autor: Michał Kułakowski
AMD odnotowuje wzrost przychodów dzięki dużej sprzedaży konsol Xbox One i PlayStation 4
Firma AMD ogłosiła,że odnotowała spory wzrost przychodów w czwartym kwartale ubiegłego roku. Sytuację tę zawdzięcza dużej sprzedaży konsol Xbox One i PlayStation 4, których architektura została oparta na czipach dostarczanych przez koncern.
AMD opublikowało wyniki finansowe w czwartym kwartale 2013 roku. Koncern zamyka go na plusie z zyskami na poziomie 89 milionów dolarów i przychodami w wysokości 1,59 miliarda dolarów. Za poprawę sytuacji odpowiada przede wszystkim świetna sprzedaż debiutujących w listopadzie konsol Xbox One i PlayStation 4. Oba systemy trafiły w sumie do siedmiu milionów konsumentów i posiadają dedykowane czipy, które zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez AMD. Dział spółki odpowiedzialny za ich przygotowanie (Graphical and Visual Solutions business) odnotował dzięki temu w czwartym kwartale przychody w wysokości 865 milionów dolarów, co jest sumą większą o 326 milionów w porównaniu do analogicznego okresu 2012 roku. Ostatecznie w przeciągu minionych 12 miesięcy przychody tej części AMD wyniosły 2,2 miliarda dolarów (1,4 miliarda w 2012 roku).
Znacznie gorzej w tym okresie czasu radził sobie drugi dział firmy (Computer Solutions division), odpowiedzialny z produkcję podzespołów komputerowych (między innymi procesory i karty graficzne). Kwartał zamknął ze startami operacyjnymi w wysokości 7 milionów dolarów i przychodami na poziomie 722 milionów. W całym roku 2013 dział odnotował 22 milionowe straty.
Prezes spółki, Rory Read, wyraził zadowolenie z opublikowanych wyników, które według niego mają być następstwem nowej strategii spółki i transformacji, którą przeszła w ostatnim czasie. Zapowiedział, że w 2014 roku AMD skupi się przede wszystkim na zwiększeniu już osiąganych zysków. Ostatnio informowaliśmy, że spółka najprawdopodobniej będzie się powoli wycofywać z segmentu hi-endowych procesorów i układów graficznych, skupiając się na tańszych rozwiązaniach dla biznesu i urządzeń przenośnych, a także konsol. Biorąc pod uwagę rosnące zyski Graphical and Visual Solutions business, kierunek ten wydaje się słuszny.