Intel zbuduje fabryki w Europie, Polska jedną z możliwych lokalizacji
Intel zamierza budować w Europie nowe fabryki. Łączna wartość inwestycji ma wynieść 80 miliardów euro. To odpowiedź na problemy z dostępnością chipów na rynku motoryzacyjnym.
AKTUALIZACJA
Już po publikacji tej wiadomości dotarła do nas informacja o tym, że premier Mateusz Morawiecki spotkał się w Gdańsku z Patem Gelsingerem – dyrektorem generalnym Intela. Panowie rozmawiali w tajemnicy, bez udziału mediów, ale z profilu premiera na Facebooku można wyczytać, iż ma on nadzieję, że Intel będzie ważnym partnerem dla Polski.
Dziękuję CEO Intela Patowi Gelsingerowi za spotkanie. Jestem przekonany, że Intel będzie ważnym partnerem Polskiego Ładu cyfrowego.
Premier Mateusz Morawiecki
Może to oznaczać, że wcześniejsze doniesienia o budowie fabryki na terenie Polski nabierają kształtów szybciej niż byśmy przypuszczali.
Oryginalna wiadomość
- Dwie nowe fabryki Intela w Europie – wartość inwestycji sięgnie 80 mld euro.
Dyrektor generalny firmy Intel, Pat Gelsinger, podczas konferencji IAA Mobility 2021 w Monachium ujawnił zamiar zainwestowania w Europie 80 miliardów euro (361,6 miliardów złotych). Plan przewiduje budowę ośmiu nowych fabryk. Przedsięwzięcie ma stanowić dalszy ciąg rozwoju firmy, którego celem jest zaadresowanie problemów z dostępnością chipów.
Najciekawszym z naszego punktu widzenia faktem jest wymienienie przez ekspertów Polski jako jednej z trzech możliwych lokalizacji. Pozostałe państwa, gdzie mogą powstać fabryki, to Niemcy i Francja. Pat Gelsinger powiedział podczas konferencji:
Samochody stają się komputerami na kołach. Wy potrzebujecie nas, a my was... Celem jest stworzenie centrum innowacji w Europie.
To właśnie rynek motoryzacyjny ma być głównym odbiorcą korzyści z inwestycji Intela. Problemy z dostępnością półprzewodników dotykają także producentów aut, gdyż przeciętny samochód zawiera od 50 do 150 chipów. Obecnie klienci salonów muszą czekać nawet do ośmiu miesięcy na nowy pojazd. Dochodzi do kuriozalnych sytuacji, gdy dealer na własną rękę montuje w aucie radio z marketu, ponieważ producent nie mógł dostarczyć na czas oryginalnego zestawu audio.
Pat Gelsinger powiedział, że do końca roku zostaną określone dokładne lokalizacje dwóch nowych placówek. Intel postrzega producentów samochodów priorytetowo w swoich planach strategicznych. Firma uważa, że chipy będą stanowić 20% kosztów wyprodukowania pojazdów do 2030 roku, co oznacza pięciokrotny wzrost w stosunku do 2019 roku.