Najlepsze modyfikacje (29/10/2013) - m.in. Starship Aces, Estranged i Warhammer: Total War
W kolejnym przeglądzie najnowszych modyfikacji omawiamy m.in. premierę samodzielnej wersji The Dark Mod, pokaźny wysyp projektów do Half-Life 2 i Episode Two, dodatkowe frakcje do Warhammer 40,000: Dawn of War, moda zwiększającego poziom trudności Dishonored, fanowskie łatki do Pirates of the Caribbean i Total Annihilation oraz finalną wersje Warhammer: Total War.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.
Gry akcji
The Dark Mod 2.0
The Dark Mod zyskał sobie sławę jako najlepsza modyfikacja, jaka kiedykolwiek ukazała się do Doom 3. Teraz, dzięki wypuszczonemu przez studio id Software kodowi źródłowemu tej gry, autorzy mogli przerobić swój projekt na samodzielną produkcję.
Całość powstała jako zestaw narzędziowy, na podstawie którego fani cyklu Thief mogą tworzyć własne przygody. Otrzymujemy zatem pierwszoosobową skradankę osadzoną w świecie fantasy wzbogaconym elementami steampunka. Podczas wykonywania fachu złodziejskiego możemy korzystać z takiego ekwipunku jak wodne i gazowe strzały czy pałka, służąca do ogłuszania strażników. Wersja 2.0 przynosi wiele ulepszeń. Strażnicy mają lepszy słuch, sprawniej przeszukują lokacje i większą uwagę zwracają na zmiany, takie jak otwarte drzwi czy odgłosy upadającego ciała.
The Dark Mod to nie tylko wyśmienita modyfikacja, ale również jedna z najlepszych skradanek w historii. Jeśli lubicie ten gatunek, to koniecznie dajcie temu projektowi szansę.
Starship Aces do Unreal Tournament 2004
Starship Aces to modyfikacja do gry Unreal Tournament 2004, która zmienia ją w symulator kosmiczny nastawiony na toczenie wielkich gwiezdnych bitew w trybie dla pojedynczego gracza. Autorzy wzorowali się na produkcjach z lat 90-tych ubiegłego wieku, takich jak Wing Commander czy TIE Fighter. Do wyboru jest spory zestaw myśliwców i bombowców, a podczas starć korzystamy zarówno z laserów, działek, jak i torped. Poza zwykłymi pojedynkami z wrogimi jednostkami możemy również wziąć udział w rajdach na nieprzyjacielskie krążowniki oraz podjąć się obrony konwojów.
Bello Civili to mod do Mount&Blade Warband: Napoleonic Wars
Ostatnie tygodnie przyniosły również premierę moda do Mount&Blade Warband: Napoleonic Wars zatytułowanego Bello Civili. Projekt przeznaczony jest wyłącznie do rozgrywek wieloosobowych i w ramach multiplayera odtwarza przebieg rzymskiej wojny domowej pomiędzy stronnictwami Cezara i Pompejusza, która miała miejsce w latach 49-45 p.n.e.
Autorzy podmienili wszystkie modele postaci i większość elementów otoczenia oraz typów uzbrojenia. Wszystkim tym bawimy się na pokaźnym zestawie nowych map, na których jednocześnie bitwę toczyć może maksymalnie dwustu graczy. Mod robi duże wrażenie jakością wykonania. Grafika jest wyraźnie ładniejsza niż w podstawowej wersji gry, a jednocześnie starcia zostały dobrze zbalansowane.
Mody do Half-Life 2
Z projektów przeznaczonych do Half-Life 2 najciekawszą nowością okazał się mod Estranged. Oferuje on kampanię przeznaczoną dla pojedynczego gracza, opowiadającą historię samotnego rybaka, którego łódź zostaje podczas sztormu wyrzucona na brzeg tajemniczej wyspy. Naszym zadaniem jest znalezienie sposobu na powrót do domu. Nie będzie to łatwe, gdyż szybko okazuje się, że tereny wyspy zamieszkują ciężko uzbrojeni najemnicy, którzy nie spoczną póki nie pozbawią nas życia. Mod koncentruje się głównie na dynamicznych wymianach ognia, ale nie brakuje również zagadek logicznych. Mocną stroną projektu jest jego jakość wykonania. Mapy ociekają detalami i wykorzystują wiele elementów graficznych, których nie było w podstawowej wersji gry.
