Afera wokół Rune 2 - pozew za porzucenie gry
Studio Human Head zostało zamknięte dzień po premierze Rune II i od razu stało się częścią rodziny Bethesda. Nie uchroniło się jednak przed pozwem sądowym. Wydawca Ragnarok Game domaga się praw do gry i wysokiej rekompensaty finansowej.
W listopadzie pisaliśmy o zamknięciu Human Head Studios, którego zespół przeniósł się pod skrzydła Bethesdy i jest obecnie znany pod nazwą Roundhouse Studios. Okazuje się, że nie rozwiązało to wszystkich problemów firmy. Deweloperzy zostali pozwani za porzucenie stworzonej przez siebie gry Rune II. Do sądu zgłosił się jej wydawca - Ragnarok Game.
Powiedzieć, że sytuacja z grą Rune II jest nietypowa, to mało. Produkcja zadebiutowała 12 listopada w Epic Games Store. Dzień później odpowiedzialne za nią studio przestało istnieć i od razu ogłosiło nawiązanie współpracy z Bethesdą. Ówczesny COO Human Head Ben Gokey przed premierą poinformował wydawcę o zamknięciu firmy. Ragnarok Game utrzymuje, że nie wspomniał o dołączeniu do nowego partnera. Wydawca zapewnił jednak, że produkcja nadal będzie wspierana i otrzyma dodatkową zawartość.
Mogłoby się wydawać, że znaleziono odpowiednie rozwiązanie, jednak w tym wypadku na drodze stanęli... deweloperzy. Autorzy odmówili wydania kodu źródłowego oraz zasobów gry, pomimo licznych próśb. Co więcej, nadal nad nim pracują i próbowali nawet zamieścić niezatwierdzoną aktualizację Rune II w Epic Games Store.
Zmusiło to wydawcę do podjęcia kroków prawnych. Z pozwu dowiadujemy się, że Ragnarok Game planowało długofalową współpracę z Human Head. Zapewniło więc zespołowi finansowe wsparcie przez ustalenie jedenastu tzw. „kamieni milowych” w procesie tworzenia. Za ukończenie każdego z nich deweloper otrzymywał kolejne fundusze. Jednak przez „opóźnienia, błędy i złe zarządzanie” ich liczba zwiększyła się ponad dwukrotnie. Ostatecznie w kontrakcie pojawiły się aż dwadzieścia trzy „kamienie milowe”. Wydawca przekazał deweloperom łącznie 3,5 miliona dolarów, ale Human Head nie wywiązało się z zadania. Studio nie dostarczyło „pozbawionej błędów, kooperacyjnej, w pełni zlokalizowanej i przetestowanej gry”. Z pełną treścią dokumentu możecie zapoznać się w tym miejscu.
Ragnarok Game domaga się zwrócenia zasobów Rune II i kosztów poniesionych w czasie finansowania produkcji oraz rekompensaty w wysokości 100 milionów dolarów. Bethesda nie zdecydowała się jeszcze odnieść do sprawy.