Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 kwietnia 2012, 10:24

autor: Adrian Werner

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012)

Przed wami kolejna odsłona cyklu „Najciekawsze modyfikacje”. Jak zwykle przygotowaliśmy wybór najciekawszych naszym zdaniem projektów fanowskich wypuszczonych w ostatnim czasie. Swój debiut ma również sekcja z wieściami dotyczącymi interesujących nadchodzących modach.

„Najciekawsze modyfikacje” cykl, w którym przedstawiamy wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.

Premiery

Gry akcji

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #1
Cry of Fear

Mamy dopiero kwiecień, ale już teraz jestem pewien, że jednym z kandydatów do moda roku będzie Cry of Fear. To totalna modyfikacja do pierwszego Half-Life, która dostarcza zupełnie nową kampanię dla pojedynczego gracza utrzymaną w klimatach horroru. Akcja nie toczy się w tym samym uniwersum, co przygody Gordona Freemana. Zamiast tego przenosi gracza do naszego świata, który oczywiście opanowany został przez siły ciemności. Cały projekt jest niesamowicie dopracowany i bardziej przypomina komercyjną grę niż fanowskie przedsięwzięcie. Nie mam pojęcia jak autorzy wycisnęli z tego silnika taką grafikę. Przede wszystkim jednak, mod potrafi autentycznie przestraszyć. Od wielu miesięcy nie grałem w nic, co potrafiłoby wywołać tak silny niepokój. Cry of Fear to pozycja absolutnie obowiązkowa.

Udostępniono też wreszcie nową wersję beta Project Reality: ARMA 2. Zgodnie z nazwą projekt ten ma na celu przeniesienie do FPS-a studia Bohemia Interactive wszystkich elementów, za które pokochaliśmy legendarny już pierwowzór do Battlefield 2. Całe przedsięwzięcie jest wciąż na bardzo wczesnym etapie, ale już da się pograć. Warto śledzić postępy w pracach nad tym modem, zwłaszcza że z powodu braku narzędzi do Battlefielda 3 całkiem prawdopodobne, że ArmA może stać się przyszłością Project Reality.

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #2
Frontiers

Otrzymaliśmy również finalną wersję moda Frontiers do Half-Life 2 (tak naprawdę wystarczy jakakolwiek gra dająca nam Source SDK base 2006). Projekt ten opowiada o mieszkańcach Afryki, którzy próbują przedostać się do Europy. Zrealizowane jest to w formie rozgrywek wieloosobowych, w których jedna grupa wciela się w ciężko uzbrojonych strażników granicznych, a druga w bezbronnych uciekinierów. Wszystko zostało ukazane z dużym realizmem. Autorzy oparli projekty map na prawdziwych strefach wojennych i punktach migracyjnych. Strażnicy nie są tutaj „tymi złymi”. Zamiast tego muszą przestrzegać prawa, a nieuzasadnione użycie broni jest odpowiednio karalne. Frontiers to fascynujący projekt wykorzystujący mechanikę multiplayerowego FPS-a to zaznajomienia z intrygującym tematem, który praktycznie nigdy nie pojawia się w grach.

Seria Total War

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #3
Warhammer: Total War

Doczekaliśmy się wreszcie premiery pełnej wersji Warhammer: Total War. To totalna konwersja, która przerabia Rome: Total War na strategię fantasy osadzoną w tytułowym świecie stworzonym przez firmę Games Workshop. Do wyboru jest 18 frakcji, każda z własnymi jednostkami i budynkami. Dostępny jest w pełni funkcjonalny tryb kampanii, który można rozegrać na mapie Starego Świata. Zadbano też o takie detale, jak nowe ikony czy ekrany łądowania. Na każdym kroku widać, jaki ogrom pracy włożono w ten projekt.

Natomiast osoby, które narzekały na brak realizmu historycznego w Empire:Total War zainteresować powinna premiera European Wars 2. Mod ten wprowadza setki mniejszych i większych zmian, które przybliżają grę do rzeczywistości, rozszerza armię o kilkadziesiąt nowych jednotek i przerabia tekstury wielu już obecnych. Projekt ten jest szczególnie ciekawy dla nas, ponieważ wiele z jego poprawek dotyczy sił polskich.

Sporą aktywnością wykazali się też ludzie produkujący DarthMody. Dla przypomnienia – to seria modyfikacji, które mają za zadanie naprawić największy problem gier z cyklu Total War, czyli słabą sztuczną inteligencję. Po ich zainstalowaniu komputer przestaje popełniąć idiotyczne błędy i pokonanie go wreszcie stanowi prawdziwe wyzwanie. Ponadto, mody z tej rodziny zmieniają również wiele innych aspektów rozgrywki, tak aby była ona bardziej realistyczna. Wydanie do gry Total War: Shogun 2 dobiło do wersji 3.5, która nie tylko zawiera szereg poprawek, ale wprowadza również kompatybilność z dodatkiem Fall Of The Samurai. Natomiast DarthMod do Napoleon: Total War zaktualizowany został do edycji 2.3.

