autor: Oliwer Stanisławski
AMD może wprowadzić ray tracing do kart Radeon w grudniu
AMD ogłosiło niedawno grudniową aktualizację Radeon Software Adrenalin. Wszystko wskazuje na to, że wraz z jej premierą otrzymamy obsługę DirectX Ray Tracing (DXR) na kartach graficznych z procesorem Navi. Do tej pory ray tracing był dostępny tylko dla posiadaczy kart Nvidia, ale ta sytuacja może się zmienić już pod koniec roku.
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że AMD pracuje nad sprzętowym wsparciem ray tracingu. Grudniowa aktualizacja oprogramowania Radeon Software Adrenalin może być w tym względzie przełomowa. Możliwe jest również to, że obsługę śledzenia promieni otrzymają karty z serii RX 5000.
Czym właściwie jest ray tracing?
Jest to zaawansowany system renderowania realistycznego oświetlenia i cieni, który początkowo wykorzystywany był przy tworzeniu efektów specjalnych do produkcji filmowych. Dzięki niemu możemy zobaczyć na wirtualnych obiektach odbicia światła, które zachowują się tak, jak miałoby to miejsce w rzeczywistości. Ponieważ śledzenie i symulowanie zachowań każdego wytwarzanego promienia światła wymaga dużej mocy obliczeniowej, ta technologia nie była dostępna w grach – do momentu targów gamescom 2018, gdzie Nvidia zapowiedziała zaimplementowanie ray tracingu w kartach z rodziny RTX. Więcej o ray tracingu możecie dowiedzieć się z naszego materiału: Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?
Pogłoski mogą okazać się prawdziwe
Jak informuje na swoim Twitterze Komachi – analityk techniczny, AMD zawarła kod ray tracingu w sterownikach Radeon Software Adrenalin 2019 jeszcze w lipcu, ale jak na razie nie spełnia on żadnej funkcji. Sytuację podsycają niedawno opublikowane zdjęcia ze spotkania z partnerami AMD w Chinach. Fotografie sugerują, że uczestnicy wydarzenia mogli usłyszeć o wielu nowych funkcjach grudniowej aktualizacji, w tym o obsłudze śledzenia promieni.
Ostatnio potwierdzono, że mające premierę w przyszłym roku PlayStation 5 i Xbox Scarlett będą wyposażone w silniki graficzne RDNA nowej generacji z dedykowaną obsługą ray tracingu. Podzespoły obu tych konsol są projektowane wspólnie z firmą AMD.
Dave James z portalu PCGamesN twierdzi, że DXR nie będzie dostępny do momentu premiery kart graficznych z układem RDNA 2, które mają ukazać się w 2020 roku i być solidną konkurencją dla GPU takich jak GeForce RTX 2080 Ti oraz RTX 2080 Super.
Dlatego też wprowadzenie ray tracingu w tym momencie może okazać się dużym ryzykiem. AMD na pewno nie chciałoby, aby ich technologia okazała się gorsza od tej, którą oferuje zielona konkurencja. Spotkałoby się to na pewno z dużym niezadowoleniem klientów. Prędzej czy później i tak zobaczymy tę technologie, ale czy jest ona gotowa wyjść na światło dzienne do końca roku? Przekonamy się już w grudniu.