autor: Krzysztof Rudek
Commando – jak grać?
Krótki poradnik wprowadzający w tajniki grania Commando.
Trooper to jedna z najczęściej wybieranych klas w Republice. Obie jej specjalizacje są bardzo mocne i dość uniwersalne. Commando to healer i bardzo mocny DPS, a Vanguard jest świetnym tankiem i całkiem przyzwoitym DPS-em. Grając Trooperem (niezależnie od specjalizacji), bez większych problemów poradzimy sobie z każdym jednoosobowym zadaniem i każdym przeciwnikiem typu Elite. Potężne działo (lub karabin) i leczący Towarzysz sprawiają, że bez najmniejszych przeszkód przemierzać będziemy kolejne planety i zagłębiać się w fascynującą historię Żołnierza Sił Specjalnych.
Każde z trzech drzewek Commando ma inne zastosowanie. Combat Medic czyni z niego doskonałego healera dla jednego celu (niestety obszarowe leczenie jest bardzo ubogie). Gunnery to drzewo DPS-owe, oparte na potężnych obrażeniach grawitacyjnych i przeznaczone raczej do grania PvE. Assault Specialist jest również drzewem DPS-owym, ale przeznaczonym raczej do PvP, gdyż preferuje umiejętności zadające obrażenia typu DoT i wpływające na ruchliwość.
Commando niezależnie od specjalizacji ma świetne obszarówki. Naprawdę niezastąpione jest Mortar Volley (dostępne również dla Vanguarda), które otrzymujemy jeszcze będąc Trooperem. Nie dość, że zadaje naprawdę potężne obrażenia, to jeszcze przewraca zwyczajnych przeciwników. Pojedynczy strzał wystarczy zazwyczaj, żeby zabić grupę przeciwników albo przynajmniej solidnie ich osłabić.
Jeżeli spróbujemy grać DPS-em, naszym ulubionym Towarzyszem będzie Elara Dorne – medyczka, która jeżeli pilnujemy jej uzbrojenia pomoże nam przeżyć nawet bardzo trudne walki. Commando Medycy preferują robota M1-4X (zwanego pieszczotliwie Forexem) lub, jeżeli wolą Ciemną Stronę, weequaya Tanno Vika. Towarzyszy Troopera bardzo łatwo jest uzbroić. Wszyscy poza robotem noszą ciężkie zbroje i ich wiodącymi cechami są Aim i Endurance, więc bez najmniejszego problemu możemy im przekazywać nasze stare zbroje.
Commando ma bardzo dobrą umiejętność typu Crowd Control nazywającą się Concussive Round. Pozwala ona unieruchomić przeciwnika na minutę nawet w trakcie walki (podobnie jak odpowiednia umiejętność Inquisitora/Sage). Niestety Commando nie posiada żadnego rozsądnego interrupta pozwalającego przerywać umiejętności przeciwników.
Najważniejsze cechy
Aim (Celność)
Endurance (Wytrzymałość)
Podstawowe mody
Commando (więcej Endurance niż Aim)
Reflex (więcej Aim niż Endurance)
Uwaga: mody typu Commando i Reflex posiadają takie same współczynniki.
Najważniejsze umiejętności
Hammer Shot – podstawowy darmowy strzał Troopera, jeżeli aktywujemy Combat Support Cell staje się umiejętnością leczącą.
Mortar Volley – obszarówka, która powala słabszych przeciwników i zadaje potężne obrażenia.
Concussive Round – umiejętność typu Crowd Control, unieruchamiająca przeciwnika na 60 s.
Cryo Grenade – granat zamrażający, ogłusza przeciwnika na 4 s.
Reactive Shield – tarcza zmniejszająca otrzymane obrażenia o 25% przez 12 s.
Consussion Charge – umiejętność odrzucająca przeciwników, którzy zbliżyli się do komandosa. Notorycznie używana do zrzucania przeciwników z wysokich miejsc.