Vagrant Story PS1
Uznawany za jeden z najwybitniejszych RPG-ów wydanych na PlayStation, Vagrant Story porzuca założenia typowe dla japońskich przedstawicieli gatunku. Pod względem założeń i sposobu prezentowania akcji tytuł przypomina trzecioosobową grę akcji.
Vagrant Story Premiera PS1
10lutego2000
producent: Square Enix wydawca: Square Enix
Angielskie napisy i dialogi
Przygotowana przez Squaresoft, specjalistów od gatunku RPG-ów, produkcja, która w swoim czasie była szczytem osiągnięć technologicznych epoki PS1. Akcja gry opowiada o funkcjonariuszu organizacji strzegącej porządku w królestwie Valendia, który wyrusza w pościg za porywaczem odpowiedzialnym za uprowadzenie następcy tronu. Tytuł jest rozbudowanym RPG-iem o skomplikowanym systemie walki i poruszającej trudne tematy historii.
Fabuła
Świat Ivalice. W królestwie Valendia trwa wojna domowa. Lider sekty religijnej Müllenkamp, Sydney Losstarot, porywa syna księcia Bardorby i zabiera go do zniszczonego przed laty przez trzęsienie ziemi miasta Leá Monde. Śladem porywacza wyrusza członek organizacji Rycerze Pokoju Valendii, Ashley Riot. Na miejscu jego plany szybko się komplikują, gdy towarzysząca mu Callo Merlose zostaje uprowadzona, a na miejscu zjawiają się też inni ścigający Sydneya, m.in. należący do Karmazynowych Ostrzy Romeo Guildenstern i inny współpracownik Ashleya, Rosencrantz. Z czasem na jaw wychodzą kolejne tajemnice dotyczące przeszłości Riota, a także zamiary stron uczestniczących w wojnie domowej.
Mechanika
Vagrant Story to gra RPG, w której akcja przedstawiona jest z perspektywy trzeciej osoby. Podczas eksploracji kolejnych segmentów miasta i otaczających go rejonów kierowany przez gracza bohater musi radzić sobie z wyzwaniami zręcznościowymi i logicznymi, a także pojedynkować się z napotkanymi oponentami. Squaresoft przygotował oryginalny system walki, w którym gracze poruszają się w czasie rzeczywistym, a upływ czasu zatrzymuje się jedynie w trakcie wyboru jednej z kilku akcji. Gdy wciskamy przycisk ataku, wokół Ashleya pojawia się sfera symbolizująca jego zasięg, różny w zależności od posiadanego oręża. Bohater może zarówno używać zwyczajnych ataków, jak i specjalnych zdolności oraz zdobytych podczas gry czarów. Ciosy można łączyć w kombinacje, by zakończyć starcie szybciej i nie narazić się na kontratak. Wraz z każdym atakiem rośnie jednak wskaźnik Ryzyka, który wpływa na obniżenie celności i defensywy herosa. Zmniejszyć jego poziom można, pijąc specjalne mikstury oraz wstrzymując się przed dalszą ofensywą na pewien czas.
Twórcy gry przygotowali rozbudowany moduł tworzenia broni i zbroi. Posiadacze PS1 mogą wybierać z kilkunastu materiałów i typów uzbrojenia, by tworzyć oręż idealny do różnych sytuacji, na przykład skuteczny przeciw nieumarłym lub zatruwający wroga przy trafieniu.
Vagrant Story pozwala na kontynuowanie zabawy po ukończeniu przygody w ramach modułu „New Game+”. Gracze zachowują zdobyte i wytworzone wcześniej elementy ekwipunku i mogą udać się do niedostępnych wcześniej miejsc, a także stawić czoła trudniejszym przeciwnikom.
Kwestie techniczne
Produkcja wyróżnia się utrzymaną w specyficznym stylu grafiką, doskonale budującą napięcie ścieżką dźwiękową, a także trudną i poruszającą istotne tematy fabułą. Przy projektowaniu gry udział brało wiele osób zaangażowanych wcześniej w tworzenie Final Fantasy Tactics, m.in. scenarzysta Jun Akiyama, kompozytor Hitoshi Sakimoto czy reżyser i producent Yasumi Matsuno. Autorzy częściowo inspirowali się przy projektowaniu lokacji Leá Monde francuskim miastem Saint-Émilion.
Ostatnia modyfikacja 30 czerwca 2017
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 8,8 / 10 na podstawie 61 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Vagrant Story: 16+