autor: Paweł Woźniak
Facebook przedstawia granie w chmurze - za darmo i bez osobnej platformy
Do serwisu Facebook Gaming trafiła usługa streamingu gier z chmury. Na razie w ramach niej dostępne będą darmowe produkcje i nie powstanie dedykowany jej abonament. Facebook oznajmił, że nie zamierza konkurować z takimi usługami jak GeForce Now i Google Stadia.
Facebook dzisiaj po raz pierwszy oficjalnie poinformował o trwających pracach nad własnym systemem strumieniowania gier z chmury w ramach usługi Facebook Gaming. Działa on już od pewnego czasu (w wybranych regionach korzystało z niego nawet 200 tys. osób tygodniowo), ale Jason Rubin, wiceprezes ds. gier w Facebooku, dopiero teraz przedstawił, jakie są dokładne plany dotyczące jego rozwoju.
Przedstawiono dość niecodzienne podejście do streamingu gier z chmury – firma nie zamierza konkurować z wiodącymi usługami, takimi jak GeForce Now czy Google Stadia, i nie obiecuje zbyt wiele. Na początku postawi na gry free-to-play (np. Asphalt 9: Legends czy też Mobile Legends: Adventure), które najzwyczajniej w świecie pojawią się w ramach istniejącego już serwisu Facebook Gaming. Nie powstanie osobna platforma ani dedykowany abonament, ale produkcji tych nie będzie trzeba pobierać (również na telefonach z systemem Android, gdzie w przyszłości usługa zostanie zintegrowana z aplikacją Facebook Gaming). Pojawią się także krótkie reklamy, które pozwolą użytkownikom na bieżąco wypróbowywać kolejne tytuły.
Ciężko tutaj mówić o jakiejkolwiek rewolucji. W ramach strumieniowania z chmury od Facebook Gaming nie uświadczymy wysokobudżetowych tytułów, a raczej gry przeznaczone na urządzenia mobilne. Warto jednak pamiętać, że sama firma nie obiecuje „gruszek na wierzbie” i zaznacza, iż jest to po prostu rozwinięcie istniejącego już systemu, który ma błyskawicznie dostarczać masę tytułów dla milionów użytkowników na całym świecie. Obecnie funkcja streamingu gier z chmury dostępna jest dla wybranych regionów USA w ramach beta-testów, a w przyszłych miesiącach ma trafić do reszty świata.