Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 marca 2009, 08:45

autor: Piotr Doroń

Amerykańskie muzeum otwiera stałą ekspozycję poświęconą elektronicznej rozrywce

Wystaw muzealnych poświęconych grom było już w historii kilka. Prawdopodobnie żadna z nich nie składała się jednak z takiej liczby rekwizytów, co ekspozycja nowojorskiego Strong National Museum of Play. Kolekcja muzeum uzyskała miano stałej, przez co Amerykanie oraz przyjezdni będą mogli ją podziwiać przez cały rok.

Wystaw muzealnych poświęconych grom było już w historii kilka. Prawdopodobnie żadna z nich nie składała się jednak z takiej liczby rekwizytów, co ekspozycja amerykańskiego Strong National Museum of Play, mieszczącego się w Rochester (stan Nowy Jork). Kolekcja muzeum uzyskała miano stałej, przez co Amerykanie oraz przyjezdni będą mogli ją podziwiać przez cały rok.

Amerykańskie muzeum otwiera stałą ekspozycję poświęconą elektronicznej rozrywce - ilustracja #1

W skład wystawy poświęconej historii rynku elektronicznej rozrywki weszło ponad 15 tysięcy rekwizytów. Wśród nich znalazło się aż 10 tysięcy gier oraz wszystkie istotne platformy – zarówno stacjonarne, jak i przenośne – wydane od czasu Magnavox Odyssey, uważanej powszechnie za pierwszą domową konsolę do gier, wprowadzonej do sprzedaży w 1972 roku przez firmę Magnavox. Wystawę współtworzą ponadto materiały marketingowe firm wydawców i producentów (fragmenty kampanii reklamowych, plakaty itd.), dzieła literackie nawiązujące do gier, a także dokumentacje opisujące deweloping najistotniejszych dla rynku elektronicznej rozrywki produkcji.

Aktualnie przeglądanie kolekcji opłaca się w szczególności z punktu widzenia różnej maści badaczy, którzy bez większych problemów mogą uzyskać bezpośredni wgląd do wszystkich eksponatów. Normalni, szarzy zwiedzający muszą zadowolić się możliwością obejrzenia jedynie części z nich. Niemniej jednak i tak jest to liczba powalająca. Dodatkowo, w niektórych przypadkach istnieje możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z rekwizytami. Objawia się to choćby w testowaniu gier na konsolach podłączonych do telewizorów.

Organizatorzy wystawy są przekonani, że jej otwarcie było słuszne i ukazuje ważny element życia obecnych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. „Gry zmieniają nie tylko to, w jaki sposób zaczynamy postrzegać coś tak podstawowego jak zabawa; one wywierają bowiem szczególny wpływ na naszą naukę oraz interakcje międzyludzkie ”, twierdzi dyrektor Strong National Museum of Play, G. Rollie Adams. Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem. Elektroniczna rozrywka już chyba na stałe dołączyła do innych form zabawy i sposobów spędzania wolnego czasu, a w niektórych przypadkach stanowi nawet pewną formę sztuki. Zdecydowanie zasługuje więc na specjalne traktowanie. Objawem tego może być choćby wystawa muzealna.

Dodatkowo, obok stałej wystawy poświęconej elektronicznej rozrywce, w okresie od 30 maja do 1 listopada bieżącego roku w Strong National Museum of Play zorganizowana zostanie ekspozycja poświęcona rozwojowi rynku gier arcade. Będzie nosić nazwę Videotopia i ukaże nam najważniejsze momenty w historii arcade oraz fliperów.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

gry