autor: Szymon Liebert
Czy Age of Conan wygląda lepiej w DirectX 10?
Jeden z zagranicznych serwisów przeprowadził kolejne testy porównawcze pomiędzy technologiami DirectX 9 i 10, wykorzystując jedną z najgłośniejszych gier MMO ostatnich miesięcy – Age of Conan. Wskazano na pewne różnice pomiędzy starszą i nowszą wersją oprogramowania stworzonego przez firmę Microsoft, zarówno w wyglądzie jak i szybkości działania programu.
Jeden z zagranicznych serwisów przeprowadził kolejne testy porównawcze pomiędzy technologiami DirectX 9 i 10, wykorzystując jedną z najgłośniejszych gier MMO ostatnich miesięcy – Age of Conan. Wskazano na pewne różnice pomiędzy starszą i nowszą wersją oprogramowania stworzonego przez firmę Microsoft, zarówno w wyglądzie jak i szybkości działania programu.
Porównanie przeprowadzono na testowym serwerze, gdyż oficjalnie w Age of Conan nie zaimplementowano jeszcze obsługi DirectX 10. Prace nad wprowadzeniem nowej technologii wciąż trwają, więc pewne elementy porównania mogą nie być aktualne po zakończeniu projektu.
Autorzy do porównania wykorzystali całkiem mocnego peceta o następującej konfiguracji: Core 2 Duo 3.00 GHz, 4 GB RAM z kartą grafiki GeForce 9600 GT i systemem Windows Vista. Grę odpalano w ustawieniach wysokich, aktywując właściwie wszystkie dodatkowe efekty.
Poszczególne zestawy zdjęć porównawczych obejrzeć można na stronie serwisu. Warto podsumować spostrzeżenia twórców. Przede wszystkim, DirectX 10 generuje o wiele jaśniejszy obraz od poprzedniej technologii, co czasem na zdjęciach wygląda szczerze mówiąc kontrowersyjnie. Przykładowo, na pierwszych dwóch fotkach, wersja starsza wygląda znacznie czytelniej od nowszej. Zbyt duża jaskrawość drugiego ujęcia zaciera właściwie szczegóły piasku oraz skał.
To wynika raczej z przedstawionego kadru, gdyż inaczej jest już na następnych fotkach, na których nie ma tego typu problemów. Można na nich zaobserwować, przynajmniej zdaniem autorów tekstu, lepsze tekstury, ładniej wyglądające podłoże i rośliny, czy bardziej widowiskową wodę oraz lawę. Twórcy dodają także, że nowsza edycja DirectX oferuje także większy poziom realizmu. Więcej fotek i szczegółów dostępnych jest na stronie przedstawiającej porównanie.
Niestety wykryto pewne spore niedociągnięcie nowszego systemu. Okazuje się, że w przeprowadzonym teście odnotowano ogromny spadek ilości klatek animacji na sekundę – o grubo ponad połowę. Na starszym oprogramowaniu gra działała z prędkością 52 klatek na sekundę, a na nowszym zaledwie 20. Oprócz tego, na forum testowym poświęconym DX10 w Age of Conan wskazywane są podobno błędy dotyczące wysypywania się gry, pewnych graficznych zgrzytów, spowolnionej rozgrywki (problem niezwiązany z ilością klatek animacji), braku poruszających się konarów drzew, czy kłopotów z wolumetryczną mgłą. Widać więc, że na twórców czeka jeszcze sporo pracy.
Tego typu porównania stały się już normą. Już jakiś czas temu mogliśmy więc porównać kilka zdjęć właśnie z Age of Conan, a całkiem niedawno próbowaliśmy zauważyć różnice w fotkach stworzonych w Far Cry 2. Wszyscy zastawiamy się oczywiście na ile nowa technologia jest warta swojej ceny, co w wielu przypadkach oznacza obniżoną prędkość działania danego programu (czyli wyższe wymagania) oraz oczywiście konieczności posiadania systemu operacyjnego Windows Vista. Jak na razie sprawa jest niejasna, bo chociaż niektórzy zauważają spore różnice na plus, to dla innych nie są niczym znaczącym.