród graczy, ale też dały kolejny argument do ręki przeciwnikom giganta z Redmond. Federalna Komisja Handlu (FTC) krytykuje nowego Game Passa, określając go „zdegradowanym produktem”.

Amerykański regulator od dawna jest nieprzychylny Microsoftowi. To właśnie FTC pozwała spółkę w związku z przejęciem firmy Activision Blizzard, ale nawet po przegranej rozprawie amerykańska komisja krytykowała ten kosztowny zakup.

Na początku roku komisja wskazała na masowe zwolnienia w Activision Blizzard jako sprzeczne z obietnicami Microsoftu, aczkolwiek gigant z Redmond argumentował, że tę „restrukturyzację” zaplanowano jeszcze przed finalizacją przejęcia wydawcy.

FTC z nowymi zarzutami wobec Microsoftu

Jednakże tym razem zarzut FTC trudno uzasadnić „niezależną” decyzją Activison Blizzard. Dla przypomnienia: w zeszłym tygodniu Microsoft zapowiedział zmiany w Game Passie, podwyższając ceny niektórych subskrypcji oraz zmieniając dotychczasowego Xbox Game Passa na Xbox Game Pass Standard. Różnica sprowadza się głównie do ograniczenia dostępu do gier w dniu premiery do wybranych tytułów.

Komisja wskazuje w nowym wniosku skierowanym do Sądu Apelacyjnego Stanów Zjednoczonych dla 9. okręgu (via The Verge), że nowy „standardowy” wariant usługi na konsolach nie tylko oferuje mniej niż dotychczasowa subskrypcja, ale też kosztuje więcej (14,99 dolara zamiast 10,99 dol.; polska cena pozostaje nieznana). W połączeniu ze zwolnieniami ma to pokazywać, że działania Microsoftu (przede wszystkim zakup Activision Blizzard) zaszkodziły konsumentom.

Wzrost cen i degradacja produktu Microsoftu – w połączeniu ze zmniejszonymi inwestycjami Microsoftu w produkcję i jakość poprzez zwolnienia pracowników – są cechami charakterystycznymi firmy korzystającej z siły rynkowej po fuzji. Degradacja produktu – usunięcie najbardziej wartościowych gier z nowej usługi Microsoftu – w połączeniu ze wzrostem cen dla obecnych użytkowników, jest dokładnie takim rodzajem szkody dla konsumentów wynikającej z fuzji, jaką sugerowała FTC.

Sytuacja jest tym bardziej kuriozalna, że choć dotychczasowy Xbox Game Pass jest już niedostępny dla nowych użytkowników (osoby z aktywną subskrypcją nadal mogą ją przedłużać), to Microsoft nadal nie pozwala zakupić Xbox Game Pass Standard. Na oficjalnej polskiej stronie Xboxa można znaleźć tylko abonamenty Core, Ultimate oraz PC Game Pass.

  1. Xbox Game Pass w drugiej połowie lipca 2024 zyska i straci po 3 gry

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej