autor: Szymon Liebert
Badania graczy – wyników część pierwsza
Ujawniono pierwszą porcję wyników Badania Graczy, czyli akcji zorganizowanej przez Stanisława Justa, gracza, ale i psychologa reklamy oraz zachowań konsumenckich. Autor, przy wsparciu polskiego CD Projektu, postanowił zająć się kwestią marketingu gier na PC i konsole, biorąc pod uwagę przede wszystkim publikacje pojawiające się w polskim Internecie oraz czasopismach.
Ujawniono pierwszą porcję wyników Badania Graczy, czyli akcji zorganizowanej przez Stanisława Justa, gracza, ale i psychologa reklamy oraz zachowań konsumenckich. Autor, przy wsparciu polskiego CD Projektu, postanowił zająć się kwestią marketingu gier na PC i konsole, biorąc pod uwagę przede wszystkim publikacje pojawiające się w polskim Internecie oraz czasopismach.
Dokument przedstawiający kilka przykładowych wyników można znaleźć na oficjalnej stronie projektu. Oprócz powyższych materiałów, czyli stron i magazynów o grach, przeprowadzono wiele sesji z graczami, starając się uzyskać informacje na temat opinii dotyczących wizerunku danej marki. Wśród sześciu przebadanych zagadnień kilka może być interesujących dla samych graczy.
Zdecydowanie najciekawiej prezentuje się próba określenia zależności między platformami i wydawcami, a jakością gier. Z badań wynika, że średnie oceny gier są najwyższe na PlayStation 3. Na drugim miejscu uplasował się pecet, a zaraz za nim Xbox 360. Znacznie gorzej wygląda sytuacja konsoli Nintendo, na którą najwyraźniej wychodzą głównie bardzo przeciętne produkcje.
Wiemy także który wydawca cieszy się największym uznaniem branży. Wygrywa Sony Computer Entertainment, co nie jest wielkim zaskoczeniem wobec silnej pozycji PlayStation 3. Na drugim miejscu plasuje się natomiast Electronic Arts. Bardzo mocną pozycję ma Nintendo. Wskazuje to prawdopodobnie na to, że słaba kondycja Wii (w kwestii średniej ocen gier) jest spowodowana przez niezależnych wydawców.
Ciekawe jest także to, że średnie oceny tytułów konsolowych w ostatnich latach wyraźnie spadły. W 2005 plasowały się one na poziomie 75 punktów. Trzy lata później spadły o prawie dziesięć punktów, co być może wiąże się z powyższym wynikiem Wii. Autorzy wskazują także na to, że gry posiadające logo tekstowo-graficzne są oceniane odrobinę lepiej od tych z logiem tekstowym.
Jakie rodzaje informacji o grach pojawiają się na polskich portalach? Dominują multimedia (obrazki, filmy) oraz oficjalne informacje. Co ciekawe, sporo jest też plotek i spekulacji. W prasie najczęściej oglądamy reklamy poszczególnych tytułów, chociaż często pojawiają się one w pomniejszych wiadomościach (wzmianki). Najobszerniejszymi materiałami są oczywiście recenzje.
Najwięcej publikacji w polskich magazynach branżowych między 2003 a 2008 rokiem doczekały się takie tytuły jak: Wiedźmin (wzmianka, zapowiedź), Crysis (recenzja) oraz Mass Effect (reklamy). Z badań wynika, że informacje pochodzące od wydawcy mają pozytywny wpływ na ocenę produktu przez graczy. Podobnie jest z wynikami sprzedaży, które zwiększają naszą przychylność dla gry.