autor: Grzegorz Ferenc
Najważniejsze informacje o Grand Theft Auto V z magazynu Game Informer
Cyfrowe wydanie grudniowego magazynu Game Informer, zawierające 18 stron o nadchodzącej grze studia Rockstar Games, zostało udostępnione w sieci ok. godziny 21:00. Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji.
Amerykański magazyn Game Informer około godziny 21:00 udostępnił w Internecie cyfrowe wydanie grudniowego numeru, zawierającego aż 18 stron informacji o nadchodzącej grze akcji studia Rockstar Games na Xboksa 360 i PlayStation 3 – Grand Theft Auto V. Poniżej przedstawiamy skrót najważniejszych informacji. Uwaga! Niektóre z nich można uznać za spoilery!
- BOHATEROWIE. Jak już pisaliśmy wcześniej, w GTA V ujrzymy trzech bohaterów. Michael (na zdjęciu okładki Game Informera po prawej) ma ponad 40 lat i był rabusiem banków na wschodnim wybrzeżu. Obecnie – jako świadek koronny – żyje z pieniędzy państwowych w luksusowej dzielnicy Los Santos, a jego żona skuruplatnie dba o wydawanie jak największych sum. Trevor (na zdjęciu po lewej) to psychopatyczny przestępca, były pilot wojskowy, siejący zniszczenie jak popadnie, mieszkający w okolicy zdominowanej przez gangi motocyklowe i narkomanów. Z kolei Franklin to „repo man”, odzyskujący samochody od niewypłacalnych klientów armeńskiego dilera, dla którego pracuje – poznajemy go podczas kradzieży luksusowego 9F, czyli odpowiednika Audi R8. Ich historie zostaną nam ukazane oddzielnie i mają się zazębiać, a w zależności od sterowanej przez nas osoby dowiemy się ciekawych szczegółów na temat pozostałych dwóch postaci.
- KONTROLA NAD POSTACIAMI. Pomiędzy trzema bohaterami będziemy mogli się dowolnie przełączać. Według studia Rockstar Games pozwoli to na ciekawsze ukazanie bardziej złożonej fabuły, a z punktu widzenia rozgrywki – szybsze poznanie różnych części miasta i skrócenie nużących momentów podczas każdej z misji. Ponadto, twórcom zależało, aby „oddać w grze kontrast pomiędzy trzema różnymi sposobami życia, lokacjami i panującą w nich atmosferą”. Gdy nie będziemy sterować jedną z postaci, zajmie się tym sztuczna inteligencja, a gdy do nich powrócimy – kto wie, gdzie ich zastaniemy. Wystarczy tutaj wspomieć, że w momencie, gdy redaktor Game Informera poznał Trevora, walczył on z zatwardzeniem.
- ELEMENTY ROZGRYWKI. Zgodnie z zamierzeniami twórców dzięki dodaniu nowych elementów fizyki kierowanie pojazdami nie będzie już przypominać sterowania „dużymi, przypominającymi łodzie” samochodami z Grand Theft Auto IV, a w zamian zaoferuje styl jazdy bardziej zbliżony do gier wyścigowych, a same pojazdy będą lepiej trzymać się nawierzchni. Strzelanie ma być w wiele lepsze pod względem mechaniki (przy okazji powrócą sklepy z bronią sieci Ammu-Nation), a walka wręcz – zabawna i w pełni oddająca siłę postaci, równie ważna jak starcia z użyciem broni palnej.
- LOS SANTOS. Rockstar Games chciało oddać charakter Los Angeles – współczesnej stolicy rozrywki i miasta pełnego sprzeczności – z o wiele większym rozmachem niż w Grand Theft Auto: San Andreas. Charakter metropolii pozwala na sparodiowanie wielu aspektów współczesnego świata, a jej zróżnicowane okolice umożliwiają wpisanie w grę wielu styli rozgrywki. Świat w GTA V ma łączyć miejskie scenerie swoich poprzedniczek z otwartością świata znaną z Red Dead Redemption. Jak duży on będzie? Połączcie lokacje z dwóch wymienionych w tym paragrafie produkcji, dodajcie te z Grand Theft Auto IV i zostawcie trochę wolnego miejsca… innymi słowy, będzie przeogromny. Odwiedzimy w nim plaże, rejon winnic, pustynne okolice, bazy wojskowe, nie wspominając o samej metropolii Los Santos i możliwości nurkowania w głebinach pobliskiego oceanu. Samo miasto ma być pełne życia, obfitujące w bohaterów niezależnych, z którymi można nawiązać kontakt (w artykule jako przykład wymieniono „podobnego do Jezusa głosiciela Ewangelii, ubranego w białe szaty” oraz wspomniano o rozbudowanym systemie zarządzania ruchem ulicznym). Tworząc Los Santos, Rockstar Games nie wzorował się na poprzednich tytułach z serii, ale na rzeczywistych lokacjach – zostały one odwzorowane z zatrważającą liczbą szczegółów, w oparciu o dużą liczbę informacji zebranych w terenie.
- POJAZDY. Ma być ich całe multum: rowery BMX, górale, motory wyścigowe i motocrossowe, szeroki wybór samochodów i ciężarówek, helikoptery, samoloty, transportery opancerzone, a także skutery wodne.
