autor: Marcin Pietruszewski
Kilka nowych faktów na temat PlayStation 4
Wsparcie dla 4K Ultra HD, ale nie w grach; brak współpracy z kontrolerami DualShock 3; zawartość zakupiona w sklepie PlayStation Network nie będzie wprost przetransferowana do nowej konsoli; niewymagane stałe podłączenie do Internetu; ponad 140 studiów deweloperskich mających tworzyć gry na zapowiedziany sprzęt Sony. Wiemy coraz więcej o PlayStation 4.
Na konferencji PlayStation Meeting, zorganizowanej przez Sony 21 lutego o północy polskiego czasu, dowiedzieliśmy się czym będzie PlayStation 4 i poznaliśmy listę gier, które pojawią się na tę konsolę nowej generacji. Jest to obecnie jeden z najważniejszych tematów branży elektronicznej rozrywki na całym świecie, w związku z czym wciąż otrzymujemy nowe informacje dotyczące funkcji i działania PlayStation 4. Oto, co wiemy nowego:
Wsparcie dla 4K Ultra HD, ale nie w grach
PlayStation 4 ma obsługiwać technologię 4K Ultra HD, ale tylko dla filmów. Nie jest przewidywane wspieranie tej rozdzielczości w grach. Shuhei Yoshida, szef Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, przekazał tę informację serwisowi Joystiq. Nie potwierdziły się więc plotki, że japoński koncern, który jest jednym z największych producentów telewizorów 4K Ultra HD, wykorzysta do zwiększenia sprzedaży nowoczesnych odbiorników telewizyjnych przede wszystkim gry ze swojej nowej konsoli.
Samo 4K Ultra HD to wysokiej jakości standard rozdzielczości, czterokrotnie lepszy od najpopularniejszej obecnie Full HD. 4K oznacza obraz o parametrach 3840x2160 pikseli w proporcjach 16:9.
Nie pogramy przy użyciu DualShocka 3
W rozmowie z serwisem Polygon Shuhei Yoshida przekazał informację o braku współpracy nowej konsoli Sony z padem DualShock 3, znanym z PlayStation 3. Natomiast bez problemu działa z PlayStation 4 kontroler Move, którego przedstawiciele Sony używali podczas konferencji pokazując możliwość tworzenia wirtualnych rzeźb za jego pomocą. Według słów Yoshidy nie powinno być również problemu z obsługą innych urządzeń peryferyjnych do konsoli, jak choćby bezprzewodowego zestawu słuchawkowego Sony.
Podczas PlayStation Meeting oficjalnie przedstawiony został nowy kontroler do PlayStation 4, DualShock 4, którego zdjęcia pokazywaliśmy już wcześniej. Być może to zaimplementowane w nim nowe funkcje spowodowały brak wsparcia dla poprzedniej wersji pada, który jest ich pozbawiony. Najważniejsze nowości z nim związane to dotykowy panel, wejście słuchawkowe, przycisk „Share” przeznaczony do dzielenia się się swoją rozgrywką z innymi oraz „light bar”, który umożliwia odczytanie przez konsolę położenia pada, przy użyciu dodatkowej kamery stereo.
Gry z PlayStation Network nie zostaną przeniesione do PlayStation 4
Shuhei Yoshida przekazał serwisowi Engadget, iż gry, które posiadamy w usłudze PlayStation Network, nie zostaną bezpośrednio przetransferowane do nowej konsoli. Tytuły z PlayStation 3 nie będą więc kompatybilne z jej następczynią, ale Sony pracuje nad sposobem umożliwienia zabawy również przy nich. Prawdopodobnie chodzi tutaj o streamowanie gier przy pomocy technologii cloud opracowanej przez firmę Gaikai, o czym również pisaliśmy.
Stałe połączenie z Internetem nie będzie wymagane
Odpowiadając na pytanie redaktora serwisu Eurogamer, Shuhei Yoshida powiedział, że stałe podłączenie do Internetu nie będzie konieczne do zabawy przy PlayStation 4. Jednym z głównych założeń nowej konsoli firmy Sony jest co prawda nacisk na rozbudowane funkcje społecznościowe, ale nie oznacza to zamknięcia się na graczy, którzy nie chcą korzystać z tego typu rozwiązań.
Szef Sony Computer Entertainment Worldwide Studios wspomniał również o możliwości grania offline przy włączonej funkcji „czuwania” dla dostępu do sieci, która może zostać włączona za pomocą tabletu, smartfona czy PlayStation Vita – w celu np. ściągnięcia najnowszych uaktualnień do gier.
