GTA 5 i LoL dominują na Twitch oraz YouTube Gaming
Pierwszy kwartał 2021 roku okazał się znakomity dla streamingu. Twitch pozostaje niekwestionowanym liderem na rynku, ale sporo zyskały także usługi Facebook Gaming oraz (choć w mniejszym stopniu) YouTube Gaming.
- Serwisy Streamlabs oraz Stream Hatchet opublikowały raport dotyczący platform streamingowych w pierwszym kwartale 2021 roku;
- Twitch pozostaje niekwestionowanym królem streamingu gier – widzowie platformy spędzili na oglądaniu treści 6,34 mld godzin (72,3% całości);
- Facebook Gaming odnotował ogromny wzrost; w skali roku obejrzano o 119% godzin transmisji więcej niż rok temu;
- YouTube Gaming również sporo zyskał w porównaniu z zeszłym rokiem, ale odnotował straty z kwartału na kwartał.
Twitch wciąż króluje wśród platform streamingowych. Tę oczywistą tezę potwierdza najnowszy raport serwisów Streamlabs oraz Stream Hatchet, w którym przedstawiono statystyki w pierwszym kwartale 2021 roku. Tylko w ciągu minionych trzech miesięcy widzowie obejrzeli 6,3 miliarda godzin transmisji w ramach usługi Amazonu, co stanowiło 72% czasu przeznaczonego na streaming w okresie od stycznia do marca. Jest to też wzrost o 16,5% w porównaniu do ostatniego kwartału 2020 roku i ponad dwukrotny w skali roku. Po części to zasługa ogromnej popularności kategorii Just Chatting (czyli samych rozmów bez grania), z której transmisje stanowią 12% całej zawartości Twitcha obejrzanej w minionym kwartale. Dwukrotnie zwiększyła się też liczba unikalnych kanałów – z 6,1 miliona do 12,5 mln.
Nie znaczy to, że inne platformy odnotowały straty. Na pewno nie można tego powiedzieć o usłudze Facebook Gaming, na której widzowie poświęcili na oglądanie transmisji dwukrotnie więcej czasu niż rok temu (wzrost o 119% do 1,1 mld godzin). Podobnie zwiększyła się średnia liczba osób jednocześnie oglądających transmisję. Gorzej poradził sobie YouTube Gaming, czyli najstarszy z wciąż działających rywali Twitcha, na której w okresie styczeń-marzec użytkownicy obejrzeli o 28,6% mniej godzin materiałów niż pod koniec 2020 roku. Trzeba jednak dodać, że w skali roku również usługa Google wypadła bardzo dobrze, odnotowując o 28% więcej godzin transmisji (z 1,37 mld do 1,92 mld). Niemniej w kontekście ogromnego wzrostu pozostałych dwóch platform można to uznać za porażkę YouTube Gaming.
Co się tyczy najpopularniejszych wydawców, to w pierwszym kwartale 2021 roku największym zwycięzcą streamingu po raz kolejny było studio Riot Games z wynikiem 834,2 mln godzin. Na Twitchu League of Legends oraz Valorant pozostają w pierwszej dziesiątce najczęściej oglądanych produkcji (w chwili pisania tego tekstu obie gry zajmują odpowiednio 3. i 4. miejsce). Na kolejnych pozycjach znalazły się firmy Rockstar Games oraz Take 2 Interactive, co raczej nie dziwi w kontekście wciąż arcypopularnego Grand Theft Auto V.
- Oficjalna strona serwisu Streamlabs
- Oficjalna strona platformy Twitch
- Oficjalna strona platformy YouTube Gaming