Firefox i Chrome chcą blokować wyskakujące prośby o wysyłanie powiadomień
Mozilla i Google podejmują walkę z niechcianymi komunikatami pojawiającymi się na stronach internetowych. Obie firmy pracują nad rozwiązaniami dla swoich przeglądarek, które mają za zadanie zmniejszyć liczbę niechcianych powiadomień.

Obecnie niemal standardem są okienka powiadomień pojawiające się po załadowaniu strony internetowej. Według badań przeprowadzonych przez Mozillę komunikaty te w większości były odbierane jako spam. Odrzucało je 97% użytkowników wersji beta przeglądarki Firefox. Dlatego właśnie zdecydowano się podjąć działania, które umożliwią blokadę tej opcji.
Badania te pokazały skalę pojawiających się próśb o powiadomienia. Według danych zebranych w okresie od 25 grudnia 2018 do 24 stycznia 2019 roku, wersja beta przeglądarki Firefox odnotowała 18 milionów tego typu zapytań.

W związku z tym Mozilla zdecydowała się podjąć działania mające na celu opanowanie problemu. W ramach eksperymentu wersja Firefox 68 Nightly na okres kwietnia dostanie nową funkcję. Przez pierwsze dwa tygodnie użytkownik będzie mógł ograniczyć wyświetlanie dymków na wskazanych stronach. W czasie drugiej połowy eksperymentu wszystkie powiadomienia dostaną specjalną ikonę, która będzie pojawiać się przy adresie strony. Dopiero naciśnięcie jej sprawi, że komunikat rozwinie się i będzie można wejść z nim w interakcję.
Nad podobnym rozwiązaniem pracuje także Google. Fakt ten potwierdził Alex Russell – jeden z pracowników amerykańskiego giganta. W tym przypadku nie są znane jeszcze żadne szczegóły związane z postępem prac.
Na razie nie wiadomo, czy rozwiązania zostaną wprowadzone na stałe. Jeśli jednak tak się stanie, zdecydowanie ułatwi to życie użytkownikom.