Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 września 2004, 11:01

autor: Daniel Sodkiewicz

Cała prawda o grających w MMO

Instytut zajmujący się relacjami człowiek-komputer z Uniwersytetu Carnegie Mellon zorganizował ankietę zatytułowaną „Project Massive”. Badanie zostało już zakończone, a jego wyniki w bardzo szczegółowy sposób opisują społeczność graczy komputerowych lubiących się w sieciowych grach MMO (massively multiplayer online).

Instytut zajmujący się relacjami człowiek-komputer z Uniwersytetu Carnegie Mellon zorganizował ankietę zatytułowaną „Project Massive”. Badanie zostało już zakończone, a jego wyniki w bardzo szczegółowy sposób opisują społeczność graczy komputerowych lubiących się w sieciowych grach MMO (massively multiplayer online).

Wyniki testu zostały podzielone na trzy kategorie charakteryzujące graczy MMO: gracze (pytania dotyczące osób grających w gry sieciowe), oraz gildie i komunikacja (pytania dotyczyły upodobań graczy podczas rozgrywek on-line). Pełny raport z dokładnymi wynikami i wykresami można znaleźć TUTAJ. Poniżej zaś przyjrzymy się najciekawszym pytaniom charakteryzującym społeczność MMO.

Cała prawda o grających w MMO - ilustracja #1

Pytanie: płeć gracza.

Wynik: 90% - mężczyźni, 10% - kobiety.

Pytanie: ile masz lat?

Wynik: najwięcej osób należy do przedziału wiekowego 15 – 36 lat, przy czym aż 9% graczy to osiemnastolatki. Co ciekawe, wśród miłośników tego typu rozrywki znalazły się nawet osoby w wieku 68 wiosen (najmłodsi to 12 lat).

Pytanie: w jaką grę grasz najczęściej?

Wynik: Everquest – 65%, Dark Age Of Camelot – 25%, Anarchy Online – 5%, Asheron’s Call i Ultima Online – poniżej 1%, inne gry – 4%.

Pytanie: generalnie grasz (przemierzasz świat gry) samotnie czy w grupach z innymi graczami?

Wynik: 65% - w grupie, 35% - solo.

Pytanie: co cię przyciąga w grach MMO?

Wynik: dobra zabawa – 80%, nieliniowość rozgrywki – 80%, te gry to ucieczka do krainy marzeń – 70%, interakcja z kolegami z Internetu – 75%, interakcja z kolegami których znam w realnym życiu i gram z nimi w gry on-line – 60%, odgrywanie ról (RPG) – 55%, poczucie spełnienia się w innej roli – 75%.

Pytanie: jak długo już jesteś graczem MMO?

Wynik: najwięcej osób w przedziale od 6-12 miesięcy wzwyż.

Pytanie: czy ogólnie jesteś zadowolony z gry on-line?

Wynik: tak, bardzo – 64%, w pewnym stopniu tak – 35%.

Pytanie: jak często frustruje cię świat gry?

Wynik: czasami – 5%, 1-2 razy na tydzień – 20%, raz na kilka tygodni –30%, nigdy – 4%.

Pytanie: jak często frustrują cię inni gracze?

Wynik: 1-2 razy na tydzień – 23%, raz na kilka tygodni – 22%, nigdy – 5%.

Pytanie: jak często przemierzasz świat gry z innymi graczami?

Wynik: zawsze – 12%, nigdy – poniżej 1%, bardzo często – 48%, czasami – 33%.

Pytanie: czy jako gracz on-line jesteś członkiem jakiejś gildii lub oficjalnej organizacji?

Wynik: tak – 78%, nie – 22%.

Pytanie: czy doświadczenia socjalne (obcowanie z ludźmi) są głównym powodem twojej gry w programy MMO?

Wynik: tak – 38%, nie – 62%.

Pytanie: ile czasu grasz w gry MMO w tygodniu?

Wynik: najwięcej gracz zaznaczyło przedziały od 15 do 21 godzin (średnio dziennie po 3 godziny), tylko nieliczni – poniżej 1% zaznaczyli więcej niż 90 godzin na tydzień.

Pytanie: Jaki jest główny powód przekonujący cię do ciągłego płacenia abonamentu za gry MMO?

Wynik: najwięcej odpowiedzi – 30% uzyskał argument - dobra zabawa podczas rozgrywki.

Więcej szczegółów na:

http://www.projectmassive.com/player_results.html

Wyniki podawane powyżej w procentach mogą być w niektórych przypadkach niezbyt dokładne, gdyż zostały odczytane z wykresów. Niemniej jednak oddają wiarygodny obraz uzyskanych w ankiecie odpowiedzi.

Oficjalna strona projektu „Project Massive”: www.projectmassive.com.