autor: Bartosz Świątek
Akumulator do auta elektrycznego wkrótce naładujemy w 5 minut
Izraelska firma StoreDot opracowała baterię nowego typu, wykorzystującą ogniwa z nanocząsteczkami silikonu. Dzięki tej technologii akumulator o dużej pojemności – np. w samochodzie elektrycznym – można naładować w około pięć minut.
W SKRÓCIE:
- firma StoreDot stworzyła baterię do samochodu elektrycznego, którą można naładować do pełna w pięć minut;
- technologia wykorzystuje ogniwa z nanocząsteczkami silikonu zamiast grafitu;
- osiągnięcie umożliwi pokonanie jednej z najpoważniejszych barier dla rozwoju elektromobilności.
Izraelska firma StoreDot pokonała jedną z głównych barier w elektromobilności – problem długich przerw na ładowanie pojazdu. Koncern pochwalił się, że stworzył testową partię baterii do samochodów, które można naładować do pełna w zaledwie pięć minut. Tym samym pojawiła się możliwość zlikwidowania jednej z głównych barier spowalniających ekspansję aut elektrycznych – konieczność odbywania długich postojów podczas podróży (via The Guardian).
Pierwsza seria inżynieryjna szybkoładowalnych akumulatorów litowo-jonowych XFC powstała w fabryce StoreDot w Chinach. Twórcy technologii zastąpili grafit w anodzie ogniwa półprzewodnikowymi nanocząsteczkami (docelowo z silikonu, choć obecne modele wykorzystują droższy materiał zwany germanium). Dzięki mniejszemu oporowi własnemu podczas przemian cykli ładowania/rozładowania wydzielane jest mniej ciepła. Pozwala to zastosować dużo większy prąd w ładowarce i znacznie skrócić cały proces.
W 2019 roku firma pokazała skuter zasilany prototypowym zespołem akumulatorów. Na filmie widzimy, jak akumulator o pojemności 0,75 kWh zostaje wyjęty z pojazdu i naładowany w specjalnej ładowarce w około pięć minut.
Nietrudno dostrzec, że zarówno bateria, jak i ładowarka, posiadają specjalną konstrukcję ułatwiającą chłodzenie. Mimo sporego prądu (130 A) temperatura baterii wzrosła tylko o kilka stopni. Jednak naładowanie w ten sposób dużo większego auta może okazać się problematyczne – wymaga wykorzystania ładowarek o znacznie większej mocy od stosowanych obecnie oraz zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa.
Przy obecnych warunkach (bez zmian w infrastrukturze stacji dokujących) StoreDot stawia sobie nieco mniej ambitny cel – do 2025 roku możliwe ma być naładowanie samochodu w pięć minut do poziomu pozwalającego na przejechanie stu mil (około 160 kilometrów). Co ważne, nowe akumulatory mogą być wytwarzane przy użyciu istniejących linii w fabrykach ogniw litowo-jonowych.