autor: Szymon Liebert
Kolejna porcja wyników z Badań Graczy
Przedstawiamy kolejną, tym razem nieco mniejszą, porcję wyników z Badań Graczy, o których informowaliśmy jakiś czas temu. Projekt nie zajmuje się dokładnie graczami, a raczej kwestiami marketingowymi, czyli tym jak odbieramy poszczególne gry i co wpływa na ich oceny. W tym odcinku mówimy przede wszystkim o producentach oraz popularnych gatunkach gier konsolowych.
Przedstawiamy kolejną, tym razem nieco mniejszą, porcję wyników z Badań Graczy, o których informowaliśmy jakiś czas temu. Projekt nie zajmuje się dokładnie graczami, a raczej kwestiami marketingowymi, czyli tym jak odbieramy poszczególne gry i co wpływa na ich oceny. W tym odcinku mówimy przede wszystkim o producentach oraz popularnych gatunkach gier konsolowych.
W ekskluzywnej porcji wyników z Badań Graczy pokazano zależności między producentami, a ocenami gier. Poza tym dowiadujemy się które gatunki dominują na rynku konsolowym. Autor badania, Stanisław Just, sprawdził 1082 tytułów wydanych do końca 2008 roku na trzy popularne platformy - Xboksa 360, PlayStation 3 oraz Wii. Tytuły zostały opracowane przez 352 producentów.
Znaczna większość deweloperów konsolowych do końca 2008 roku stworzyła mniej niż 5 gier (prawie 89% całości). Nieco ponad połowa z nich wyprodukowała tylko jeden tytuł (50,83% całości) na wymienione wyżej, trzy najmocniejsze dzisiaj platformy. Oczywiście wielu producentów, jak np. fińskie Remedy, często pracuje nad jednym projektem przez kilka długich lat (Alan Wake).
Zależności między ocenami gier na stacjonarne konsole obecnej generacji a ich producentami.
Wykres przedstawiony powyżej pokazuje firmy, które wydały najwięcej gier na trzy konsole do końca 2008 roku, dodatkowo uwzględniając przeciętne oceny produkcji (na podstawie Metacritic). Jak widać dominują zdecydowanie gry Electronic Arts (EA Games, EA Sports) oraz Konami. Sporo tytułów na konsole wypuszczają również firmy: Ubisoft Studios, SEGA i Namco Bandai.
Zaskoczeniem nie będą najpopularniejsze gatunki wśród produkcji konsolowych. Najwięcej tytułów można zaklasyfikować do kategorii gier: akcji (281), sportowych (212), zręcznościowych (190). Najmniej jest oczywiście symulatorów (6), będących wciąż domeną pecetów. Na poniższym wykresie prezentujemy kilka typów wraz ze średnimi ocenami produktów, które je reprezentowały.
Zależności między ocenami gier na stacjonarne konsole obecnej generacji a ich gatunkami.