Gry wieloosobowe wykorzystujące lokalną sieć PC
Prowadzenie rozgrywki wieloosobowej przez sieć lokalną (LAN) to nieco zapomniana już forma wariantu multiplayer, która czasy świetności przeżywała w latach 90-tych XX wieku, gdy niezykle popularne były kafejki internetowe. W sieci lokalnej gracze nie muszą łączyć się przez Internet, bo ich komputery czy konsole są ze sobą bezpośrednio sprzężone (bezprzewodowo lub z użyciem kabli sieciowych). Jest to forma multiplayera wybierana zwykle przez osoby, które spotykają się w jednym miejscu (tzw. LAN party).
Half-Life 2
Akcji 16 listopada 2004
Kontynuacja bestsellerowej produkcji studia Valve Software, która w 1998 roku wyznaczyła nowe standardy w gatunku strzelanin FPS. Akcja gry toczy się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, a gracze wcielają się ponownie w postać Gordona Freemana – fizyka z laboratoriów Black Mesa, gdzie w wyniku nieudanego eksperymentu sprowadzono na Ziemię obce formy życia. Tym razem fabułę umiejscowiono w fikcyjnym mieście City 17 oraz w jego bezpośredniej okolicy. Nasz protagonista pracuje dla tajnej rządowej organizacji, a jego zadaniem jest przeciwstawienie się agresorom z innego wymiaru, w czym wspomaga go przedstawicielka ziemskiego ruchu oporu – Alyx Vance. Druga część gry wprowadza prawdziwą rewolucję w kwestiach technicznych, wykorzystując autorski silnik studia Valve o nazwie Source. Jego atutem jest przede wszystkim doskonała fizyka, pozwalająca m.in. na zniszczenie praktycznie każdego elementu otoczenia i wykorzystanie rozmaitych przedmiotów w charakterze osłony czy też broni.
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
RPG 22 sierpnia 2001
Klasyczna gra cRPG z widokiem izometrycznym, osadzona w oryginalnym świecie łączącym tradycyjne elementy fantasy z realiami XIX-wiecznej epoki przemysłowej. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa studia Troika Games, założonego przez byłych pracowników firmy Interplay i współtwórców kultowego Fallouta. W grze Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi wcielamy się w postać zwykłego śmiertelnika, który po tym jak udało mu się wyjść cało z katastrofy pierwszego na świecie sterowca, zgodnie z prastarym proroctwem elfów, zostaje powszechnie uznany za bóstwo, co ściąga na niego całą masę przygód, kłopotów i niebezpieczeństw. Akcja gry rozwija się w sposób nieliniowy, oferując prócz głównego wątku fabularnego całą masę niezwykle rozbudowanych zadań pobocznych. Podobnie jak we wspomnianym Falloucie, w grze zrezygnowano ze sztywnego podziału na klasy, a kontrolowana przez nas postać może rozwijać się w kierunku magii, technologii lub w sposób dowolny łączyć oba elementy.
Codename: Outbreak
Akcji 12 października 2001
Wciągająca gra akcji ukazana z perspektywy FPS, w której stajemy się bojownikiem walczących w obronie ludzkości. Zlikwiduj swoją mocarną bronią szerzącą się na ziemi kosmiczną zarazę. Zamiast kierować pojedynczą postacią obejmujemy dowództwo nad całym oddziałem. Poza kampanią solo dostępny jest też tryb wieloosobowy.
Hearts of Iron IV
Strategiczne 6 czerwca 2016
Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
Akcji 20 marca 2007
Postapokaliptyczna gra akcji, której fabuła zainspirowana została twórczością science fiction braci Strugackich. Za powstanie gry odpowiada ukraińskie studio GSC Game World, znane z Codename: Outbreak oraz serii Cossacks i American Conquest. Na skutek eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu, radioaktywny pył rozprzestrzenił się na olbrzymim obszarze kraju. Konsekwencją tego wydarzenia była nie tylko śmierć roślin i zwierząt, ale okropne mutacje i anomalia. Gracz wciela się w rolę jednego z tytułowych stalkerów, którzy po latach od tragedii mają odwagę wkroczyć do skażonej strefy w poszukiwaniu rozmaitych przedmiotów, roślin czy artefaktów. Rozgrywka łączy w sobie elementy taktycznych strzelanin FPS, gier przygodowych i RPG. Do dyspozycji graczy oddano rozległy otwarty teren, spory arsenał modyfikowalnej broni oraz szereg oryginalnych wrogów o różnych zdolnościach. Nieliniowa fabuła gry oferuje aż siedem możliwych zakończeń.
