autor: Dorota Drużko
Garry's Mod - mod, który zarobił ponad 3 miliony USD
Wielu deweloperów rozpoczynało swoją karierę od tworzenia modów do gier, przykładem może być chociażby ekipa Splash Damage (autorzy wielokrotnie nagradzanego Wolfenstein: Enemy Territory i Enemy Territory: Quake Wars), która zadebiutowała jako twórcy moda Quake 3 Fortress. O tym, że tworzenie tego typu projektów może przynieść niemałe zyski przekonał się również Garry Newman.
Wielu deweloperów rozpoczynało swoją karierę od tworzenia modów do gier, przykładem może być chociażby ekipa Splash Damage (autorzy wielokrotnie nagradzanego Wolfenstein: Enemy Territory i Enemy Territory: Quake Wars), która zadebiutowała jako twórcy moda Quake 3 Fortress. O tym, że tworzenie tego typu projektów może przynieść niemałe zyski przekonał się również Garry Newman - od chwili, gdy Garry's Mod - dzieło kilkuosobowego zespołu (Garry's Team) - zostało skomercjalizowane, a więc od 29 listopada 2006 roku, sprzedało się już w liczbie ponad 312,5 tysiąca kopii i przyniosło dochód rzędu 3,12 miliona USD.
Jak możemy przeczytać we wpisie na blogu Garrego opublikowanym z okazji drugich urodzin GModa, początkowo programista miał liczne obawy, czy w ogóle jego projekt wzbudzi jakiekolwiek zainteresowanie i czy Valve nie zacznie żałować danej mu szansy. Wątpliwości nie rozwiał nawet fakt, że już pierwszego dnia moda zakupiło 5 729 osób (swoją popularnością spowodował nawet chwilowy paraliż firmowych serwerów Valve) - w końcu wiele produkcji początkowo wzbudza spore zainteresowanie, a potem odchodzi w zapomnienie. Z pewnością jednak nie spodziewał się, że jego program, umożliwiający przenoszenie postaci z różnych gier do świata opartego na silniku Source, zyska aż taką popularność i stanie się podstawą dla wielu mini-gier oraz całej masy filmików, które pojawiają się chociażby w serwisie YouTube.
Garry ma nadzieję, że jego historia zmotywuje innych ludzi do działania – w końcu GMod zapewnił mu stabilizację finansową, pozwolił odwiedzić siedzibę Valve i poznać twórców Half-Life’a. Ponadto w trakcie prac nad programem udoskonalił swoje umiejętności programowania w C++ i lepiej poznał zasady działania silników gier.
Garry's Mod do uruchomienia wymaga zainstalowanej jakiejkolwiek produkcji opartej na silniku Source. Sam moduł można zakupić za pośrednictwem platformy Steam za 9,99 USD (około 30 zł). Dostępny jest również w pakiecie z Team Fortress 2 i Counter-Strike: Source – w obydwu przypadkach cena wynosi 24,99 USD (około 76 zł).