Pozostałe gry strategiczne

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #4
Company of Heroes: Modern Combat

Company of Heroes: Modern Combat to zgodnie z nazwą totalna konwersja przenosząca doskonałego RTS-a studia Relic w realia współczesne. Całość obraca się wokół konfliktu pomiędzy wojskami amerykańskimi i chińskimi. Wymieniono praktycznie wszystko - jednostki, bronie, pojazdy, jak również sposoby ich zachowania na polu bitwy. Nie zabrakło również wielu nowych map, a w trakcie walki musimy polegać zarówno na klasycznych taktykach, jak i nowoczesnych gadżetach. Do działania mod wymaga posiadania któregokolwiek z dodatków.

Fanów Company of Heroes: Opposing Fronts zainteresować też powinna wersja 3.0 (plus łatka) modyfkacji Battle of the Bulge. Zgodnie z nazwą, projekt odtwarza Bitwę o Ardeny. Zmian w porównaniu z podstawą wersją gry jest cała masa. Autorzy zaoferowali dwadzieścia nowych map, w większości opartych na zdjęciach i mapach historycznych. Nie zabrakło też dodatkowych jednostek. Spore zmiany zaszły również w mechanizmach rozgrywki. Kompletnie przebudowano system doświadczenia i widoczności oraz usunięto większość nierealistycznych rozwiązań takich jak np. wznoszenie bunkrów w 30 sekund, a drut kolczasty może teraz uszkodzić koła i gąsienice pojazdów. To tylko kilka przykładów z wyjątkowo długiej listy zmian. W sumie jest to projekt godny polecenia każdemy fanowi Company of Heroes.

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #5
StarCraft Master

Doczekaliśmy się też wreszcie premiery oficjalnego moda StarCraft Master do StarCraft II: Wings of Liberty. Ten stworzony przez ludzi z Blizzarda projekt zawiera serię wyzwań i porad, która łącznie służą do podwyższenia umiejętności graczy. To doskonała propozycja dla osób, które chcą poprawić swoje wyniki w multiplayerowych starciach.

Ukazała się również wczesna wersja Dark Prophecy. Ten mod przeznaczony jest do Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm i rozbudowuje w tej grze armie Chaosu oraz Imperium o nowej jednostki oparte na stołowym pierwowzorze. Jeśli wciąż bawicie się po sieci w tego RTS-a, to Dark Prophecy może się okazać doskonałym sposobem na urozmaicenie Wam zabawy.

Gry roleplaying

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #6
The Final Nights

Vampire: The Masquerade – Bloodlines pozostaje jednym z najlepszych RPG-ów w historii i dzięki oddanym fanom gra wciąż żyje własnym życiem. Dzięki temu możemy cieszyć się takimi perełkami jak wersja 1.1 The Final Nights. Ten mod znacząco rozbudowuje grę studia Troika. Wprowadza siedem nowych klanów, dodatkowe moce oraz solidny zestaw świeżych zadań i postaci niezależnych. To doskonała okazja, aby odkurzyć płytki z Bloodlines. Warto dodać, że całość zbudowana jest na fundamentach modyfikacji Camarilla Edition, która sama w sobie znacząco przebudowała podstawowe mechanizmy rozgrywki.

Pozostając przy grach nieistniejącego już studia Troika warto też wspomnieć o nowej wersji Circle of Eight, czyli potężnego moda, który usuwa praktycznie błędy z The Temple of Elemental Evil oraz przywraca większość elementów, które zostały w ostatniej chwili wycięte, aby zdążyć na ustaloną przez wydawcę datę premiery.

Symulatory kosmiczne

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #7
Wing Commander Saga

Miłośnicy kultowej serii symulatorów kosmicznych Chrisa Robertsa wreszcie doczekali się premiery fanowskiej kontynuacji zatytułowanej Wing Commander Saga. Autorzy nie zawiedli oczekiwań - przygotowali kilkadziesiąt świetnych misji i intrygującą warstwę fabularną. Zgodnie z tradycjami cyklu, towarzysze broni nie są anonimowymi awatarami i zamiast tego posiadają własne osobowości oraz wynikające z nich style latania. Wszystko to ukazane zostało w atrakcyjnej grafice opartej o mocno ulepszony silnik Freespace 2. Technologia ta wiele lat temu uzyskała status open source. Dzięki temu, aby bawić się w Wing Commander Saga nie musicie posiadać egzemplarza tej gry. Zamiast tego wszystko co potrzebne znajduje się w pliku instalacyjnym.

Wypuszczono też Unstable Space do Independence War 2. Uwielbiam takie projekty. Gra ma dwanaście lat, a sama modyfikacja prawie padła dobrych kilka lat temu, gdy jej zespół został rozwiązany. Jednak zamiast się poddać, jeden z członków wytrwale pracował przez kolejne kilka lat, aż w końcu wypuścił prawie gotową wersję. Oddanie sprawie, jakim może się pochwalić część fanów, nigdy nie przestaje mnie zdumiewać. Unstable Space przynosi pełną świeżych misji nową mapę z 26 systemami planetarnymi oraz setkami stacji kosmicznych. Każde z dostępnych miejsc ma własną historię i charakter, które kształtują cały system ekonomiczny. Sam świat gry jest dynamiczny, dzięki czemu reaguje na nasze poczynania. W sumie, zabawy jest na co najmniej kilkadziesiąt godzin. Ten mod to doskonały powód, by ponownie zainstalować jeden z najlepszych kosmicznych symulatorów w historii.