Platform
Ukazała się również nowa wersja Platform, czyli nietypowej modyfikacji do Half-Life 2, która przeobraża tę grę w multiplayerową platformówkę. Projekt opiera się na Oryginalnym Half-Life 2: Deathmatch pod względem uzbrojenia i lokacji, tyle że wszystko zostało przerobione tak, aby funkcjonowało w dwuwymiarowych mechanizmach zabawy. Dostępie są tryby Deathmatch oraz Capture the Flag. Wprowadzone przez autorów rozwiązania świetnie sprawdzają się w akcji i całość jest nie tylko oryginalna, ale również sprawia dużo frajdy podczas zabawy.
Z kolei Depot to krótki mod do Half-Life: Episode Two przeznaczony dla pojedynczego gracza. Projekt został zainspirowany książką o studiu Valve zatytułowaną Raising the Bar oraz umieszczonymi w niej grafikami koncepcyjnymi. Podczas zabawy gracz ląduje na dnie wyschniętego morza i musi znaleźć drogę do bazy sił Combine.
Modyfikacja nie wprowadza żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Zamiast tego jest to po prostu zestaw wyśmienicie dopracowanych map, które stanowią jedne z najładniejszych poziomów do Half-Life 2, jakie wyszły spod ręki fanów.
Warto jeszcze wspomnieć o korzystającej z Half-Life 2: Episode Two modyfikacji Lost Under The Snow. Projekt osadzony jest w świecie stworzonym przez studio Valve i opowiada o zwykłym obywatelu, któremu przez przypadek udaje się uciec z transportu więziennego imperium Combine. Szukając schronienia przed śniegiem i niskimi temperaturami trafia do podziemnego kompleksu badawczego. Na miejscu okazuje się, że jego korytarze roją się od headcrabów. Co gorsza, te potwory wcale nie są największym zagrożeniem. Zamiast tego placówkę opanowała grupa naukowców i towarzyszący im najemnicy.
Mod nie próbuje zmieniać sprawdzonych mechanizmów. Zamiast tego stanowi po prostu przedłużenie stylu zabawy znanego z Half-Life 2: Episode Two i robi to w udany sposób. Poziomy zostały starannie zaprojektowane i nie tylko ładnie wyglądają, ale zapewniają również wiele trudnych wymian ognia.
The Island of Cthulhu do gry Crysis
Crysis 3 trafiło do sprzedaży już wiele miesięcy temu, ale część fanów serii wciąż dłubie przy pierwszej części. Najnowszym tego owocem jest modyfikacja The Island of Cthulhu. Kierowany przez nas bohater budzi się na plaży tajemniczej wyspy, nie pamiętając jak się znalazł w tym miejscu. Szybko okazuje się, że wyspa była przez setki lat schronieniem dla kultystów oddających cześć mrocznym bóstwom i część z tych istot przedostała się do naszego wymiaru.
Mod utrzymany jest w klimacie horroru. Gracz musi zmierzyć się z szeregiem trudnych zagadek oraz pokonać krwiożercze potwory oraz obłąkanych kultystów. Starcia są rzadkie, ale za to bardzo ciężkie i brutalne. Amunicji jest jak na lekarstwo, więc każdy strzał trzeba oddawać z rozmysłem. Projekt jest w pewnych miejscach dosyć niedopracowany, ale nie przeszkadza mu to w dostarczaniu sporych emocji.
Trudniejsze Dishonored
Ultimate Difficulty Mod to modyfikacja do gry Dishonored (oraz dodatków DLC do niej), której zadaniem jest znacznie zwiększenie poziomu trudności, zarówno walki, jak i podejścia skradankowego. Nieprzyjaciele są bardziej liczni, atakują częściej i na dłużej potrafią nas ogłuszyć. Zmniejszono też obrażenia zadawane przez broń palną i niektóre moce.
