autor: Szymon Liebert
Electronic Arts w liczbach
Wraz z informacjami o nowych datach premier wielu głośnych hitów, firma Electronic Arts podsumowała również wyniki sprzedaży swoich kilku kluczowych produktów wydanych w ostatnim kwartale tego roku finansowego. Poznaliśmy także ogólną sytuację korporacji na światowych rynkach i wyniki finansowe za ten okres. Chociaż ogólnie zanotowano straty, wzrosła jakość wydawanych przez firmę gier.
Wraz z informacjami o nowych datach premier wielu głośnych hitów, firma Electronic Arts podsumowała również wyniki sprzedaży swoich kilku kluczowych produktów wydanych w ostatnim kwartale tego roku finansowego. Poznaliśmy także ogólną sytuację korporacji na światowych rynkach i wyniki finansowe za ten okres. Chociaż ogólnie zanotowano straty, wzrosła jakość wydawanych przez firmę gier.
Wydawca Electronic Arts jest dominującym podmiotem w Ameryce Północnej, zgarniając prawie 20% rynku wydawniczego (według danych NPD). W Europie korporacja kontroluje mniej więcej 16% rynku i ustępuje jedynie wciąż rozrastającej się firmie Nintendo. Odnotowano dziesięcioprocentowy wzrost ogólnych obrotów.
Pomimo tych bardzo pozytywnych informacji, trzeci kwartał tego roku finansowego nie spełnił oczekiwań i firma straciła 641 milionów. Chociaż nie oznacza to poważnych problemów w dniu dzisiejszym, gdyż korporacja długów nie ma, to jednak planowane są poważne cięcia i restrukturyzacja (ograniczenie wydatków o 500 milionów dolarów). Liczba zatrudnionych zostanie uszczuplona o 11% (1,1 tysiąca osób). Zamkniętych zostanie także 12 najdroższych oddziałów (na razie nie wiemy których dokładnie). Dzięki tym czynnościom być może uda się przywrócić rentowność i zadowolić inwestorów oraz partnerów wydawcy.
Dobre wyniki zaliczył natomiast oddział zajmujący się usługami sieciowymi i komórkami, który wygenerował zyski na poziomie 313 milionów dolarów (więcej o 27% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Usługa Pogo (serwis z internetowymi grami) zdobyła podobno 1,7 miliona konsumentów zdecydowanych na uiszczanie opłat. O 28% względem ubiegłego roku wzrosły też obroty EA Mobile, czyli segmentu odpowiedzialnego właśnie za produkowanie tytułów na komórki.
Zwiększył się również poziom gier, na które firma postanowiła wyłożyć fundusze. Tak przynajmniej wynika z ilości wysoko ocenianych produkcji (ponad 80 punktów na 100 możliwych) wydawcy w serwisie Metascore. W 2008 roku kalendarzowym było ich 13, a w 2007 tylko 7, więc widać znaczącą poprawę (chociaż może wynikać z wielu innych czynników, jak np. ilość umieszczonych w serwisie tytułów). Które produkcje sprzedały się najlepiej?
Wielkim zaskoczeniem nie będzie dobra pozycja kolejnej odsłony serii piłkarskiej EA Sports, czyli Fify 09, która znalazła aż 7,8 miliona nabywców na całym świecie, wspinając się na szczyty rankingów sprzedaży w wielu krajach. Warto przypomnieć, że gra została wydana na praktycznie wszystkie platformy. W USA najważniejszym tytułem był natomiast raczej u nas niedostępny Rock Band (według danych NPD), potwierdzając niesłabnącą popularność produkcji muzycznych.
Wśród innych zwycięzców warto wskazać chociażby Need for Speed: Undercover, który sprzedał się w nakładzie 5,2 miliona egzemplarzy. Produkcja ta nie spełniła może oczekiwań wszystkich fanów i zebrała dość krytyczne recenzje, ale jak widać wiele osób postanowiło wydać na nią pieniądze. Zapewne w związku z niesłabnącą popularnością serii wydawca postanowił rozszerzyć ją w kolejnym roku o 3 zupełnie nowe tytuły, o czym pisaliśmy już jakiś czas temu.
Ważnym dziełem z marketingowego punktu widzenia była także seria Littlest Pet Shop na konsole DS i Wii oraz pecety. Przeznaczona przede wszystkim dla najmłodszych marka, składająca się z kilku produktów w różnych wersjach, znalazła w sumie 2,8 miliona nabywców i w okresie świątecznym była obecna na liście pięciu najpopularniejszych tytułów na DS-a w USA i Europie.
Spory sukces osiągnęła firma Valve, która przy współpracy z Electronic Arts sprzedała ponad 1,8 miliona sklepowych egzemplarzy Left 4 Dead. Warto dodać, że tytuł jest także dostępny na Steamie. Popularnością cieszył się również bardzo udany Dead Space (ponad milion sprzedanych pudełek plus wpływy z komiksów i filmów animowanych), dzięki czemu zobaczymy już wkrótce wersję gry na konsolę Wii. Podobny wynik uzyskał także Mirror's Edge (ponad milion sprzedanych egzemplarzy), czyli opowieść o przygodach mistrzyni skakania po dachach Faith. Uruchomiony już jakiś czas temu Warhammer Online: Age of Reckoning zakończył ten kwartał obecnego roku finansowego z trzystoma tysiącami aktywnych subskrybentów (amerykańskich i europejskich).