autor: Maciej Śliwiński
EA Sports sponsorem drużyny piłkarskiej
EA Sports znane jest z mocnych działań marketingowych, promujących kolejne edycje serii FIFA. Przyzwyczailiśmy się już do wykorzystania wizerunków poszczególnych piłkarzy czy uczestnictwa gwiazd futbolu w spotkaniach promujących grę. Tym razem EA poszło krok dalej – w zbliżającym sezonie będzie sponsorować całą drużynę piłkarską.
EA Sports znane jest z mocnych działań marketingowych, promujących kolejne edycje serii FIFA. Przyzwyczailiśmy się już do wykorzystania wizerunków poszczególnych piłkarzy czy uczestnictwa gwiazd futbolu w spotkaniach promujących grę. Tym razem EA poszło krok dalej – w zbliżającym sezonie będzie sponsorować całą drużynę piłkarską.
Wybór włodarzy EA Sports padł na z pozoru mało atrakcyjny zespół. Logo FIFA 10 przez cały sezon 2009/2010 będzie widniało na trykotach Swindon Town, występującego na co dzień w angielskiej League One (odpowiednik naszej trzeciej ligi). Zawodnicy tej drużyny we wszystkich meczach wyjazdowych przez najbliższy rok, będą występować w koszulkach z logo FIFA 10 na piersi. Mimo, że Swindon Town nie gra w najwyższej klasie rozgrywkowej w Anglii, EA Sports może liczyć na niezłą promocję swojej najnowszej gry. Przede wszystkim Swindon to jedna z najstarszych brytyjskich drużyn, założona w 1881 roku, z bogatą tradycją i cieszącą się renomą w angielskim futbolu. Nie przypadkowy jest również wybór wyjazdowych trykotów na reklamę – w League One grają 24 drużyny z całej Anglii, co oznacza 23 mecze wyjazdowe w sezonie i promowanie najnowszej piłki nożnej EA praktycznie w całej Wielkiej Brytanii.
Przypadek EA Sports i Swindon Town nie jest odosobniony. Producenci gier z serii FIFA od lat wykorzystują graczy do promocji swoich produktów. Sztandarowym przykładem jest umieszczanie wizerunków graczy na okładkach kolejnych edycji – od paru lat proces ten jest nawet przystosowany do konkretnych krajów, w których wydana zostaje gra. Żeby nie szukać daleko innych przykładów, wystarczy również wspomnieć o współpracy nawiązanej przez polski oddział EA z jednym z najlepszych polskich klubów – Legią Warszawa. W ubiegłym roku został również rozegrany wirtualny pojedynek między zawodnikami stołecznego zespołu, a Lechem Poznań, który prezentował możliwości gry wieloosobowej w poprzedniej części tej serii.
Warto jednak pamiętać, że EA Sports ze swoją FIFĄ nie jest pionierem w takiej formie reklamy. W ubiegłym sezonie Serie A, w szlagierowym spotkaniu pomiędzy Interem Mediolan, a Lazio Rzym, gracze Biancocelesti wystąpili w koszulkach z logo Pro Evolution Soccer 2009. Mimo, że był to tylko jednorazowy zabieg, Konami było całkiem zadowolone z rezultatów. Swoje reklamy na koszulkach drużyn piłkarskich miały również SEGA z zapomnianą już konsolą Dreamcast – kilka lat temu w takich strojach występował Arsenal Londyn, oraz Xbox 360, który do dziś sponsoruje drużynę MLS - Seattle Sounders.