Pozostawanie niezauważonym również stało się trudniejsze. Wrogowie są bardziej czujni i nie poddają się tak łatwo. Ruchom gracza towarzyszą głośniejsze odgłosy i łatwiej jest go dostrzec z daleka. Ponadto strzałki ze środkiem usypiającym działają dopiero po 10 sekundach of trafienia.
Wszystko to sprawia, że Ultimate Difficulty Mod jest wyśmienitą propozycją dla weteranów Dishonored, którzy pragną nowych wyzwań.
Call of Pripyat Variation Mod
Ostatnią modyfikacją do gier akcji, o której chcemy napisać jest Call of Pripyat Variation Mod, którego zadaniem jest zwiększenie różnorodności wizualnej postaci w grze S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Dzięki niemu każdy stalker nie nosi już tych samych ubrań. Twórcy opracowali ponad 344 kombinacje stroju i ekwipunku. W rezultacie praktycznie nie zdarzają się sytuacje, gdzie w jednym rejonie spotykamy dwie identyczne postacie. Modyfikacja robi podobne rzeczy również z mutantami, choć na razie nie jest to posunięte tak daleko jak różnorodność bohaterów ludzkich.
Gry strategiczne
Warhammer: Total War
Po siedmiu latach od premiery pierwszej alfy ukazała się finalna wersja Warhammer: Total War, czyli totalnej konwersji, która przenosi strategię Rome: Total War w realia mrocznego uniwersum fantasy znanego z figurowych gier bitewnych studia Games Workshop. Do wyboru jest ponad dwadzieścia frakcji, każda z własnymi jednostkami i budynkami. Towarzyszą im spore zmiany w mechanizmach rozgrywki, pozwalającym modowi na odtworzenie bitew, w których biorą udział nieludzkie armie, a strony często potrafią korzystać z magii. Twórcy nie zapomnieli o nowym trybie kampanii, który można rozegrać na mapie Starego Świata. Zadbano również o takie detale, jak nowe ikony czy ekrany ładowania oraz mocno przerobiony interfejs. W projekt włożono masę pracy i widać to na każdym kroku.
Nowe frakcje do Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm
W ostatnich tygodniach bardzo aktywni byli fani pierwszego Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm, dzięki czemu otrzymaliśmy dwie nowe frakcje:
- Chaos Daemons – to armia złożona wyłącznie z demonów chaosu. Autorzy wzięli jednostki demoniczne z innych armii i odpowiednio je przerobili, jak również dodali masę nowych postaci. Wprowadzono dodatkowe budynki, bohaterów i umiejętności. Głębokie modyfikacje zaszły również w sztucznej inteligencji oraz ścieżkach rozwoju. Wszystko to robi tym większe wrażenie, że twórcy zadbali o klimatyczną oprawę graficzną i dźwiękową, która skutecznie oddaje charakter chaosu w tym uniwersum.
- Dark Angels: - Repent! For tomorrow you die! – wprowadza do gry tytułowy zakon kosmicznych marines. Autor podmienił wszystkie modele, dodał nowych bohaterów oraz wyposażył jednostki w nowe zdolności. Do tego decydując się na objęcie dowództwa nad Dark Angels możemy wybierać między trzema wewnętrznymi frakcjami w tej organizacji. Wszystko to opracowano z olbrzymim przywiązaniem do detali, które spodoba się zwłaszcza graczom bawiącym się w stołowego bitewniaka.
Beta Far East War do Company of Heroes: Opposing Fronts
Ukazała się również pierwsza beta Far East War. To potężna modyfikacja do Company of Heroes: Opposing Fronts, która przenosi rozgrywkę z Europy na front azjatycki i odtwarza konflikt między siłami chińskimi oraz japońskimi w latach 1937-1945. Projekt nie dodaje nowych frakcji. Zamiast tego podmienia Aliantów na Narodową Armię Rewolucyjną, a siły Osi zastępuje Imperialną Armią Japonii. Twórcy wykonali ogrom pracy w celu opracowania wirtualnej rekonstrukcji tej wojny. Praktycznie wszystkie jednostki, sprzęt i pojazdy zostały zamienione na nowe, zgodne z zapisami historycznymi. Autorzy zaczerpnęli sporo plików graficznych z serii Men of War, ale co godne pochwały, wpierw uzyskali pozwolenie od wydawcy tego cyklu, czyli firmy 1C.
