autor: Grzegorz Ferenc
Majowe wyniki NPD - Diablo III dzieli i rządzi. Max Payne 3 poniżej oczekiwań
Amerykańska organizacja NPD, zajmująca się badaniami rynkowymi, opublikowała raport poświęcony sytuacji w branży gier w Stanach Zjednoczonych w maju 2012 roku. Cały sektor zanotował znaczący spadek. W sprzedaży gier odnotowano sukces Diablo III. Max Payne 3 znalazł mniej nabywców niż oczekiwano.
Podany do publicznej wiadomości fragment raportu amerykańskiej grupy NPD, dotyczący wyników amerykańskiego rynku gier, nie napawa optymizmem. Po 25-procentowym spadku odnotowanym w marcu w stosunku do analogicznego okresu w roku 2011, a także 32-procentowej obniżce w kwietniu, tym razem przyszedł czas na wyniki o 28 procent gorsze niż w maju ubiegłego roku.
Łącznie przychody ze sprzedaży gier, konsol i akcesoriów wyniosły 516,5 mln dolarów w stosunku do 718,9 mln dolarów w maju 2011 roku. Wliczając w to obroty egzemplarzami używanymi (155 mln dolarów), sprzedaż gier kanałami dystrybucji cyfrowej oraz całkowitą wartość mikropłatności, abonamentów i aplikacji mobilnych (420 mln dolarów), suma ta wzrasta jednak do 1,17 mld dolarów.
Raport nie składa się jedynie z wyników poprzedzonych minusem. Diablo III przyczynił się do 230-procentowego wzrostu wyników produkcji na PC w stosunku do maja 2011 roku, przez co łączna sprzedaż gier na tę platformę była warta 80 mln dolarów. Po wzięciu pod uwagę osiągnięć tytułów na inne konfiguracje sprzętowe, daje to w sumie 332,5 mln dolarów wydanych na oprogramowanie, co stanowi spadek o 16 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Diablo III zajął pierwsze miejsce w zestawieniu najlepiej sprzedających się gier. W przeszłości gra przeznaczona wyłącznie na PC dokonała podobnego wyczynu w lipcu 2010 roku, kiedy to na rynku zadebiutował… StarCraft II.
Jednocześnie analitycy podkreślili słabe początkowe wyniki gry Max Payne 3. Jej konsolowe wersje sprzedały się w liczbie mniejszej niż 450 tys. kopii, co jest zdecydowanie gorszym wynikiem od 889 tys. sprzedanych egzemplarzy L.A. Noire przed rokiem.
Z kolei na trzecie miejsce wskoczyła strzelanka Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier, co jest dobrym wynikiem zważywszy na fakt, że debiutowała w drugiej połowie miesiąca. Dalsze pozycje zajęły tytuły, które okupowały czołówkę klasyfikacji w minionym miesiącu. Z pierwszej dziesiątki wypadł Star Wars Kinect. Pojawiła się natomiast gra Sniper Elite V2 studia Rebellion oraz Dragon’s Dogma firmy Capcom. Ta druga produkcja znalazła jak na razie 92 tys. nabywców w USA. Dodając do tego 419 tys. sprzedanych egzemplarzy w Japonii, można stwierdzić, że będzie ona miała trochę problemów z osiągnięciem wyniku na poziomie 1,5 mln, jaki założył sobie producent z Kraju Kwitnącej Wiśni.
# | Gra: | Platformy: | Wydawca: |
1. | Diablo III | PC | Activision Blizzard |
2. | Max Payne 3 | X360, PS3 | Take-Two Interactive |
3. | Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier | X360, PS3 | Ubisoft |
4. | Prototype 2 | X360, PS3 | Activision Blizzard |
5. | NBA 2K12 | X360, PS3, PS2, PSP, Wii, PC | Take-Two Interactive |
6. | Call of Duty: Modern Warfare 3 | X360, PS3, Wii, PC | Activision Blizzard |
7. | Sniper Elite V2 | X360, PS3 | 505 Games |
8. | Battlefield 3 | X360, PS3, PC | Electronic Arts |
9. | Dragon’s Dogma | X360, PS3 | Capcom USA |
10. | Just Dance 3 | Wii, X360, PS3 | Ubisoft |
Jednego z powodów słabych wyników amerykańskiego rynku można się doszukiwać w mniejszej liczbie premier. W pierwszych pięciu miesiącach 2011 roku było ich o 27 procent więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku.
Z drugiej strony, trudno nie zauważyć słabych wyników w sektorze sprzedaży konsol i sprzętu komputerowego. Spadek osiągnął tu zawrotny poziom 39 procent – z 228,8 mln dolarów w roku 2011 do 138,9 mln dolarów w maju 2012.
Najlepiej sprzedającą się konsolą był po raz 17 z rzędu Xbox 360 firmy Microsoft, który trafił do 160 tys. nabywców (spadek o 40 procent w stosunku do maja 2011). Na kolejnym miejscu uplasowała się platforma Nintendo 3DS (113,5 tys. egzemplarzy, wzrost o 17 procent). Łączna sprzedaż sprzętu z logiem japońskiej firmy wyniosła 285 tys. sztuk. Firma Sony nie podała konkretnych danych, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że był to dobry okres dla gier na PlayStation 3 i PlayStation Vita.