- MISJE. Dużą rolę w grze odegrają skoki na banki. Niektóre z nich mają być powiązane w całe serie napadów – według studia Rockstar Games są one tym, co „ludzie kochają robić”. Ponadto twórcy planują zadania, w których będzie uczestniczyć dwójka lub nawet trójka tytułowych bohaterów. W przeciwieństwie do GTA IV, w „piątce” nie będzie trzeba ciągle odbierać telefonów, aby otrzymać jakieś misje lub wskazówki. Rozmowy przez komórkę zastąpią znaczniki na mapie. Bardzo często – tak jak w Red Dead Redemption – gracze napotkają dynamiczne scenariusze poboczne. Przykładowo, po zjechaniu z drogi na pustynię, po jakimś czsie natrafimy na dwa samochody otoczone wieloma martwymi ciałami – to, czy zdecydujemy się zabawić w detektywów i wyjaśnić zagadkę ich śmierci będzie zależało wyłącznie od nas. Jeżeli natomiast zdarzy nam się zobaczyć rabusia, który wyrwał torebkę jakiejś emerytce, możemy się rzucić za nim w pogoń i zasłużyć sobie na wdzięczność staruszki.
- CZAS WOLNY. Rockstar Games planuje zawrzeć w grze bardzo dużą liczbę różnorodnych misji pobocznych oraz złożonych minigier – jako porównanie autor artykułu w Game Informerze wspomniał o pokerze w Red Dead Redemption. Wiele z tych elementów będzie wykorzystywać postaci i lokacje związane z poszczególnymi bohaterami. Niektóre będą dotyczyć sytuacji rodzinnej Michaela, inne będą powiązane z szalonymi kumplami Franklina, a jeszcze inne pozwolą nam na wczesne wykorzystanie umiejętności pilota u Trevora. Twórcy obiecują dużo akcji, a także sporo zadań – od takich, które wymagają naciśnięcia spustu po… lekcję yogi. A gdy już będziemy się kompletnie nudzili, zawsze możemy otworzyć przeglądarkę Internetu w telefonie.
- PERSONALIZACJA POSTACI. Każdy z trzech protagonistów będzie posiadał specyficzne hobby. Zmiana ich wyglądu z przyczyn technicznych ma być ograniczona do różnych ubrań. W GTA V nie przeżyjemy również ciekawych romansów – w zamian każdy z bohaterów będzie dysponował przyjaciółmi. Kumplem Franklina jest niejaki Lamar, bardziej zwariowany i wyluzowany od protagonisty gry. Jimmy to z kolei syn Michaela – palący marihuanę, rozpieszczony dwudziestolatek. W grze poznamy też żonę byłego gangstera – Amandę, a także córkę – Tracy. Rockstar Games liczy w tym przypadku na ukazanie relacji rodzinnych w grach w zupełnie nowy sposób. W końcu, znajomym byłego pilota wojskowego Trevora będzie Ron – paranoidalny zwolennik teorii spiskowych. W grze zobaczymy również kilku znajomych z GTA IV oraz Episodes from Liberty City. Twórcy podkreślają, że wcielający się w poszczególne postaci aktorzy doskonale wypełnili stawiane przed nimi zadanie. Należy jednak zauważyć, że w GTA V nie usłyszymy żadnych znanych aktorów.
- EKONOMIA. W grze nie dostaniemy możliwości kupowania nieruchomości, ale Rockstar Games zapewnia, że stworzy „dający dużo zabawy i możliwości system ekonomiczny, który zapewni ci sposobność na wydawanie pieniędzy od początku gry aż do samego końca”.
- MUZYKA. Ma być przebojowa i zmieniać się w zależności od sytuacji w grze.
- MULTIPLAYER. Szczegóły na ten temat zostaną wyjawione w późniejszym terminie. Wiadomo jedynie, że Rockstar Games wykorzysta niektóre rozwiązania techniczne z trzeciej odsłony serii Max Payne, a sama rozgrywka wieloosobowa będzie „kulminacją zabawy i frajdy, jaką zapewnia multiplayer z otwartym światem”. Redaktor Game Informera nie wyklucza, że będzie on ściśle zintegrowany z trybem dla pojedynczego gracza i sugeruje, iż jeden z trybów dla wielu graczy może skupiać się na kooperacyjnych skokach na banki.
Artykuł w Game Informerze kończy się opisem misji, w której trójka bohaterów musi odbić pewną osobę z siedziby IAA (odpowiednik CIA). W pierwszej części gracz steruje Trevorem, który pilotuje helikopter. Następnie wciela się w byłego gangstera, który musi spuścić się na linie na odpowieni poziom budynku. W międzyczasie Franklin zapewnia im wsparcie ogniowe jako snajper. Po dostaniu się do pomieszczenia z przesłuchiwanym gracz może pozostać w skórze Michaela i rozpocząć strzelaninę z ochroną lub wcielić się w szalonego zabijakę i pobawić się jako strzelec wyborowy. Ostatnia część misji – ucieczka w helikopterze – pozwala z kolei na sterowanie każdym z trzech protagonistów i obserwowanie akcji z odmiennych perspektyw. Takie rozwiązanie, według deweloperów, pozwala na „postawienie gracza w samym środku nieustannej akcji, eliminując wszelkie etapy przejściowe”.
Grand Theft Auto V ukaże się wiosną 2013 roku na konsole Xbox 360 i PlayStation 3.
- GTA V na PC? Sklepy twierdzą, że tak
- Oficjalna strona magazynu Game Informer
- Oficjalna strona Grand Theft Auto V