Mod na razie koncentruje się na trybie multiplayer i swobodnych bitwach przeciwko sztucznej inteligencji. W planach są jednak również misje fabularne. Obecnie Far East War cierpi na słabe zbalansowanie stron. Twórcy mieszkają w Chinach i wiedzieni patriotyzmem trochę przesadzili z siłą swojego rodzimego wojska. Mimo to już teraz modyfikacja zapewnia sporo zabawy, a dzięki testom powinno się udać poprawić równowagę między stronami konfliktu.
Stargate Universe do Command & Conquer: Zero Hour
Command & Conquer: Zero Hour ukazało się dziesięć lat temu, ale wciąż cieszy się sporą popularnością i może liczyć na wsparcie zespołów moderskich. Najnowszym tego przykładek jest projekt Stargate Universe, który przenosi tego RTS-a w realia znane z seriali Gwiezdne Wrota. Autorzy zmienili praktycznie całą zawartość gry. Dostępne są trzy frakcje Tau'ri, Goa'uld oraz Asgard. Każda z nich posiada własne jednostki, budynki i umiejętności specjalne. Do tego dochodzą kompletnie nowe mapy, osadzone większości na obcych planetach. Twórcy wprowadzili nawet bitwy gwiezdne poprzez sprytne zmodyfikowanie starć morskich.
Odświeżanie Total Annihilation
Pozostając w oldskulowych klimatach warto jeszcze wspomnieć o modzie Total Annihilation: Escalation, który doczekał się niedawno nowej wersji. Projekt powstał jako fanowski dodatek i jego zadaniem jest rozszerzenie oraz ulepszenie tego klasycznego RTS-a. Twórcy przemodelowali oraz unowocześnili interfejs oraz poprawili jakość wizualną wszystkich modeli jednostek. Dodano również kilka nowych typów pojazdów oraz przerobiono całe zbalansowanie rozgrywki. Zabawę wzbogacono nietypowym systemem ulepszania struktur defensywnych oraz wprowadzeniem takich konstrukcji jak generatory tarcz odbijających pociski, bramy teleportacyjne czy wieże komunikacyjne wyposażone w radary i możliwość zakłócania odczytów wrogów. Do tego wszystkiego dochodzi zmodyfikowany kod sieciowy, dzięki któremu bez problemu można się bawić w trybie multiplayer na współczesnych pecetach.
Pozostałe
Łatanie Pirates of the Caribbean
Doczekaliśmy się nowej wersji New Horizons, czyli olbrzymiego moda do Pirates of the Caribbean. Naprawia on większość problemów i błędów gry oraz drastycznie zmienia wiele elementów rozgrywki, tak aby były nie tylko bardziej realistyczne, ale również miodniejsze. Autorzy kompletnie przerobili mapę wirtualnego świata, opierając się na historycznych mapach Karaibów. Wprowadzono również głębokie poprawki interfejsu oraz ulepszono grafikę.
Podczas starć morskich załogi zachowują się tak, jak robiły to naprawdę. Posunięte zostało to do takiego stopnia, że gra może być używana do symulowania autentycznych starć z tego okresu. Rozbudowano również opcje szermierze podczas walk na lądzie i wprowadzono liczne nowe przygody oraz pokaźny zestaw mini-kampanii.
Wszystkie te ulepszenia to jedynie wycinek wprowadzonych zmian. New Horizons to wspaniały projekt, który kompletnie przeobraża każdy aspekt Pirates of the Caribbean, czyniąc z gry najlepsze pirackie RPG w historii i produkcję znacznie lepszą, niż to, co zaoferowali sami deweloperzy w dniu premiery.