Ciekawe jak zagadnienie to będzie rozwiązane w grze Diablo III, która została zapowiedziana podczas PlayStation Meeting w wersji na PlayStation 3 i 4. Wiadomo bowiem, że w edycji przeznaczonej na komputery PC tytuł wymagał stałego podłączenia do Internetu, na co wielu graczy narzekało.
Ponad 140 studiów deweloperskich będzie tworzyć gry na PlayStation 4
Podczas konferencji PlayStation Meeting poznaliśmy również listę studiów deweloperskich, które zapowiedziały prace nad tytułami na konsolę PlayStation 4. Znajdziemy wśród nich m.in. tak znane firmy, jak Activision, Bethesda Softworks, Capcom, Electronic Arts, LucasArts, Namco Bandai i SEGA, a także Mojang, twórców Minecrafta, i Rovio, autorów serii Angry Birds. Wśród wymienionych studiów są także polskie – m.in. CD Projekt RED, City Interactive i Techland. Lista firm wciąż rośnie, a aktualnie wygląda następująco:
- 17-Bit
- 4A Games
- 505 Games
- 5th Cell Media
- Abstraction
- ACQUIRE
- Activision Publishing
- Arc System Works
- Armature Studios
- Artdink
- ASCII Media Works
- ATLUS
- Beatshapers
- Behaviour Interactive
- Bethesda Softworks
- Big Ant
- Big Bit
- BitComposer
- Blind Squirrel Games
- Bloober Team
- BLUESIDE
- Bohemia Interactive
- Boss Alien
- Bugbear
- Capcom
- Cauldron
- CD Projekt RED
- Certain Affinity
- Chara-Ani Corporation
- City Interactive
- Crafts & Meister
- Criterion Games
- Crytek
- Croteam
- Curve Studios
- CyberConnect2
- D3 PUBLISHER
- Dakko Dakko
- Darkside Game Studios
- Deck 13
- Devolver Digital
- Dimps Corporation
- Disney
- Double Eleven
- Double Fine Productions
- Double Helix Games
- DrinkBox Studios
- Edge of Reality
- Eko Software
- Electronic Arts
- FarSight Studios
- FatShark
- Flying Wildhog
- Four Door Lemon
- From Software
- Frozenbyte
- FuturLab
- Gaijin Games
- GANBARION
- Gearbox Software
- Genki
- Ghost Games
- Granzella
- Grasshopper Manufacture
- Green Hill Studios
- GungHo Online Entertainment
- GUST
- HB Studios Multimedia
- Heavy Iron Studios
- High Voltage Software
- IDEA FACTORY
- IMAGEEPOCH
- inXile Entertainment
- Iron Galaxy Studios
- JETPACK Interactive Entertainment
- Kadokawa Games
- Kalyspo Media
- Klei Entertainment
- Konami Digital Entertainment
- Lab Zero
- Laughing Jackal
- LEVEL-5
- LucasArts
- Ludosity
- MAGES
- MarvelousAQL
- Mediatonic
- Metanet Software
- Milestone
- Minority Media
- Mojang
- NAMCO BANDAI
- Nicalis
- Nihon Falcom Corporation
- Ninja Theory
- Nippon Ichi Software
- Onmi Systems
- O-Two
- Panic Button
- Platinum Games
- Prodigy Design
- Psyonix Studios
- Ratloop Asia Pte
- Red Hare Studios
- Ripstone
- Rockstar Games
- Roll7
- Ronimo
- Rovio
- SEGA
- Shortround
- Slant Six Games
- Sony Online Entertainment
- Spark Unlimited
- Sperasoft
- SPIKE CHUNSOFT
- Sproing
- Spry Fox
- Square Enix
- Stormbasic
- Straight Right
- SuperVillain Studios
- SystemSoft
- Take-Two Interactive Software
- Targem
- Tate
- Team17
- Techland
- Tecmo Koei Games
- Telltale
- Tonika
- Torus Games
- TOSE
- tri-Ace
- Tribute Games
- Turtle Rock Studios
- Ubisoft Entertainment
- vBlank Entertainment
- Vector Cell
- Virtual Toys
- Vlambeer
- Warner Bros.
- WayForward Technologies
- WILL CO.,
- Wizarbox
- XPEC Entertainment
- YUKE'S
- Zombie Studio
Naszą relację z konferencji PlayStation Meeting znajdziecie poniżej: