autor: Daniel Kłosiński
FIFA 12 - oficjalna zapowiedź, garść informacji i pierwszy film z rozgrywki
Mimo, że o FIFA 12 wiemy już sporo, dopiero dziś dotarła do nas oficjalna lista nowości i usprawnień, które znajdą się w najnowszej części tej symulacji.
Mimo, że o FIFA 12 wiemy już sporo, dopiero dziś dotarła do nas oficjalna lista nowości i usprawnień, które znajdą się w najnowszej części tej symulacji. Kaz Makita, producent wykonawczy serii twierdzi, że "zmiany, jakie zaszły w FIFA 12, to nie ewolucja, a rewolucja", a spis nowości rzeczywiście prezentuje się okazale.
Najgłośniej reklamowany jest nowy system odpowiedzialny za fizykę zderzeń. Prace nad nim trwały dwa lata. Ma on realistycznie i naturalnie odwzorowywać zachowanie zawodników podczas bezpośredniego kontaktu. Ruchy piłkarzy mają być bardziej elastyczne, szybciej odzyskają oni równowagę i cały czas pracować będą ciałem i rękami, aby nie dać się przepchnąć. Z oficjalnej zapowiedzi wynika, że system ten znajdzie się jedynie w wersjach na konsole: Xboksa 360 i PlayStation 3.
Wprowadzenie tego mechanizmu pozwala równocześnie na ulepszenie modelu kontuzji. FIFA 12 będzie na bieżąco analizować wszystkie ruchy piłkarzy podczas kontaktu fizycznego, obliczając wpływ zderzeń na ewentualne urazy.
Również sztuczna inteligencja ma ulec usprawnieniu. Za ten aspekt będzie odpowiadać system nazwany Pro Player Intelligence, dzięki któremu decyzje podejmowane przez piłkarzy na boisku będą wynikać z poziomu ich umiejętności i preferowanego stylu gry. Wpływ na zachowanie zawodników będzie miała nawet znajomość silnych i słabych stron kolegów z zespołu. Piłkarze z ponadprzeciętnym przeglądem pola zauważą i wykorzystają więcej okazji do zagrania piłki, np. długim podaniem prostopadłym, niż inni gracze. Taki Kaka częściej dostrzeże partnera, któremu można z daleka posłać piłkę na „dobieg” i stworzyć dzięki temu zagrożenie pod bramką. Zespoły skonstruują akcje ofensywne w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać atuty własnych graczy i słabe punkty przeciwnika, co sprawi, że każdy mecz będzie wyglądał inaczej.
Pojawią się nowe zwody, większego znaczenia nabierze umiejętność utrzymania się przy piłce i kontrolowania tempa gry. Drybling ma być bardziej precyzyjny, co ułatwi grę na ograniczonej przestrzeni, wykonanie szybkiej akcji na skrzydle czy wyjście z sytuacji pod presją. Wykonywanie zadań w defensywie nie ma polegać już tylko na wciśnięciu jednego przycisku, ale także na odpowiednim ustawianiu się i przewidywaniu posunięć przeciwnika. Duże znacznie będzie miało użycie odpowiedniego manewru we właściwym momencie.
W nowym trybie kariery wykorzystano autentyczne scenariusze ze świata futbolu. Na wyniki meczów wpływ będzie miał szereg elementów, jak morale zawodników, forma boiskowa i pozycja w tabeli.
EA Canada szykuje też odświeżoną oprawę graficzną, łatwiejszy w obsłudze interfejs, z możliwością dostosowania menu głównego do własnych potrzeb. Nie poskąpiono pieniędzy na licencje - w FIFA 12 znajdziemy ponad 15 000 wiernie odwzorowanych piłkarzy i 500 klubów.
FIFA 12 pojawi się w sklepach tej jesieni w wersjach na następujące platformy: PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PC, PlayStation 2, Nintendo 3DS, PSP oraz na sprzęt Apple.