Aktualizacja Age of Empires 4 Festival of Ages wprowadza masę zmian, w tym edytor
Age of Empires 4 otrzymało pierwszą dużą aktualizację w 2022 roku. Wprowadza ona do tytułu mnóstwo nowości, w tym kreator map w wersji beta.
Fani Age of Empires 4 mają powody do zadowolenia. Najnowsza odsłona kultowego cyklu historycznych RTS-ów otrzymała pierwszą dużą aktualizację w tym roku. Symbolicznie inauguruje ona pierwszy sezon rankingowy (choć sama rywalizacja wystartuje dopiero 13 kwietnia), zatytułowany Festival of Ages. Określenie „duża” nie jest tutaj pustosłowiem. Studio Relic Entertainment nie próżnowało bowiem i wprowadziło do gry mnóstwo nowości i poprawek, z których część została zasugerowana przez graczy. Ich pełną listę znajdziecie na tej stronie. My przyjrzyjmy się pokrótce najistotniejszym zmianom.
Nowe funkcje
- Przede wszystkim wczorajsza aktualizacja wprowadza do Age of Empires 4 edytor map w wersji beta. Szerzej pisaliśmy o nim w tym miejscu. W skrócie – umożliwia on tworzenie nowych treści, w tym własnych scenariuszy na odpowiednio przygotowanych przez siebie planszach.
- Twórcy opracowali także tzw. Globalną Kolejkę Budowania. Jest to opcja umożliwiająca śledzenie na bieżąco na ekranie interfejsu wszystkiego, co akurat jest produkowane bądź odkrywane przez nasze budynki. Jest ona widoczna zarówno w trybie gry, jak i obserwatora.
- Zwiększono możliwości, jeśli chodzi o przypisywanie funkcji do większej liczby przycisków myszki (jeśli je posiada).
- Dodano funkcję patrolu, która umożliwia jednostkom podróżowanie po określonej ścieżce i atakowanie każdego napotkanego przeciwnika.
- Dodano możliwość obejrzenia mapy potyczki po odpadnięciu z bitwy.
- Dodano nowe wyzwanie w trybie Art of War, umożliwiające zaawansowany trening umiejętności.
- Dodano opcję losowego wyboru cywilizacji podczas przygotowań do meczu.
- Dodano czasowy „cooldown” przy kolejnych próbach uniknięcia kolejki oczekiwania w trybie wieloosobowym.
- Poprawiono wygląd interfejsu cywilizacji Chin.
Mody
Przy okazji aktualizacji twórcy przygotowali szereg map. Mają one na celu zaprezentować różne możliwości edytora. Ich pełną listę znajdziecie tutaj. Ponadto wyeliminowano szereg błędów związanych z tworzeniem i działaniem fanowskich projektów.
Balans
W celu usprawnienia rozgrywki, zwłaszcza przed nadchodzącym startem potyczek w sezonie rankingowym, twórcy Age of Empires 4 zdecydowali się wprowadzić do gry szereg zmian w balansie. Dotyczą one między innymi prędkości budowy oraz kosztów określonych konstrukcji, udźwigu wieśniaków, odnajdywania ścieżek przez jednostki morskie czy siły wybranych wojów.
Podjęto także decyzję o przesunięciu opcji odkrycia pewnych technologii z jednego budynku do drugiego. Mowa tu chociażby o Geometrii, którą teraz można opracowywać w warsztacie maszyn oblężniczych, a nie w uniwersytecie, jak było do tej pory. Wszelkie zmiany mają charakter zarówno ogólny, jak i są związane z konkretnymi cywilizacjami, jak Abbasydzi czy Anglicy.
Mapy
Zmian doczekały się też mapy. Twórcy postarali się o eliminację bugów oraz lepszy balans pojawiania się surowców na planszach 1v1 (Micro), relikwi czy świętych miejsc. Ponadto zmiany dotknęły konkretne pola bitew. Mowa tu o Nagari, Black Forest, Boulder Bay, Danube River, Mountain Pass, Confluence, Ancient Spires, Altai, Mongolian Heights, Hill and Dale i King of the Hill.
Kampanie
Jeśli chodzi o kampanie dla pojedynczego gracza, twórcy podjęli decyzję, by zmienić ich kolejność. Obecnie przedstawia się ona w sposób następujący: The Normans > The Rise of Moscow > The Hundred Years War > The Mongol Empire.
- Obniżono poziom trudności części misji fabularnych w oparciu o sugestie graczy. Niektóre zostały także skrócone.
- Wyeliminowano szereg błędów związanych z misjami (tyczy się to zwłaszcza The Battle of Zhongdu) i funkcjonowaniem poszczególnych cywilizacji.
Generalne poprawki
W końcu twórcy nie zapomnieli o ogólnej poprawie działania interfejsu oraz usunięciu pomniejszych błędów. Dotyczy to chociażby działania skrótów klawiszowych. Dokładniejsze opisy znajdziecie w tym miejscu.
Może Cię zainteresować:
Co dalej?
To wszystko to jednak teraźniejszość. Co czeka fanów Age of Empires 4 w przyszłości? Przede wszystkim twórcy chcą zobaczyć, jaki będzie odbiór najnowszej aktualizacji i na bieżąco, mniej więcej co miesiąc, wprowadzać ewentualne poprawki w oparciu o głosy społeczności. Pomóc ma w tym specjalna ankieta, która w ciągu najbliższych tygodni trafi do graczy.
Później ekipa ze studia Relic Entertainment chciałaby się już bardziej skupić na funkcjach, jakie pojawią się w sezonie drugim. Mowa tu między innymi o systemie głosowania na mapy, selektorze kolorów graczy i dodatkowych klawiszach skrótów. Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak obserwować, w jaką stronę podąży rozwój Age of Empires 4.