Pozostałe

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #8
Hubris

Miłośników nietypowych produkcji zainteresować powinien Hubris, czyli stworzona na UDK klimatyczna mapa. Nie ma tutaj żadnej fabuły, ani zadań do wykonania. Zamiast tego jest jedynie czysta eksploracja i chłonięcie atmosfery. Całość wyraźnie czerpie inspiracje z takich gier jak ICO, Shadow of the Colossus i jest świetnym pomysłem na spędzenie kilkudziesięciu niezapomnianych minut.

Wieści ze świata

W ostatnich tygodniach nie pojawiło się zbyt wiele ciekawych wieści związanych z modami. Twórcy koncentrowali się raczej na wypuszczaniu swoich projektów, co oczywiście jest bardzo korzystne dla samych graczy. Mimo to, dotarło do nas kilka interesujących nowin.

Grand Theft Auto III Rage

Przede wszystkim trzeba wspomnieć o obiecującym projekcie Grand Theft Auto III Rage. Zgodnie z nazwą, jest to próba przeniesienia całej trzeciej odsłony cyklu na silnik znany z części czwartej. To wyjątkowo ambitne przedsięwzięcie i warto trzymać kciuki za jego twórców. Sądząc po wklejonym powyżej filmiku naprawdę jest na co czekać. Niestety, na razie nie wiadomo, kiedy ukaże się pierwsza grywalna wersja

Moderzy zatrudnieni przez studio Mojang

Najciekawsze modyfikacje (12/04/2012) - ilustracja #9

Minecraft może się pochwalić aktywną społecznością moderską i studio Mojang chce mocniej wpierać fanowskie projekty. Dlatego do zespołu deweloperskiego dołączyli twórcy popularnej modyfikacji Bukkit, czyli Warren Loo, Erik Broes, Nathan Adams oraz Nathan Gilbert. Do ich zadań należeć będzie m.in. zadbanie o uczynienie gry bardziej przyjazną dla modów.

Wsparcie dla narzędzi moderskich

Cyklu „Najciekawsze modyfikacje” koncentruje się na kreacjach samych fanów, ale trzeba pamiętać, że ich pracę znacznie ułatwiają dobre narzędzia udostępnione przez samych deweloperów. Dlatego warto pisać o tym, jak do tej kwestii podchodzić będą nadchodzące gry.

Studio Firaxis znane jest ze wspierania moderów. Dzięki temu dwie ostatnie odsłony cyklu Sid Meier’s Civilization mogą się pochwalić setkami wartościowych fanowskich projektów. Nie dziwi zatem, że tradycja ta kontynuowana będzie również w pecetowej wersji XCOM: Enemy Unknown. Twórcy gry obiecują, że udostępnione edytory będą proste w obsłudze i nie powinny sprawić żadnych kłopotów osobom zaznajomionym w temacie.

Trudniejsze do opanowania mogą być natomiast narzędzia do Shadowrun Returns. Ten niezależny projekt finansowany jest za pomocą serwisu Kickstarter i autorzy całe swoje moce przerobowe chcą władować w opracowanie najlepszego możliwego turowego RPG. Dlatego według obecnych planów społeczności fanowskiej zostaną udostępnione te same edytory i programy, które użyte zostaną podczas produkcji samej gry. Sytuacja te ulegnie zmianie, jeśli uda się zgromadzić co najmniej milion dolarów. Wtedy narzędzia zostaną odpowiednio ulepszone i dopracowane, tak, aby przestały wywoływać przerażenie u typowego użytkownika.

Wspierać moderów nie zamierzają natomiast twórcy Orcs Must Die 2. Jest to o tyle dziwne, że w przeciwieństwie do pierwszej części, kontynuacja powstaje wyłącznie z myślą o pecetach i nie ma obecnie żadnych planów stworzenia wersji konsolowych.

Poprzednie artykuły z cyklu:

  1. 21 lutego 2012
  2. 16 stycznia 2012
  3. 24 października 2011
  4. 25 lipca 2011
  5. 15 czerwca 2011
  6. 16 marca 2011
  7. 18 stycznia 2011
  8. 29 listopada 2010
  9. 28 października 2010
  10. 29 września 2010
  11. 1 września 2010
  12. 4 sierpnia 2010
  13. 7 lipca 2010
  14. 21 czerwca
  15. 24 maja 2010
  16. 27 kwietnia 2010
  17. 7 kwietnia 2010
  18. 15 marca 2010
  19. 24 lutego 2010
  20. 10 lutego 2010
  21. 25 stycznia 2010
  22. 11 stycznia 2010
  23. 28 grudnia 2009
  24. 14 grudnia 2009
  25. 30 listopada 2009

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej