autor: Michał Zegar
Gothic 2 na nowym silniku? Zobacz fanowski projekt OpenGothic
OpenGothic to fanowski projekt przenoszący grę Gothic 2: Noc Kruka na napisany zupełnie od nowa silnik. Ma to usprawnić działanie gry na nowoczesnym sprzęcie oraz zwiększyć możliwości tworzenia modyfikacji.
Stare przysłowie mówi: „drzewo, które skrzypi, dłużej w lesie stoi”. Mające na karku już dwa krzyżyki pierwsze części Gothica niestety nie zawsze poprawnie współpracują z nowoczesnymi systemami. Aby łaska Innosa bez większych przeszkód mogła spływać na fanów Bezimiennego przez kolejne dekady, od ponad trzech lat powstaje fanowski projekt typu open-source zatytułowany OpenGothic, będący swoistym remakiem Gothica II: Nocy Kruka.
Przedsięwzięcie – wciąż jeszcze nie w pełni gotowe, acz już dostępne do przetestowania – jest rekreacją oryginalnego silnika Gothica II przy użyciu nowoczesnych technik, które nie wymagają warstw emulacji, aby działać na nowoczesnych systemach.
Nowy silnik używa jednak oryginalnych zasobów graficznych oraz skryptów. Projekt jednocześnie ma być kompatybilny z wszelkiej maści modami (oficjalnie na ten moment wyłącznie z tymi podmieniającymi tekstury, animacje bądź wygląd świata gry – np. popularnym L’Hiver). Ba! Nowe technologie zawarte w OpenGothic mają wręcz poszerzyć zakres modowalności Gothica.
W opisie na GitHubie autorzy zapewniają, że podstawowe mechanizmy rozgrywki są już gotowe, a pierwszy rozdział da się ukończyć. Projekt powinien działać zarówno na nowoczesnych Windowsach, jak i Linuxie (za sprawą obsługi DirectX 12 i Vulkana), jednakże instalacja na tym drugim wymaga nieco więcej wprawy (teoretycznie powinna przebiec pomyślnie także na MacOS za sprawą wsparcia dla API Metal). Co więcej, główny twórca OpenGothic zapowiedział wsparcie dla nadchodzącego Steam Decka oraz wysnuł plany odnośnie wersji dla iOS.
Oprócz naprawienia kilku bugów, OpenGothic oferuje także zmiany w systemie renderowania – w tym dwukilometrowy zasięg rysowania obiektów, okluzję otoczenia (SSAO) oraz oświetlenie obliczanie dla każdego piksela obrazu.
Dodatkowo fizyka również została nieznacznie poprawiona w stosunku do pierwowzoru – przykładem może być bardziej realistyczne zachowanie strzał. Co ciekawe, sztuczna inteligencja NPC-ów „istnieje” teraz w świecie gry przez cały czas, a nie tylko po zbliżeniu się do nich na określoną odległość przez postać gracza.
„Rozpowszechnianie wiedzy to chyba najważniejsza rzecz w obecnej sytuacji. Projekt ma już trzy lata, a mimo to wciąż wielu fanów Gothica jest zupełnie nieświadomych jego istnienia” – powiedział twórca projektu, zapytany na Reddicie o to, jak można go wesprzeć.