Najdłuższy autobus na świecie miał 32 metry długości i mógł przewieźć 350 pasażerów
DAF Super City Train od 1989 dzierży rekord najdłuższego autobusu na świecie. Pojazd miał ponad 32 metry długości i bardziej przypominał ciężarówkę niż autobus. Kursował w Republice Konga i nieoficjalnie mógł pomieścić nawet 440 ludzi.
Ilu pasażerów maksymalnie zmieści się do jednego autobusu? Nieoficjalny rekord mówi o nawet 440 osobach, ale nie mogło się to udać bez specjalnego sprzętu. Pojazd, którym zostali przewiezieni także dzierży rekord – najdłuższego autobusu na świecie. Specjalny zestaw Super CityTrain mierzył 32,2 metry długości i kursował w Republice Konga.
DAF Super CityTrain
Mimo, że na świecie jeździ wiele przegubowych autobusów, od ponad 30 lat ten rekord nie został pobity. W 1989 roku ustanowił go specyficzny autobus, na który składał się ciągnik siodłowy DAF i dwie naczepy przystosowane do przewozu ludzi. Demokratyczna Republika Konga zamówiła łącznie 55 takich zestawów.
W standardowej konfiguracji nazwanej „CityTrain”, autobus składał się z produkowanej lokalnie naczepy osobowej York o długości 14 metrów i sprowadzanego z Wielkiej Brytanii ciągnika siodłowego DAF 2800 (seria F241). Trzy-osiowa naczepa posiadała 110 miejsc siedzących i 140 stojących. DAF City Train był długi na ok. 19,5 metra.
Specjalna wersja z dodatkowym członem „Super” w nazwie zyskała osobową przyczepę doczepioną za naczepą, która mogła zaoferować kolejne 60 miejsc siedzących i 40 stojących. Razem pojazd osiągał rekordowe 32,2 metry długości i przewidziane miejsce dla 350 osób. Tyle właśnie jest zapisane w rekordzie, ale biorąc pod uwagę charakterystykę transportu w Kongu autobusy bywały wypełnione tak, aż pękały w szwach. Dlatego nie jest trudno uwierzyć w te 440 przewiezionych osób. Ze względów bezpieczeństwa w pojazdach tych zablokowano dwa ostatnie biegi, aby nie mogły przekroczyć prędkości 41 km/h.
Choć był to pojazd rekordowy, w Europie raczej nie mógłby się upowszechnić. Przypomina on bardziej zestaw ciężarowy i zapewne taki typ pojazdu nie byłby konkurencyjny pod względem komfortu z europejskimi autobusami. Komunikacja z kierowcą jest mocno utrudniona, co może stać w opozycji z wieloma przepisami.
Jeśli weźmiemy pod uwagę bardziej typowe i współczesne konstrukcje, to zaraz za Super CityTrain, na drugim miejscu jest niemiecki AutoTram Extra Grand, dzieło Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI w Dresden. Od rekordowego pojazdu z Konga mierzy 2 metry mniej i jest trzy-członowym autobusem przegubowym. Cztery z jego pięciu osi są skrętne i dzięki inteligentnemu sterowaniu dwa człony wleczone podążają dokładnie po śladach pierwszego. Mimo wielkich rozmiarów Auto Tram jest całkiem zwrotny i nie ma problemów z pokonywaniem zakrętów.