Gry obsługujące DirectX 11 jeszcze w 2009 roku
Według nie potwierdzonych informacji premiera nowych bibliotek DirectX oznaczonych numerem 11 powinna odbyć się już w przyszłym miesiącu. Ile jednak czasu minie, zanim zaprezentowane zostaną pierwsze produkcje oferujące dla nich wsparcie? Przedstawiciele ATI twierdzą, że niezbyt dużo. Co więcej, według nich jeszcze w tym roku na rynek trafi pierwsza fala tytułów korzystających z możliwości DX11.
Według nie potwierdzonych informacji premiera nowych bibliotek DirectX oznaczonych numerem 11 powinna odbyć się już w przyszłym miesiącu. Ile jednak czasu minie, zanim zaprezentowane zostaną pierwsze produkcje oferujące dla nich wsparcie? Przedstawiciele ATI twierdzą, że niezbyt dużo. Co więcej, według nich jeszcze w tym roku na rynek trafi pierwsza fala tytułów korzystających z możliwości DirectX 11.
„Od publikacji DirectX 10, która nastąpiła pod koniec listopada 2006 roku, do momentu wydania pierwszych pozycji korzystających z jego możliwości minęło pięć miesięcy. Stąd też oczekujemy, że produkcje wspierające DirectX 11 zaczną się pojawić jeszcze w tym roku kalendarzowym ”, powiedział starszy menadżer AMD/ATI Richard Huddy. Wynika to z faktu, że liczba deweloperów pracujących obecnie na bazie tego oprogramowania jest tak duża, że problemem nie jest już przekonanie do niego kolejnych firm, ale zapewnienie wszystkim zainteresowanym producentom odpowiedniego jakościowo wsparcia, dzięki czemu będą mogli wykorzystać DirectX 11 w jak największym stopniu.
Przedstawiciele ATI nie chcieli zdradzić, którzy z deweloperów uzyskali już dostęp do przed-produkcyjnych egzemplarzy kart grafiki stworzonych przez koncern i wspierających biblioteki DirectX 11. Pewnym jest, o czym ATI poinformowało nas na początku zeszłego tygodnia, że pierwszymi tytułami korzystającymi na obecności DirectX 11 powinny być dzieła firm Codemasters, Phenomic/Electronics Arts, Emergent oraz Rebellion.
Mamy także dobrą wiadomość dla osób, które z zakupem kart grafiki z wbudowanym DirectX 11 będą chciały się jeszcze trochę wstrzymać. Według ATI posiadanie takiego sprzętu nie jest wymagane, by wykorzystać pewne funkcje bibliotek DX11. Chodzi tu przede wszystkim o kwestię optymalizacji i lepszego wykorzystania mocy drzemiącej m.in. w wielordzeniowych procesorach. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że będą mogły na to liczyć wyłącznie te osoby, których komputery wyposażone są w system operacyjny Windows Vista lub Windows 7. Jednym z pierwszych silników graficznych, który został (lub niebawem zostanie) dostosowany pod DirectX 11 jest silnik cyklu Battlefield, opracowywany przez studio deweloperskie EA DICE.
Możliwości bibliotek DirectX 11 są spore. Część z nich mogliśmy już poznać dzięki prezentacji przeprowadzonej na początku kwietnia przez koncern NVIDIA. Dobre wrażenie wywarły na nas w szczególności realistyczne, wygenerowane komputerowo fale, które można było łatwo pomylić z rzeczywistymi.