S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci
Akcji 2 października 2009
Trzecia odsłona cyklu gier akcji studia GSC Game World, którego akcję osadzono w postapokaliptycznym świecie Zony, skażonej po eksplozji sarkofagu, chroniącego uszkodzony reaktor w Czarnobylu. Tym razem fabuła skupia się na odkryciu przyczyn niepowodzenia operacji Fairway, zorganizowanej przez rząd celem zbadania niebezpiecznego obszaru. W grze wcielamy się w agenta Ukraińskiej Agencji Ochrony, Aleksandra Degtyareva, którego zadaniem jest zbadanie faktycznych przyczyn niepowodzenia wspomnianej tajnej misji. W trakcie zabawy zwiedzamy trzy nowe, rozległe obszary, umiejscowione wokół tytułowej Prypeci i odwzorowane na bazie ich rzeczywistego wyglądu. W porównaniu z poprzednimi odsłonami gry, zmianie uległ przede wszystkim system questów pobocznych, które nie są już generowane losowo. W zamian za to są one bardziej rozbudowane i nieliniowe. Wśród nowych elementów wymienić też warto kolejne usprawnienia AI, zmieniony interfejs gry oraz opcję snu, pozwalającego na regenerację zdrowia.
Hearts of Iron IV: Götterdämmerung
Strategiczne 14 listopada 2024
Dziesiąty duży dodatek do drugowojennej strategii od Paradox Interactive. W Hearts of Iron IV: Götterdämmerung możemy zmienić bieg historii, pisząc od nowa polityczne i militarne (m.in. przez badania nad nowymi technologiami) dzieje Niemiec, Austrii, Węgier oraz Belgii.
Divinity: Original Sin II
RPG 14 września 2017
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.
Grand Theft Auto IV
Akcji 2 grudnia 2008
Czwarta część bijącego rekordy popularności cyklu gier akcji. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską studia Rockstar North pod kierownictwem Chrisa Sawyera. Głównym bohaterem Grand Theft Auto IV jest Niko Bellica, imigrant z Europy Wschodniej, który za oceanem rozpoczyna karierę w przestępczym półświatku. Sandboksowy model rozgrywki pozwala graczowi na dużą swobodę w eksplorowaniu metropolii Liberty City, po której poruszać się można z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (m.in. samochodów, motocykli oraz helikopterów). O biegu wydarzeń decyduje natomiast kolejność wykonywania poszczególnych misji. Poza trybem rozgrywki jednoosobowej Grand Theft Auto IV oferuje również możliwość zabawy multiplayer dla maksymalnie 32 graczy za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
Sid Meier's Civilization VII
Strategiczne luty 2025
Siódma główna część bestsellerowej serii strategii turowych typu 4X. Sid Meier’s Civilization VII wprowadza szereg nowości, z których największą jest zmiana cywilizacji w trakcie rozgrywki – nowe wyrastają tu na gruzach poprzednich, które upadają w wyniku rozmaitych kryzysów.
S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo
Akcji 5 września 2008
Kontynuacja postapokaliptycznej gry akcji STALKER: Shadow of Chernobyl, opracowanej w 2007 roku przez ukraińskie studio GSC Game World. Akcja tytułu rozgrywa się rok przed wydarzeniami ukazanymi w oryginale i koncentruje na postaci najemnika imieniem Szrama. Podczas jednej z misji eskortowania naukowców, potężna emisja zabija członków ekipy, a jego samego pozbawia przytomności. Bohater budzi się w obozie organizacji Czyste Niebo, a jego zadaniem będzie dokładnie zbadanie Zony i poznanie przyczyn tajemniczych zjawisk. Znany z pierwszej części świat gry został w znaczący sposób rozbudowany i zmodyfikowany. Gracz może wykonywać zadania dla jednej z sześciu frakcji, gromadząc zupełnie nowe bronie i przydatne artefakty, które może sprzedać lub wykorzystać do własnych celów. Zmiany w grze dotknęły przede wszystkim oprawy graficznej, interfejsu użytkownika, widoku PDA oraz systemu ekwipunku. Udoskonalono też tryb zabawy wieloosobowej, przeznaczony dla max. 32 graczy.
Total War: Warhammer III
Strategiczne 17 lutego 2022
Trzecia i ostatnia część podcyklu serii Total War na licencji Warhammera. Total War: Warhammer 3 wprowadza m.in. frakcje Kislevu i Kataju, które biorą udział w starciach o jeszcze większym rozmachu niż dotychczas.
Zephon
Strategiczne 8 listopada 2024
Zephon to turowa strategia 4X, w której prowadzimy niedobitki ludzkości próbujące przetrwać w postapokaliptycznych realiach zniszczonej wojną Ziemi. Musimy rozbudować miasta, zbierać surowce, nawiązywać stosunki dyplomatyczne i toczyć bitwy.
Need for Speed: Underground 2
Wyścigi 12 listopada 2004
Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Wyścigi 16 listopada 2005
Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.
Dying Light
Akcji 27 stycznia 2015
Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.
Half-Life
Akcji 19 listopada 1998
Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie. Na jego drodze stają nie tylko pozaziemskie istoty, ale także żołnierze ze specjalnego oddziału, wysłanego by zatuszować katastrofę. Celem rozgrywki jest ucieczka ze zniszczonego kompleksu, w czym pomogą nam także inni ocaleli pracownicy laboratorium. Half-Life uznany został za grę przełomową, która w umiejętny sposób połączyła cechy klasycznych strzelanin FPP z elementami horroru i rozbudowaną fabułą. Tytuł cechuje się ponadto przesyconym atmosferą grozy klimatem oraz wysoką inteligencją komputerowych przeciwników.
