autor: Szymon Liebert
Click! znika z rynku
Dzisiaj koło południa w sieci pojawiły się plotki o prawdopodobnym końcu jednego z najpopularniejszych w Polsce magazynów o grach elektronicznych, czyli Clicka!. W tej sprawie dość szybko pojawiły się komentarze z pewnych źródeł. Niestety potwierdzają one wcześniejsze domysły - publikowany od 2000 roku periodyk zakończył swoją działalność na tegorocznym kwietniowym numerze.
Dzisiaj koło południa w sieci pojawiły się plotki o prawdopodobnym końcu jednego z najpopularniejszych w Polsce magazynów o grach elektronicznych, czyli Clicka!. W tej sprawie dość szybko pojawiły się komentarze z pewnych źródeł. Niestety potwierdzają one wcześniejsze domysły - publikowany od 2000 roku periodyk zakończył swoją działalność na tegorocznym kwietniowym numerze.
Sprawę jednoznacznie potwierdza komentarz wystosowany ze strony wydawnictwa zajmującego się tytułem. Przedstawiciel firmy Bauer poinformował bowiem, że z przyczyn ekonomicznych zawieszono wydawanie tego miesięcznika o grach. W sprzedaży nie ukaże się numer 5/2009 ani żaden z kolejnych, planowanych na ten rok. Majowego Clicka! w kioskach na pewno nie znajdziemy.
Click! był obecny na rodzimym rynku wydawniczym już dobrych kilka lat (na początku jako dwutygodnik) i publikował w swojej historii teksty wielu znanych autorów. Wśród nich w magazynie udzielali się między innymi: Frogger, Randall, Krooger, Krupik i inni. Zawartość kolejnych numerów Clicka! prezentowaliśmy regularnie w specjalnym dziale poświęconym polskiej prasie o grach.
Warto przypomnieć, że wydawnictwo Bauer zajmuje się również publikowaniem największego polskiego magazynu, czyli CD-Action. Oprócz niego firma dysponuje jeszcze kilkoma tytułami o tematyce komputerowej lub pokrewnej (Fotografia i Aparaty Cyfrowe, NEXT, PC Format), chociaż żaden z nich nie zajmuje się bezpośrednio grami. Czyżby na polskim rynku wydawniczym szykowały się jeszcze chudsze lata?
Wszystko na to wskazuje. W końcu Click! był jednym z poważniejszych tytułów skierowanych do polskich graczy. Wydaje się, że sprawa dotyczy kilku innych ciekawych magazynów – przykładowo Komputer Świat Gry od jakiegoś czasu jest przecież dwumiesięcznikiem. Sytuacja nie wygląda dużo lepiej także na zagranicznych rynkach wydawniczych. Wystarczy tu wspomnieć upadek wielokrotnie cytowanego także przez portale internetowe amerykańskiego miesięcznika Electronic Gaming Monthly.
O kryzysie prasy drukowanej mówi się w ostatnich latach dość często i sprawa dotyczy naturalnie nie tylko specjalistycznego segmentu, jakim są magazyny o grach. Spadają przecież nakłady tygodników oraz dzienników. Naturalnie w dobie Internetu trudno się temu dziwić, bo przecież większość informacji można zdobyć alternatywnymi metodami. Stąd też mniejsze nakłady nie znaczą bynajmniej, że ludzie mniej czytają.