autor: Dorota Drużko
Mafia II tylko pod DX10?
O tym, że druga odsłona Mafii, a więc gry nie bez powodu porównywanej często do serii GTA, ma charakteryzować się świetną grafiką słyszeliśmy już wielokrotnie, a dowodem na to mogły być zaprezentowane dotychczas screeny i trailer. Teraz jednak twórcy poszli jeszcze dalej mówiąc, że pod względem oprawy ich dzieło będzie mogło konkurować nawet z Crysisem.
O tym, że druga odsłona Mafii, a więc gry nie bez powodu porównywanej często do serii GTA, ma charakteryzować się świetną grafiką słyszeliśmy już wielokrotnie, a dowodem na to mogły być zaprezentowane dotychczas screeny i trailer. Teraz jednak twórcy poszli jeszcze dalej mówiąc, że pod względem oprawy ich dzieło będzie mogło konkurować nawet z Crysisem.
Do przygotowania Mafii II studio 2K Czech (wcześniej znane pod nazwa Illusion Softworks) wykorzystuje autorski silnik The Illusion Engine, będący rozwinięciem LS3D - narzędzia, na którym powstała pierwsza cześć. Poza dostarczeniem nam świetnych wrażeń wizualnych gra będzie mogła pochwalić się także własnym, bardzo złożonym silnikiem fizyki (ponoć system zniszczeń pojazdów ma być nawet lepszy niż w najnowszym Burnoucie). Jest jednak jeszcze jedna sprawa, która zapewne w tym momencie wzbudzi większe zainteresowanie graczy - otóż jak donosi serwis WorthPlaying, The Illusion Engine wykorzystuje tylko i wyłącznie biblioteki DirectX 10, a co za tym idzie użytkownicy innego systemu niż Windows Vista i osoby posiadające starsze karty graficzne niż GeForce z serii 8000 i Radeon X2000 z pewnością nawet programu nie uruchomią.
Jeśli rzeczywiście twórcy na taki, trzeba przyznać bardzo odważny, krok się zdecydują nowa Mafia będzie grą wymagająca przesiadki na Vistę, co z pewnością spotka się z niezadowoleniem bardzo wielu graczy i być może spowoduje porażkę produkcji, a przynajmniej jej pecetowej wersji. Z drugiej strony, jeśli mimo wszystko Mafia II odniesie sukces, a The Illusion Engine okaże się lepszym silnikiem niż CryEngine 2 i Unreal Engine 3.0 zapewne więcej firm zdecyduje się w przyszłości na jego wykorzystanie.
Czekamy na oficjalny komentarz w sprawie rewelacji podanych przez WorthPlaying. Bardzo interesująca w świetle tych informacji jest kwestia konsolowych wersji gry - w końcu ani PS3 ani Xbox 360 nie wspierają bibliotek DirectX 10.