Neverwinter Nights
RPG 18 czerwca 2002
Opracowana przez znane z sagi Baldur’s Gate studio BioWare gra cRPG, oparta na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Fabuła Neverwinter Nights przenosi nas do fikcyjnego świata Forgotten Realms i osnuta jest wokół tajemniczej zarazy, panującej w tytułowym mieście Neverwinter. Zadaniem bohatera, w którego wciela się gracz, jest ustalenie, kto i w jakim celu wywołał śmiertelną chorobę. Historia składa się z prologu oraz czterech rozdziałów, z których każdy rozgrywa się na innym terenie (nie można wrócić do odwiedzanych wcześniej lokacji). Podczas zabawy zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, gromadzeniem złota i przedmiotów, rozwijaniem naszej postaci oraz, oczywiście, walką. Ta rozgrywana jest w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, a wynik większości akcji - w myśl zasad D&D - generowany jest losowo na podstawie rzutu kośćmi. Mocną stroną gry są rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej.
Heroes of Might and Magic V
Strategiczne 16 maja 2006
Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa. Los Ashan zależy od bohaterów, którzy w obronie swych macierzystych frakcji ruszają do walki z siłami zła. Nowy deweloper starał się nie dokonywać rewolucyjnych zmian w sposobie rozgrywki, skupiając się na podkreśleniu aspektów strategicznych oraz pomniejszych modyfikacjach w mechanice gry. Wśród nich wymienić należy wyłączenie bohaterów z regularnej bitwy, rezygnację z osobnych ekranów miast, limity czasowe w trakcie walki oraz nowe opcje dyplomatyczne. Po raz pierwszy w historii serii, środowisko gry przedstawione zostało w pełnym trójwymiarze.
Unreal Tournament (1999)
Akcji 23 listopada 1999
Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach. W grze Unreal Tournament możemy rywalizować w jednym z kilku trybów rozgrywki; są tu deatmatch, team deatmatch, capture the flag, domination, last man standing oraz assault, a każdy z nich odznacza się własną specyfiką. Arsenał dostępnych broni nie jest specjalnie rozbudowany, jednak każdą z nich wykorzystywać możemy na dwa sposoby. Oprócz trybu multiplayer, twórcy przygotowali również kampanię dla jednego gracza, w praktyce stanowiącą serię pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową SI. Na wyróżnienie zasługuje jednak realistyczne zachowanie botów, których inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.
Might & Magic: Heroes VII
Strategiczne 29 września 2015
Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.
Divinity: Grzech Pierworodny
RPG 30 czerwca 2014
Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
Return to Castle Wolfenstein
Akcji 20 listopada 2001
Osadzona w realiach II wojny światowej strzelanina FPS, będąca swoistą próbą odświeżenia legendarnego Wolfensteina 3D – przełomowej odsłony serii, której początki sięgają 1981 roku. Za powstanie gry odpowiada nieznane wcześniej studio Gray Matter, choć nad całością prac czuwali twórcy oryginału ze studia id Software. W grze wcielamy się w amerykańskiego agenta polskiego pochodzenia, B.J. Blazkowicza, który ma za zadanie powstrzymać tajny projekt nazistów, mający na celu wskrzeszenie księcia Henryka I i wykorzystanie jego mocy celem zyskania przewagi w wojnie. Podczas swej misji nasz protagonista musi stawić czoła zróżnicowanym przeciwnikom, wśród których znajdą się nie tylko żołnierze SS, ale i efekty tajnych niemieckich eksperymentów oraz siły nadprzyrodzone. Mocną stroną gry jest tryb multiplayer, w którym gracze dzielą się na aliantów oraz nazistów, a każda ze stron ma do wykonania określone cele. Wysoki poziom oprawy wizualnej zapewnia zaś zmodyfikowany silnik Quake’a III.
Far Cry
Akcji 23 marca 2004
Pierwszoosobowa strzelanina (FPS) w tropikalnych plenerach. Far Cry jest pierwszą komercyjną produkcją w dorobku niemieckiego studia Crytek. Jack Carver, główny bohater gry to były komandos, który po odejściu ze służby prowadzi niewielką firmę transportową. Protagonista przyjmuje zlecenie przewozu młodej dziennikarki na archipelag Mikronezji. W trakcie wyprawy łódź Carvera zostaje zatopiona przez nieznaną jednostkę wojskową, klientka znika, a on sam ląduje na pełnej żołnierzy wyspie. Bohater musi skorzystać ze swych nietuzinkowych umiejętności, by wyjść cało z opresji. Sandboksowy model rozgrywki w Far Cry nie narzuca z góry ustalonego biegu akcji, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu tropikalnych lokacji i wykonywaniu zadań. Efektowna oprawa wizualna w grze generowana jest przez silnik CryEngine.