autor: Artur Falkowski
Dlaczego gramy? Wyniki badań
Dlaczego ludzie grają? Dlaczego gry na tak długo potrafią przykuć ich uwagę? Takie pytanie zadali sobie psychologowie z uniwersytetu w Rochester, którzy we współpracy ze specjalistami z firmy Immersyve zajmującej się wirtualną rzeczywistością przeprowadzili badania, w których zainteresowano się tym, co skłania ich do ciągłego oddawania się elektronicznej rozrywce.
Dlaczego ludzie grają? Dlaczego gry na tak długo potrafią przykuć ich uwagę? Takie pytanie zadali sobie psychologowie z uniwersytetu w Rochester, którzy we współpracy ze specjalistami z firmy Immersyve zajmującej się wirtualną rzeczywistością przeprowadzili badania, w których zainteresowano się nie tyle wpływem gier na grających, a raczej na tym, co skłania ich do ciągłego oddawania się elektronicznej rozrywce.
Badaniu poddano tysiąc graczy. Podzielono ich na parę grup, a następnie zaczęto eksperyment. Testy składały się z trzech części. Najpierw uczestnicy wypełniali ankietę, następnie grali w określone produkcje (każda grupa w inne), a na koniec ponownie przystępowali do wypełnienia kwestionariusza.
Jak się okazało, to wcale nie chęć rozrywki jest czynnikiem motywującym do grania. Tym, co najbardziej przykuwa graczy jest spełnienie niektórych z ich podstawowych wewnętrznych potrzeb, które zapewniają gry. Są to między innymi poczucie niezależności, kompetencji oraz zjednoczenia (szczególnie odczuwane przy grze w produkcje typu MMO). Ich zaspokojenie sprawia, że grający czują się lepiej i są w dobrej kondycji psychicznej. To zaś powoduje, że z większą chęcią wracają do gier i mają silną motywację, by poświęcać im czas.
Richard M. Ryan z zespołu badawczego, psycholog zajmujący się zagadnieniem motywacji zauważył, że nie wszystkie gry w jednakowym stopniu zaspakajają podstawowe potrzeby psychiczne człowieka, ale te, które sprawiają, że gracze wciąż i wciąż do nich wracają, robią to wyśmienicie.