Google znów inwestuje w AR, ale ma nowego konkurenta
Po latach od pierwszej porażki Google wraca do koncepcji okularów rzeczywistości rozszerzonej. Cel: dotrzeć do miliardów użytkowników. Spółce może w tym jednak przeszkodzić nowy produkt firmy Oppo.
- Google pracuje nad „innowacyjnym” zestawem AR oraz systemem operacyjnym tworzonym z myślą o rzeczywistości rozszerzonej;
- własne inteligentne okulary AR zaprezentowała też firma Oppo.
Google raz jeszcze próbuje wejść na rynek rzeczywistości rozszerzonej z własnym urządzeniem. Mark Lucovsky – niegdyś zatrudniony przez Facebooka (czy raczej Meta) – pochwalił się w serwisie LinkedIn, że przewodzi „zespołowi od systemu operacyjnego dla AR w Google” i pracuje nad „innowacyjnym urządzeniem” (via 9to5Google).
To dość ogólne stwierdzenie uzupełniają oferty pracy na oficjalnej stronie korporacji. W tych otwarcie przyznano, że Google opracowuje platformę dla „doświadczeń AR nowej generacji” i kładzie nacisk na dostarczenie produktu „pomocnego i przyjemnego” w użytkowaniu. W ten sposób firma chce dotrzeć ze swoim nowym sprzętem do „miliardów użytkowników poprzez urządzenia mobilne”.
Ta ostatnia wzmianka może być o tyle zasadna, że to właśnie niewygoda była jedną z głównych wad Google Glass – pierwszego zestawu rzeczywistości rozszerzonej stworzonego przez Google. Projekt trafił na rynek w 2012 roku, ale został przyjęty na tyle chłodno, że wersję dla konsumentów wycofano ze sprzedaży już w styczniu 2015 roku. Na rynku pozostała tylko odmiana Enterprise dla firm i tym samym Google Glass stało się kolejnym wielkim projektem firmy, który de facto trafił na śmietnik historii. Od tego czasu spółka ograniczyła się do wspierania deweloperów zainteresowanych rzeczywistością rozszerzoną na Androidzie.
Jednak najwyraźniej nie zniechęciło to Google do koncepcji okularów AR. Tyle tylko, że firma może mieć sporą konkurencję, bo z podobnymi planami zdradziły się Xiaomi, Meta, a niedawno także Oppo. W trakcie imprezy Inno Day 2021 zaprezentowano okulary AR (czy też XR, od Extended Reality) Oppo Air Glass. Ważą one 30 gramów, a wykorzystana w nich bateria zapewnia 3 godziny pracy lub 40 godzin w trybie czuwania.
Urządzenie opiera się na procesorze Qualcomm Snapdragon Wear 4100 oraz mikroprojektorze Spark Micro Projector. Zaoferuje m.in. funkcję tłumaczenia komunikatów między dwoma egzemplarzami Oppo Air Glass (aczkolwiek na razie potwierdzono tylko dwa języki: angielski i chiński) i wyświetli powiadomienia, prognozę pogody, spotkania w kalendarzu etc. Innymi słowy – wszystko to, co miały umożliwić okulary Google Glass.
Ponadto Oppo obiecuje, że produkt będzie sprzedawany z różnymi rodzajami oprawek, by dotarł także do osób z wadami wzroku. Air Glass trafi do sprzedaży w 2022 roku, na początku tylko w Chinach. Cena urządzenia pozostaje nieznana.