Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gol originals 31 marca 2023, 18:09

Czy zmiany w CS 2 dotkną zwykłych graczy? Zapytaliśmy prosa

Counter Strike 2 nadchodzi wielkimi krokami. O znaczenie pozornie niewielkich zmian w CSGO zapytaliśmy zawodowego gracza i trenera.

Po długim okresie ciszy, a nawet pewnej stagnacji, firma Valve nareszcie potwierdziła istnienie nowej odsłony słynnej strzelanki sieciowej Counter Strike. Nie tylko obejrzeliśmy oficjalną zapowiedź i prezentację zmian – pierwsi szczęśliwcy mogą już nawet testować wersję beta Counter Strike’a 2. Jak duże modyfikacje wprowadziło Valve i co one oznaczają dla casualowych oraz profesjonalnych graczy w CS-a? O pierwsze wrażenia zapytaliśmy jednego ze specjalistów od tej gry w naszym kraju – gracza i trenera Bartosza „Hypera” Wolnego.

Karol Laska: Czy zaprezentowane do tej pory zmiany jakoś znacząco wpłyną na sposób grania w Counter-Strike’a?

Bartosz „Hyper” Wolny: Tak! To, co pokazało Valve w nowym Counter Strike’u, bardzo wpłynie na sposób grania. Mam tu na myśli przede wszystkim nowe granaty dymne i rozpraszanie dymu granatem odłamkowym na 3 sekundy oraz inny dym po wybuchu granatu odłamkowego. Można powiedzieć, że jest to teraz taka duża eksplozja czarnego dymu, która na krótki czas mocno zasłania widoczność.

Granat błyskowy ogłusza osobę na co najmniej 3–4 sekundy i dosłownie nic wtedy nie słychać z tego, co dzieje się na mapie. Zwiększono również recoil AK i M4, przez co trochę trudniej się strzela w full auto. Podałem tu tylko te ważniejsze zmiany w nowej grze. Oprócz nich jest jeszcze sporo pomniejszych, które można by długo wymieniać.

Co z tymi „smoke’ami”? Czy to naprawdę tak duży game changer? Spróbujesz to wyjaśnić laikom?

„Smoki” [granaty dymne – przyp. red.] przeszły totalną zmianę. Już nie wystają przez ściany, są większe i można je rozpraszać na 3 sekundy innym granatem. Przykładowo, gdy rzucimy linię „smoke’ów” na zewnątrz na mapie De Nuke i terroryści będą przechodzić lub chować się za tym dymem, gracz z przeciwnej drużyny może rzucić w tę zasłonę granat odłamkowy i dym zniknie na 3 sekundy. Da się w ten sposób sprawdzać, co knuje przeciwnik, nawet jeśli po 3 sekundach dym wróci do normalnego stanu. Moim zdaniem to bardzo duży game changer.

Czy zmiany te odczują jedynie profesjonaliści, czy też ci bardziej niedzielni gracze?

Zmiany odczują tak samo profesjonaliści, jak i niedzielni gracze. Nie ma różnicy, kto będzie znajdował się na serwerze.

Niektórzy w sieci spodziewali się nieco większej graficznej rewolucji – na modłę gier next-genowych. Dlaczego ta nie nadeszła?

Valve lekko ulepszyło grafikę na nowym silniku. Widać różnicę na plus w prezentowanych przez nich mapach w porównaniu ze starszą wersją. Nie mogli zrobić jakiejś supergrafiki, ponieważ dużo ludzi, jak pokazują statystyki Steama, dalej „siedzi na kartach graficznych” GTX 1060. A nowy Counter Strike 2 musi działać bardzo płynnie nawet na starszych komputerach. W grze powinna być też dobra widoczność, więc nie mogli sobie pozwolić na dodanie jakichś nowych efektów graficznych na mapach. Moim zdaniem ich decyzje są jak najbardziej na plus.

Czym jest premiera CS 2 dla całej serii? Jak wpłynie na środowisko e-sportowe gry?

Premiera CS 2 będzie na pewno dużym powiewem świeżości dla serii, ale czy zmieni coś w szerszym aspekcie, to się dopiero okaże. W środowisku e-sportowym każdy wyczekiwał, kiedy Valve ogłosi nową wersję gry. Ja oczywiście nie wiem, jak bardzo wpłynie ona na e-sport. Trzeba poczekać do premiery i zobaczyć, czy zostaną może wprowadzone jakieś nowe zasady.

Skoro CSGO zaraz będzie historią, jak oceniłbyś tę grę w kontekście całej serii?

Trudno mi uwierzyć, że CSGO zaraz się skończy. Spędziłem z tą grą naprawdę dużo czasu i oceniam ją na 9/10! Moim zdaniem to najlepszy e-sportowy FPS, jaki kiedykolwiek istniał.

Co dla Ciebie oznacza premiera CS 2? Jak wpłynie na Twoją karierę i plany?

Nowy CS to nowe możliwości rozwoju również dla mnie – jako profesjonalnego trenera. Będzie się trzeba dużo nauczyć w nowej wersji, bo zmian jest sporo, ale myślę, że bez problemów sobie z tym poradzę. Sam jeszcze dokładnie nie wiem, jak potoczy się moja dalsza kariera. Trzeba na to jeszcze trochę poczekać.

Bartosz „Hyper” Wolny to były profesjonalny gracz w Counter-Strike’a: Source i Counter-Strike’a: Global Offensive. Od 2016 roku do teraz jest trenerem CSGO.

Premiera Counter-Strike’a 2 będzie z pewnością dużym wydarzeniem, i to nie tylko w świecie e-sportowym. To przecież jedna z najbardziej znanych, ikonicznych gier w historii. Oprócz wzbudzenia oczywistego zainteresowania profesjonalnych graczy na pewno przyciągnie sporo osób, które kiedyś spędzały z tym tytułem dużo czasu, oraz zapewne niemałą grupę nowych.

Obecnie trwają beta-testy dla zaproszonych uczestników. Premiera CS 2 na komputery PC została zapowiedziana na sierpień tego roku.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej