Digital Foundry sprawdziło stan Horizon Zero Dawn na PC pół roku po premierze
Serwis Digital Foundry postanowił sprawdzić, jak wypada Horizon Zero Dawn na PC po wielu łatkach, jakie pojawiły się od momentu premiery gry w sierpniu 2020 roku.
- Serwis Digital Foundry sprawdził, jak wypada Horizon Zero Dawn na PC pół roku po premierze.
- Wnioski są pozytywne, jeśli więc odkładaliście zakup gry, możecie o tym myśleć ponownie.
Czy Horizon Zero Dawn: Complete Edition na PC pół roku po premierze warte jest Waszej uwagi? Serwis Digital Foundry sprawdził techniczny stan gry po wielu miesiącach łatania pierwszego pecetowego portu Sony z PS4. Wnioski są pozytywne, choć do ideału jeszcze trochę brakuje.
Gdy Horizon Zero Dawn debiutował na PC, naszpikowany był błędami i miał ogromny problem z optymalizacją, przez co nawet najmocniejsze podzespoły komputerowe nie potrafiły zaoferować płynnej rozgrywki w wyższych rozdzielczościach. Kolejne aktualizacje wychodziły dosyć regularnie, poprawiając bugi i wydajność.
Jedne z pierwszych łatek poprawiły m.in. skalowanie rozdzielczości. Gdy ustawialiśmy ją przykładowo na 4K, Horizon downsamplował ją do 1080p i później ponownie upscalował do 4K, co dawało rozmyty obraz. Znacząco zoptymalizowano przetwarzanie shaderów, które w premierowej wersji kompilowały się przy każdym uruchomieniu gry i trwało to kilka minut. Usprawniono także działanie opcji graficznych - synchronizacji pionowej i filtrowania anizotropowego.
Sporo pracy włożono też w poprawienie działania gry w 60 klatkach na sekundę. W dniu premiery roślinność w grze oraz włosy Aloy nie były dostosowane do tak wysokiej płynności i aktualizowane były z częstotliwością 30 fps. Podobnie sprawa miała się ze scenkami przerywnikowymi, które w 60 fps wyglądały dosyć dziwnie. Na szczęście to wszystko jest przeszłością, podobnie jak mikroprzycięcia przy praktycznie każdym ruchu kamery.
Znacząco poprawiła się także optymalizacja na słabszych sprzętach. W trakcie testów Digital Foundry wskazało, że średnia liczba fps poprawiła się nawet o 20 na karcie GeForce GTX 1060. W przypadku testowanej karty AMD Radeon RX 580 zyski są znacznie mniejsze i wynoszą maksymalnie kilka klatek na sekundę.
Oczywiście idealnie nie jest i tytuł nadal ma problemy z SSAO na wyższych ustawieniach jakości. Być może zespół odpowiedzialny za przeniesienie gry na PC wróci do tego tematu i naprawi ten aspekt w kolejnej aktualizacji. Choć zgodnie z tym, co zakomunikowano ostatnio - studio Guerrilla Games skupia się na Horizon Forbidden West, które trafi na PS4 i PS5.
- Oficjalna strona gry Horizon: Zero Dawn
- Recenzja gry Horizon Zero Dawn – więcej takiego postapo!
- Horizon Zero Dawn - poradnik do gry