autor: Szymon Liebert
Diablo III ucierpiało przez domy aukcyjne – twierdzi Jay Wilson z firmy Blizzard
Domy aukcyjne zaszkodziły Diablo III – powiedział Jay Wilson, były dyrektor gry z firmy Blizzard. Podczas panelu na imprezie GDC 2013 deweloper wyjaśnił, że ten element produkcji zaskoczył jej autorów. Wilson podał też ciekawe statystyki: w Diablo III codziennie grywa milion osób.
Diablo III ucierpiało przez domy aukcyjne, w których można sprzedawać i kupować przedmioty za prawdziwe pieniądze lub wirtualne złoto – powiedział Jay Wilson, były dyrektor gry z firmy Blizzard, na panelu podczas imprezy GDC 2013. Wilson przyznał, że deweloper pomylił się odnośnie tego jak będzie funkcjonował ten element gry. Zakładano, że zainteresuje się nim tylko mały procent graczy, gdy w rzeczywistości handlem para się praktycznie każdy nabywca gry.
Przed premierą Diablo III Blizzard zakładał, że domy aukcyjne pomogą ograniczyć oszustwa i będą usługą, na którą liczą gracze lub przynajmniej ich część. Firma szacowała, że aukcjami zainteresuje się mały procent osób, a ceny przedmiotów ograniczą to, ile z nich trafi na rynek i zostanie sprzedanych. Okazało się, że praktycznie każdy gracz korzysta z tego elementu Diablo III. Połowa społeczności skupionej wokół produkcji zagląda do domów aukcyjnych regularnie.
Wilson przyznał, że taki stan rzeczy zaburzył źródło motywacji, jaką kierują się gracze – zamiast rozwijać się, aby zabić Diablo, częściej chodzi o gromadzenie pieniędzy. Jednocześnie producent zapewnił, że krytykowana przez niektórych opcja handlowania przy pomocy prawdziwych funduszy wpływa na grę w mniejszym stopniu niż handel złotem. Zdaniem Wilsona, złoto szkodzi grze znacznie bardziej, bo wykorzystuje je więcej graczy, co prowadzi do większych wahań cen.
Taka analiza Diablo III może prowadzić do prostego wniosku – skoro domy aukcyjne nie podobają się Blizzardowi, czemu po prostu ich nie wyłączyć? Wilson wyjaśnił, że niej jest to takie łatwe, bo firma nie ma rozeznania jak duża część społeczności lubi ten system. Deweloper nie może przecież usuwać czegoś, co podoba się wielu graczom. Zamiast tego, producenci pracują nad alternatywnym rozwiązaniem, którego szczegóły nie zostały podane.
Podczas wykładu Wilson ujawnił kilka statystyk odnośnie Diablo III. Dowiedzieliśmy się, że codziennie do gry loguje się milion unikatowych użytkowników. W skali miesiąca ta liczba wynosi 3 miliony. To pokazuje, że produkcja wciąż cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. W grudniu ubiegłego roku Blizzard ujawnił, że sprzedał 12 milionów egzemplarzy Diablo III. Planem na nadchodzące miesiące jest przeniesienie gry z PC na PlayStation 3 i PlayStation 4 oraz być może Xboksa 360.