autor: Aleksander Kaczmarek
Bez NPD też można – lista konsolowych bestselerów września
W połowie października grupa NPD poinformowała o zmianach formuły publikowanych co miesiąc raportów na temat rynku gier wideo w Stanach Zjednoczonych. Zamiast konkretnych danych liczbowych opinia publiczna ma być informowana jedynie o ogólnych wynikach finansowych i tendencjach w branży. Wśród analityków znaleźli się jednak odważni, którzy postanowili podzielić się takimi informacjami.
W połowie października grupa NPD poinformowała o zmianach formuły publikowanych co miesiąc raportów na temat rynku gier wideo w Stanach Zjednoczonych. Zamiast konkretnych danych liczbowych opinia publiczna ma być informowana jedynie o ogólnych wynikach finansowych i tendencjach w branży. Wśród analityków znaleźli się jednak odważni, którzy postanowili podzielić się takimi informacjami w zastępstwie NPD Group.
Z wrześniowego raportu National Purchase Diary Group dowiedzieliśmy się o spadkach sprzedaży gier i sprzętu dla graczy w Stanach Zjednoczonych. Zabrakło natomiast tradycyjnej konsolowej listy bestselerów. Nowa polityka informacyjna firmy zakłada bowiem, że o udostępnianiu konkretnych danych na temat sprzedaży producenci powinni decydować we własnym zakresie. Pomysł został chłodno przyjęty w branży, a część analityków otwarcie przyznała, że w takiej sytuacji utrzymywanie kosztownej subskrypcji na informacje NPD Group traci sens.
John Lucas z serwisu PopZara postanowił we własnym zakresie przygotować listę najlepiej sprzedających się konsol września. Dzięki informacjom Michaela Pachtera z Wedbush Morgan Securities, doniesieniom agencji Associated Press a także źródłom w Microsofcie udało mu się opracować „zestawienie NPD Group” bez udziału NPD Group.
Wynika z niego, że najchętniej kupowaną za oceanem konsolą był we wrześniu Xbox 360 z liczbą 483 989 sprzedanych sztuk. Gwałtowny wzrost zainteresowania platformą Microsoftu tłumaczyć można sukcesem gry Halo: Reach , która na tamtejszym rynku rozeszła się w nakładzie przeszło 3,3 mln egzemplarzy.
Na drugim miejscu zestawienia znalazła się konsola Nintendo DS, którą kupiło 403 tys. amerykańskich graczy. Na najniższym stopniu podium uplasowała się PlayStation 3 z 312 tys. sprzedanych egzemplarzy. Sprzedaż konsoli Nintendo Wii sięgnęła we wrześniu 254 tys. sztuk. Najciekawsza jest jednak adnotacja przy ostatniej na liście platformie – PlayStation Portable. Skrót „R.I.P.” wskazuje bowiem na katastrofalnie niskie zainteresowanie klientów tym urządzeniem.
Lucas zwraca także uwagę na zaskakujące zestawienie bestselerowych gier przygotowane przez NPD Group, z którego nieoczekiwanie znikły „szlagiery” z konsoli Nintendo. Takie tytuły jak Super Mario Galaxy 2 czy New Super Mario Bros. od miesięcy utrzymywały się w czołówce najlepiej sprzedających się gier w Stanach Zjednoczonych i trudno wręcz uwierzyć, że nagle amerykańscy gracze stracili zainteresowanie nimi. Wobec braku konkretnych danych liczbowych nie sposób ocenić rzetelność wrześniowego zestawienia NPD Group.