autor: Michał Kułakowski
DirectX 12 bez wsparcia dla Windows 7? [news zaktualizowany]
Windows 7 pozostaje najpopularniejszym systemem operacyjnym używanym na co dzień przez graczy. Mimo to, według jednego z szefów firmy AMD, Microsoft nie wprowadzi wsparcia dla bibliotek DirectX 12 w tym OS-ie. Nowy DirectX ma znacząco zmniejszyć zużycie energii oraz przyczynić się do wzrostu wydajności komputerów oraz urządzeń mobilnych.
Aktualizacja newsa: Firma AMD wydała oficjalne oświadczenie, odnoszące się do wypowiedzi Richarda Huddy'ego:
Ostatnio pojawiły się doniesienia z nagraniami wideo, na których Richard Huddy z AMD wypowiada się o DirectX 12 i wersjach systemu Windows. Przede wszystkim Richard Huddy nie mówił w imieniu firmy Microsoft, a jego przemyślenia dotyczące planów Microsoft względem systemu Windows 7 i jego wsparcia były wyłącznie niefortunną i niewiążącą wypowiedzią. Richard nie ma pełnej wiedzy o planach i kamieniach milowych projektów Windows i DirectX. Firma AMD pragnie zapewnić, że Microsoft jest jej kluczowym, strategicznym partnerem, z którym nieustannie współpracuje opracowując nowe DirectX 12.
---------------------------------------------------------------------------------
W ostatnich miesiącach pisaliśmy nie raz o bibliotekach DirectX 12. Według pierwszych testów i prezentacji znacząco zmniejszają one zużycie energii procesora oraz układów graficznych, zwiększając przy tym ich wydajność. Zalety DirectX 12 mają odczuć przede wszystkim posiadacze urządzeń przenośnych oraz gamingowych laptopów. Tuż po zapowiedzi Windowsa 10 dowiedzieliśmy się, że biblioteki zadebiutują wraz nowym systemem i będą jego integralną częścią.
Pytaniem otwartym pozostaje jednak kwestia czy trafią one także do użytkowników wcześniejszych wersji okienek, w tym najpopularniejszego wśród graczy Windowsa 7. Według Richarda Huddy'ego, jednego z szefów firmy AMD, takie rozwiązanie nie wchodzi w rachubę i podobnie jak w przeszłości, ekskluzywność DirectX 12 będzie zachęcała konsumentów do zmiany OS-a. Huddy wyraził swoje zdanie podczas prezentacji na branżowym evencie PDXLA. Jak podkreślił, 52 procent wszystkich użytkowników systemów Microsoftu korzysta z Windowsa 7, a liczba ta nadal rośnie. Nie zmieni to jednak decyzji koncernu, który będzie skupiony na promowaniu dziesiątki.
Oczywiście wypowiedź przedstawiciela AMD może być jedynie przypuszczeniem, ale najprawdopodobniej podparta jest niedostępną jeszcze publicznie wiedzą. AMD ucieszyłoby się zresztą z wąskiego dostępu do DirectX 12 ponieważ pracuje nad podobnym zestawem bibliotek, nazwanym Mantle. Biorąc pod uwagę, że wiele gier wciąż korzysta w dużej części z DirectX 9, a na wsparcie dla nowszych wersji API czekać musieliśmy długie lata, niewykluczone, że podobny los spotka DirectX 12, co wykorzystają AMD oraz inne firmy, próbujące przebić się z alternatywą dla DirectX.
DirectX to zestaw bibliotek wspomagających generowanie m.in. grafiki i dźwięku w grach oraz innych aplikacjach multimedialnych. Pierwsza wersja DirectX ujrzała światło dzienne 30 września 1995 roku, zaś najnowsza edycja, wspierająca m.in. Windows 8.1, zadebiutowała 18 października zeszłego roku. DirectX wykorzystują także konsole Xbox oraz telefony z Windows Phone.