autor: Dawid Wanat
Apple na celowniku UOKIK - Polacy prześwietlają giganta
UOKIK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie nowych zasad polityki prywatności Apple. Prezes UOKIK wypowiedział się w sprawie.
Prezes UOKIK (Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta) wszczął postepowanie wyjaśniające w sprawie nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych wprowadzonych przez Apple. Działanie ma ustalić, czy naruszają one reguły konkurencji.
Funkcja od razu wywołała wiele kontrowersji wśród reklamodawców – m.in. firma Meta (wcześniej Facebook) mówiła o tragicznym wpływie na ich sieć reklamową. Prezes UOKIK wypowiedział się na temat Apple:
Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym
W całej sytuacji chodzi o wprowadzenie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. W efekcie może to oznaczać, że na systemie iOS znacząco ograniczono możliwość pozyskiwania danych oraz późniejszego prezentowania spersonalizowanych reklam. Pojawiły się też głosy, że nowo ustanowione zasady miały na celu promocję własnej usługi Apple – Search Ads. Dotyczy to produktów z systemami: iOS 14.5, iPadOS 14, tvOS 14.5 oraz późniejszych wersji.