Memories Chapter fOur do Portal 2
Doczekaliśmy się również premiery Memories Chapter fOur, czyli czwartego rozdziału epizodycznej modyfikacji do gry Portal 2. Stanowi ona zakończenie fanowskiej mini-kampanię, oferującej spory zestaw pomieszczeń testowych zapełnionych pomysłowymi zagadkami. Tak jak w poprzednich odcinkach naszym celem jest zgromadzenie rdzeni z odrębnych sekcji laboratorium, a następnie dostarczenie ich do centralnego pomieszczenia, co pozwala odblokować dostęp do kolejnego rozdziału.
Przed zagraniem w Memories Chapter fOur warto wpierw przejść rozdział pierwszy, rozdział drugi oraz rozdział trzeci.
Przygody do Amnesia: The Dark Descent
W ostatnich tygodniach nie próżnowali również fani Amnesia: The Dark Descent. Z najnowszych przygód szczególnie warte polecenia są :
- The Four Horsemen, którego akcja toczy się w XIX wieku. Wcielamy się w Alastaira - badacza, który całe swoje życie poświęcił studiowaniu legend o Czterech Jeźdźcach Apokalipsy. Gdy pewnego dnia istoty te przybywają na Ziemię, Alastair nagle zdaje sobie sprawę, że prawdopodobnie jest jedyną osobą posiadającą wiedzę o tym, jak ich powstrzymać. Tym samym staje się on ostatnią szansą ludzkości na uniknięcie Armagedonu i ocalenie naszej cywilizacji. Mod jest wyśmienicie dopracowany i potrafi solidnie przestraszyć. Twórcy wycisnęli też z silnika ostatnie soki, oferując lokacje o bardzo wysokim poziomie detali.
- Haunted by Ghosts opowiada historię profesjonalnego złodzieja imieniem John, który włamuje się do rezydencji pewnego hrabiego w celu kradzieży największego znanego ludzkości diamentu. To, co początkowo wydawało się zwykłym skokiem szybko przeobraża się w koszmar, gdy na jaw wychodzi bluźniercza prawda o właścicielu posiadłości.
Stare, ale jare
Hellsound Dreams
Pierwszą ze starszych produkcji, którą chcemy polecić jest Hellsound Dreams, czyli modyfikacja do gry Half-Life 2: Episode Two. Jest to podzielona na cztery epizody nowa mini-kampania fabularna utrzymana w klimatach horroru, w której gracz musi przebić się przez kilka zapełnionych krwiożerczymi potworami lokacji, takich jak zakład dla obłąkanych, więzienie czy nawiedzona rezydencja. Projekt powstał na bazie kodu wcześniejszej modyfikacji Nightmare House 2, dzięki czemu większość wykorzystanych elementów graficznych nie pochodzi z Half-Life 2.
Nestlings
Z silnika Half-Life 2: Episode Two korzysta również Nestlings, przerabiając tę grę na przygodówkę utrzymaną w klimacie grozy. Fabuła obraca się wokół ponurego domu, który według plotek jest nawiedzony. My wcielamy się w badacza, którego zadaniem jest odkrycie, czy pogłoski te mają pokrycie w rzeczywistości.
Mod koncentruje się na opowiadaniu ciekawej historii i zadaniem gracza jest przede wszystkim eksplorowanie lokacji oraz z rzadka rozwiązywanie lokacji. Projekt jest mocno inspirowany twórczością H. P. Lovecrafta, a autorowi udało się skutecznie wytworzyć niepokojącą atmosferę.
Pięć poprzednich odsłon cyklu:
- Najlepsze modyfikacje (26/09/2013) - m.in. MISERY, The Great War, Underhell i Alchemilla
- Najlepsze modyfikacje (09/08/2013) - m.in. Fistful of Frags, Gifts of the Outsider i Warhammer 40,000: Epic Legions)
- Najlepsze modyfikacje (08/07/2013) - m.in. Project Brazil, Nihilum, Dniepr i Caveman2Cosmos
- Najlepsze modyfikacje (29/05/2013) - m.in. Duke Nukem Forever 2013, Fortress Forever, Team Fusion i 3000 Miles to Tokyo
- Najlepsze modyfikacje (12/05/2013) - m.in.Prometheus, Blitzkrieg i Dead Matter