Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 8 sierpnia 2013, 13:40

autor: Mariusz Socha

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA

Na przełomie lipca i sierpnia w San Francisco odbyła się najnowsza edycja Casual Connect USA, popularnej konferencji o grach typu casual i social. Na CC USA obecni byli przedstawiciele Digital Entertainment Cluster, skupiającego 15 firm z polskiej branży gier.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #1

W dniach 30 lipca – 1 sierpnia w San Francisco odbyła się kolejna edycja Casual Connect USA, najbardziej znanej na świecie konferencji poświęconej grom społecznościowym i casualowym. Obecni na niej byli m.in. przedstawiciele Digital Entertainment Cluster, którzy wzięli udział w wizycie studyjnej zorganizowanej przez Krakowski Park Technologiczny i Województwo Małopolskie.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #2

Wśród przedstawicieli DEC obecne były takie firmy jak: Artifex Mundi, Ganymede, GRY-OnLine, Incuvo, Nimbi Studios, Tap IT Games, Teyon oraz Tribity. W ramach wizyty studyjnej, poza udziałem w konferencji, członkowie klastra brali także udział w spotkaniach z amerykańskimi firmami. Rozmowy prowadzone były z przedstawicielami m.in.: Gameloft, glu mobile, Sony Computer Entertaiment America oraz Yeti Zen, czyli inkubatorem poświęconym projektom gamemingowym. Mateusz Makowiec, CMO w firmie Teyon, wiąże wielkie plany z udziałem w wizycie studyjnej:

Nasza firma w tym roku debiutuje na rynkach mobilnych, a targi Casual Connect to jedno z najważniejszych wydarzeń dla tego sektora. Pozyskaliśmy liczne kontakty które umożliwią nam lepszą monetyzację w grach F2P, które planujemy na ten i przyszły rok, oraz pomogą w rozwoju naszego działu wydawniczego w Japonii.

Michał Bobrowski, dyrektor zarządzający GRY-OnLine S.A., również komentuje udział w tym wydarzeniu:

To już drugi, po Hamburgu, tegoroczny Casual Connect w którym uczestniczymy. Regularna obecność na tej konferencji to nie tylko okazja do zdobycia nowych kontaktów biznesowych, ale i możliwość poszerzenia wiedzy na jednym z wielu wykładów i prelekcji. W tym roku niewątpliwą „wisienką na torcie” był obszerna rozmowa z Johnem Ricitiello – de facto jego pierwsze dłuższe publiczne wystąpienie od czasu ustąpienia ze stanowiska CEO Electronic Arts.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #3

Najciekawszym polskim akcentem tegorocznego Casual Connect USA okazała się być obecność niezależnego dewelopera Incuvo, który w ramach tzw. Indie Showcase prezentował projekt „Createrria”, czyli całkowicie unikalną na platformach mobilnych „grę do tworzenia gier”. Jakub Duda, co-founder Incuvo, przybliża ideę swojego projektu:

Dajemy użytkownikom możliwość prostego i wciągającego kreowania świetnie wyglądających gier, dzielenia się nimi z przyjaciółmi i wreszcie grania w projekty przygotowane przez innych. „Createrria” przeznaczona jest dla graczy, a nie developerów. Budowanie własnych gier nie wymaga żadnych umiejętności technicznych i odbywa się bezpośrednio na urządzeniu, czyli tablecie lub telefonie. Gry można udostępniać znajomym za pomocą portalu społecznościowego lub Facebooka. Można też nagrywać całą zabawę i publikować w serwisie YouTube.

Aplikacja jest już dostępna w Australii i Kanadzie. Pełne wydanie dla iPhone’ów i iPadów jest planowane na początek września. Wersja Android pojawi się przed końcem roku. Wkrótce później „Createrria” dostępna będzie na kolejnych platformach. Grą zainteresowani są między innymi Microsoft i Nintendo.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #4

„Createrria” spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem na pokazie Indie Prize Showcase w San Francisco. Także biznesowe spotkania były bardzo owocne. Projekt wspierany jest przez największych graczy w branży.

Nowością na tegorocznej edycji Casual Connect USA było poświęcenie sporej części programu zagadnieniom związanym z social casino games. Temat ten skupił ponad 40 ekspertów z tego sektora, a sale w których odbywały się wykłady ledwo mieściły wszystkich zainteresowanych. W wykładach z tej tematyki najbardziej zainteresowani byli przedstawicieli Ganymede, największej w Polsce firmy działającej w obszarze social casino games. Stanisław Iwan, COO w Ganymede, w swoich słowach uświadamia jak duży jest ten sektor:

Potencjał tego segmentu gier jest ogromny. W gry typu social casino (nie mylić z hazardem) na całym świecie gra obecnie 170 milionów ludzi, a przychody przekraczają 1,6 miliarda dolarów. Według ostrożnych szacunków w 2015 roku będzie grało 250 milionów użytkowników, którzy wygenerują 2,6 miliarda dolarów przychodu. Konferencja stworzyła niezwykłą okazję, by skonfrontować swoje doświadczenia z tymi, którzy zajęli dużą część tego rynku: przedstawicielami amerykańskiej Zyngi czy Big Fish Games.

Dobra pozycja Ganymede na najszybciej rozwijających się rynkach (Europa Wschodnia, Ameryka Południowa) i dynamika wzrostu na najbardziej dochodowym rynku amerykańskim, połączona z posiadanym przez nas potencjałem technologicznym, pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Obecność na konferencji uświadomiła nam, co należy zrobić i w jakim kierunku iść, by w konfrontacji z branżowymi gigantami wypaść jeszcze lepiej.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #5

Obecność najbardziej innowacyjnych firm z branży dała możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami w rozwoju produktów i ich monetyzacji, a także nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Wiesława Kornaś-Kita, prezes zarządu Krakowskiego Parku Technologicznego, komentuje udział w Casual Connect USA w następujący sposób:

Z naszej perspektywy, jako lidera klastra, wizyta w San Francisco była bardzo udana. Firmy, które wspieramy nawiązały ważne kontakty biznesowe, a nam udało się odbyć kilka bardzo istotnych rozmów z potencjalnymi partnerami przyszłorocznego Digital Dragons.

Digital Entertainment Cluster na Casual Connect USA - ilustracja #6

Poza spotkaniami B2B i konferencją, uczestnicy wizyty mieli także okazje spotkać się z przedstawicielami Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Waszyngtonie, który w San Francisco otworzył swoją pozamiejscową placówkę Silicon Valley Aceleration Centre. Jej celem jest pomoc polskim firmom z sektora IT i gamingu w wejściu na rynek amerykański.

Digital Entertainment Cluster działa od kilku miesięcy. W sumie zrzesza on 15 firm zaangażowanych w sektor gier. Obok Krakowskiego Parku Technologicznego, będącego jego koordynatorem, znajdują się w nim także: Artifex Mundi, Alvernia Studios, Dardanele Studio, EVERYDAYiPLAY, Future Reality Games, GameLab, Ganymede, GRY-OnLine S.A., Incuvo, Jujubee, Nimbi Studios, Tap IT Games, Teyon, Tribity.

Na mocy porozumienia partnerzy klastra podjęli się m.in.: tworzenia warunków dla efektywnego wykorzystania potencjału wszystkich osób i instytucji działających na rzecz branży, tworzenia dogodnych warunków do ponadregionalnego rozwoju branży, budowy marki klastra jako narzędzia do promocji, a także wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw związanych z branżą gier na globalnym rynku.