Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 14 lutego 2007, 13:20

MMO za darmo – na tym da się zarobić

Rzadko kiedy dane jest nam oglądać potwierdzone wyniki finansowe związane z prowadzeniem gier MMO, dlatego też myślę, iż warto przedstawić Wam raport z chińskiej firmy Shanda Interactive, która opiera swą egzystencję m.in. na takich tytułach jak: The Legend of Mir II, The World of Legend czy The Sign.

Rzadko kiedy dane jest nam oglądać potwierdzone wyniki finansowe związane z prowadzeniem gier MMO, dlatego też myślę, iż warto przedstawić Wam raport z chińskiej firmy Shanda Interactive, która opiera swą egzystencję m.in. na takich tytułach jak: The Legend of Mir II, The World of Legend czy The Sign.

Nie są to co prawda produkcje szerzej znane zachodniemu odbiorcy, ale niniejszy raport jest bardzo ciekawy, gdyż pokazuje skuteczność nowego modelu biznesowego związanego z grami MMO, jaki od pewnego czasu wprowadzają kolejne firmy. Jak wiemy, od początku istnienia gier MMO wydawcy stosowali subskrypcyjny model biznesowy, który przy pewnej, nawet niewielkiej liczbie klientów gwarantował jakieś zyski i dalszy byt grze. Nie inaczej było w przypadku firmy Shanda Interactive, niemniej jednak w 2005 roku jej zarząd zdecydował się przejść na nowy model polegający na tym, że każdy może pobrać daną grę firmy za darmo i dowolnie w nią grać, aczkolwiek za wszelakiego rodzaju bonusy, akcesoria czy lepsze przedmioty musi już zapłacić.

Zmiana modelu nastąpiła i niemalże natychmiast Shanda Interactive zaczęła przynosić straty. Trwało to końca ubiegłego roku, kiedy to, jak słusznie założyli szefowie firmy, nowe osoby skuszone darmową rozgrywką, związały się grą (zmieniając z tzw. casual playera w hardcore playera) i zaczęły płacić za dodatkowe rzeczy. Widać to znakomicie w raporcie dotyczącym czwartego kwartału oraz całego roku 2006. Mianowicie w okresie od października do grudnia firma zarobiła 22,2 miliony dolarów, co w porównaniu z 69 milionami strat z analogicznego okresu roku 2005, daje znakomity obraz trwającego przekształcenia. Warto dodać, że wyniki te osiągnięto z prowadzenia ciągle tych samych gier. Analitycy przewidują rzecz jasna jeszcze lepsze osiągnięcia finansowe w roku 2007.

Z tej perspektywy widać, że nowy model prowadzenia gier MMO może faktycznie przynieść spodziewane profity. Zdają się to też zauważać wielcy zachodniego świata MMO, jak np. firma Sony Online Entertainment, która pracuje obecnie nad nowym MMO z takim a nie innym modelem biznesowym (graj za darmo – płać za lepsze rzeczy).

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej