autor: Krzysztof Nieradko
GDC - europejscy deweloperzy gier najchętniej wybierają PC
Najnowsze badanie rynku przeprowadzone przez organizatorów Game Developers Conference przyniosło ze sobą sporo interesujących informacji. Wśród 250 europejskich deweloperów, którzy wypełnili stosowną ankietę, 62 procent pracuje nad pecetową produkcją, podczas gdy 23 i 20 procent z nich zamierza wydać swoje gry na odpowiednio PlayStation 4 i Xbox One. Szczegółowo opisane wyniki znajdziecie w rozwinięciu.
W celu lepszego zrozumienia trendów pojawiających się wśród deweloperów gier prowadzacych działalność na terenie Europy, specjaliści organizujący imprezę Game Developers Conference wykonali specjalne badanie, a jego wyniki okazały się dosyć interesujące. Nim jednak przejdziemy do szczegółów warto nadmienić, że sondaż przeprowadzony został wśród uczestników wcześniejszych paneli GDC i tych, którzy wezmą udział w tegorocznej odsłonie imprezy.
Formularz wypełniony został przez 250 ankietowanych. 62% z nich przyznaje, że pracuje obecnie nad jakąś pecetową produkcją, natomiast 50% – nad tytułem tworzonym z myślą o platformach mobilnych. 46% respondentów ujawniło, że ich ostatnia gra trafiła na komputery osobiste. 40% ankietowanych potwierdziło obecność swojej ostatniej gry na platformie mobilnej, z kolei 16% stwierdziło, że w ostatnim czasie stworzyło przeglądarkową produkcję.
W porównaniu do wyników zeszłorocznej, analogicznej ankiety zauważyć można tendencję wzrostową dla rynku pecetów – rok temu deweloperzy dedykowali wszak nieco większą ochotę inwestowania w platformy mobilne (odpowiedni stosunek 40 do 38 procent). Jeśli zaś zwrócimy uwagę na przyszłe plany ankietowanych – 67% z nich przyznało, że zamierza celować w komputery osobiste, a 53% w gry na smartfony i tablety, co zresztą obrazuje powyższa ankieta.
Co się zaś tyczy pozostałych platform, 23% badanych pracuje nad grą na konsolę PlayStation 4, podczas gdy 20% ankietowanych ukierunkowanych jest na Xbox One. 34% respondentów ujawniło zamiar opracowania w przyszłości tytułu z myślą o sprzęcie Sony, natomiast 33% kierować się będzie w stronę konsoli giganta z Redmond. W zeszłym roku producenci byli nieco bardziej zainteresowani PS4 (42%), za to mniej XONE (zaledwie 26%).
Skupiając się zaś nieco na platformach mobilnych - deweloperzy cześciej wybierają Androida (63% z nich) od systemu iOS od Apple, na którego decyduje się 57% ankietowanych. 32% twórców w ogóle nie jest zainteresowanych tą częścią rynku. Widać tu pewną różnicę w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to analogiczne statystyki prezentowały się nastepująco: iOS – 67%, Android – 62%, brak zainteresowania platformami mobilnymi – 24%.
We wspomnianej ankiecie padło również pytanie o tak popularną teraz rzeczywistość wirtualną. 71% badanych deweloperów przyznało, że wierzy w długoterminowy sukces tego elementu rynku gier wideo. 73% osób stwierdziło jednak, że nigdy nie pracowało przy wykorzystaniu tej technologii. 22% ankietowanych zajmowało się grami tworzonymi z myślą o zestawie Oculus Rift. 7% ankietowanych pracuje przy samsungowym Gear VR, 6% zajmuje się grami tworzonymi na headset Morpheus od Sony, natomiast tylko 3% twierdzi, że pracuje nad czymś, co może w przyszłości pojawić się na SteamVR od firmy Valve.
Pytani zaś o najbardziej interesujące ich platformy VR, 52% ankietowanych zwróciło uwagę na Oculusa, natomiast 38% wybrało SteamVR. Kolejne 30% nie zdecydowało w ogóle.
Badanie starało się również zauważyć pewne tendencje w kontekście akcji crowdfundingowych. Rok temu niewiele, bo tylko 6% respondentów przyznało, że pracowało nad ufundowaną przez społeczność grą, podczas gdy prawie połowa, 42%, zamierzała zainteresować się tym tematem w przyszłości. Przyszła pora na weryfikację. I wyniki są zaskakujące, ponieważ mniej niż 5% tworzyło gry powstałe przy finansowym wsparciu internetowej społeczności. Tylko 34% respondentów planuje wykorzystać crowdfundingowe zbiórki dla swoich kolejnych gier. Producenci zdają się zatem powoli odchodzić od tej formy inwestowania swoich przyszłych tytułów. Niewykluczone, że kolejne tego typu badanie może zobrazować jeszcze ciekawsze, być może nawet nieco gwałtowniejsze, tendencje obecne na europejskim rynku gier wideo. I nie tylko w temacie platform crowdfundingowych.
Tegoroczna impreza GDC Europe odbędzie się 3 i 4 sierpnia w niemieckiej Kolonii.